تحلیل محتوای مقالات فصلنامه علمی مدیریت برند طی دوره 9 ساله (1401-1393)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، مدیریت واحد هرمزگان، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

2 مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی،هرمزگان، بندرعباس، ایران.

3 مدیریت بازرگانی، گرایش تجارت الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان، بندرعباس، ایران

4 دانشیار، سیستم های اطلاعاتی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران .

10.22051/bmr.2024.44006.2474

چکیده

نشریه مدیریت برند فصلنامه­ای با رویکرد علمی - پژوهشی، متعلق به دانشگاه الزهرا به‌منظور توسعه دانش مدیریت در زمینه­های راهبرد و بازاریابی از طریق انتشار پژوهش­های بومی با موضوع برند و مدیریت آن است. هدف این پژوهش، بررسی و ارزیابی مقالات این مجله به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد برای تصمیم‌گیری مدیران و پژوهشگران می‌باشد که داده‌های دقیق و قابل قبولی از روند پذیرش مقالات نشریه در یک دوره 9 ساله را نشان می‌دهد. این پژوهش با استفاده از روش پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل محتوا و با استفاده از رویکرد توصیفی- تحلیلی به توصیف و ارزیابی محتوای مقالات از جامعه هدف پرداخته است. جامعه آماری شامل 193 مقاله است که طی 9 سال گذشته (از آوریل 2013 تا مارس 2014) در مجله مدیریت برند (به استثنای اظهارات سردبیر) منتشر شده است. هدف ارائه یک توصیف عینی از محتوا بود و کیفیت مفاهیم به‌صورت سیستماتیک با استفاده از 7 پارامتر موردبررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که مقالات را می‌توان در 13 موضوع دسته‌بندی کرد که نام تجاری رایج‌ترین موضوعی است که 32 درصد از مقالات را تشکیل می‌دهد. سطح مشارکت پژوهشگران با 537 پژوهشگر در تألیف 193 مقاله، عمدتاً از دانشگاه‌های تهران، رضایت‌بخش تلقی شد. بررسی روش‌های پژوهش نشان داد که مقالات توصیفی-کاربردی، روش‌های پژوهش کمی و ابزار پرسشنامه از تکنیک‌های رایج در بین پژوهشگران این حوزه بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the content of articles in the scientific quarterly of brand management during a period of 9 years (1393-1401

نویسندگان [English]

  • Payam Paslari 1
  • Ali Shafiei 2
  • Saeid Gharishvandi 3
  • Hessamadin Kamalzade takhti 4
1 Corresponding author: Assistant Professor, Management of Hormozgan Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
2 Research assistant and master's student in business administration, e-commerce major, Islamic Azad University, Hormozgan, Bandar Abbas, Iran
3 master's student in business administration, e-commerce major, Islamic Azad University, Hormozgan, Bandar Abbas, Iran.
4 Associate Professor, Information Systems, Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
چکیده [English]

Brand management magazine is a quarterly with a scientific-research approach, belonging to Al-Zahra University in order to develop management knowledge in the fields of strategy and marketing through the publication of local researches on the topic of brand and its management. The purpose of this research is to review and evaluate the form and content of the articles of this magazine. The research method is qualitative and based on content analysis, and a descriptive-analytical approach has been used to describe and evaluate the content of the target society's articles. The statistical population of this research is 193 articles published in the last 9 years from number 1 (April 2013) to number 32 (March 2014) of Brand Management magazine (1 article is the editor's statement which is not included) and for the purpose of objective description. And the quality of the content of the concepts has been systematically investigated in the form of 7 parameters. The subject results obtained show that the articles can be classified into the following 13 topics, of which branding and branding were the most used topics in these articles with 32%. Also, the participation of researchers was evaluated as good, as 537 researchers participated in writing 193 articles, and among them, the participation of Tehrani universities was more. The investigation of research methods also showed that descriptive-applied articles, quantitative research methods and questionnaire tools were popular techniques among researchers in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • article
  • content analysis
  • brand management
اخوتی، مریم و همکاران (1388). تحلیل و مقایسۀ شبکۀ مفهومی حاکم بر سر عنوان موضوعی و متون فارسی کتابداری و اطلاع­رسانی بر اساس رویکـرد تحلیـل حـوزه، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 10، (2) 26-5
اکبری، مرتضی، دلبری راغب، فاطمه، ذوالفقاری، عاطفه، کلانکی، ابوالفضل و رازی، سمیرا، (1394). ترسیم نقشه دانش کارآفرینی بر مبنای مقالات علمی و پژوهشی در ایـران، مدیریت فرهنگ سازمانی، 13، (4)،1112-1091.
ایمانی، حسین، عبداله­زاده، امیرحسین و پورعزت، علی­اصغر (1397). تحلیل محتوای پژوهش­های فصلنامه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 10، شماره 3، ص 414-387.
حاجی­پور، بهمن، طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین، عزیزیان کلخوران، زهـرا، (1395). تحلیل محتوای حوزه مدیریت راهبردی (مطالعه موردی: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی)، پژوهش­های مدیریت راهبردی، دوره 22، شماره 62، ص 47-13
حافظ­نیا، محمدرضا، (1386). مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران.
حقیقی نسب، منیژه، سنگری، نگین، امامعلی پور، زهرا، خسروی، سامیه (1397)، تأثیرگذاری ادراکی ارتباطات توصیه‌ای الکترونیکی (eWom) بر شکل‌گیری تصویر ذهنی برند دانشگاه الزهرا، فصلنامه مدیریت برند، 7- 22
حیدری، غلامرضا (1390). معرفت­شناسی­ علم­سنجی، شیراز: پایگاه استنادی جهان اسلام.
رازقی، نادر و قائدی، مریم (1395). تبیین عوامل مؤثر بر تولید علمی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال هشتم، شماره 16، ص 86-63.
رایف، دانیل، لیسی، استفن و جی فیکو، فریدریک، (1381). تحلیل پیام­های رسانه­ای، ترجمه مهدخت بروجردی علوی، نشر سروش، تهران.
رضایی، نسا، اکبری، مرتضی و پاداش، حمید (1396). ترسیم نقشه دانش نوآوری ایران بر اساس مقالات علمی و پژوهشی و پایان­نامه­های فارسی، توسعه کارآفرینی، دوره 10، شماره 3، ص 456-437.
سلطانی، محمدرضـا (1393). بررسی، تحلیل و ارزیابی مقالات فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی (شماره 14)، فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال 6، شماره 2، ص 214-185.
عابدی جعفری، حسن و حسین­زاده، امیر (1391). ترسیم نقشه دانش اخلاق مدیریت و سازمان در ایران، دوره 18، شماره 70، ص 77-59.
مجموعه مقالات فصلنامه مدیریت برند (1401-1393)، دانشگاه الزهرا، 1 – 32.
ناظمی، آسیه، رزمی، زهرا (1398)، قدرت اجتماعی برند: رویکردی نو به عوامل قدرت در کانال بازاریابی استادان و دانشجویان دانشگاه الزهرا با دیدگاه تحلیل شبکه اجتماعی، فصلنامه مدیریت برند، دوره 6 شماره.1
نوروززاده، رضا و رضایی، ندا (1388). توسعه علمی در جمهوری اسلامی ایران؛ ابعاد، موانع و راهکارها (چالش­های تولید علم (2))، تهران، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، 45-9.
نوروزی، عباسعلی، ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد (1391). راهبرد تولید علم بر اساس تحلیل ساختارهای سازمانی و مدیریتی دانشگاه­ها، مطالعات مدیریت راهبردی، 12، 143-123.
Abedi Jafari, Hassan and Hosseinzadeh, Amir (2011). Drawing a knowledge map of management ethics and organization in Iran, volume 18, number 70, pp. 59-77. Collection of Articles of Brand Management Quarterly (2014-2022), Al-Zahra University, No. 1 to 32(In persian)
Akbari, Morteza, Delbari Ragheb, Fatemeh, Zulfiqari, Atefe, Kalanki, Abolfazl and Razi, Samira, (2014). Drawing a knowledge map of entrepreneurship based on scientific and research articles in Iran, Organizational Culture Management, Volume 13, Number Four, Winter, pp. 1091-1112. (In persian)
Bishop, K. D este, P. & Neely, A. (2011). Gaining From Interactions With Universities: Multiple Methods For Murturing Absorptive Capacity. Research Policy 40, 30-40.
Ekhvati, Maryam et al. (2008). Analysis and comparison of the conceptual network governing the topic title and Persian library and information texts based on the domain analysis approach, Ferdowsi University of Mashhad Educational and Psychology Quarterly, Volume 10, Number 2, pp. 5-26. (In persian)
Grimmelikhuijsen, S. Jilke, S. Olsen, A. L. & Tummers, L. (2017). Behavioral public administration: Combining insights from public administration and psychology. Public Administration Review, 77(1), 45-56.
Gulrajani, N. & Moloney, K. (2012).Globalizing public administration: today's research and tomorrow's agenda. Public Administration Review, 72(1), 78-86
Hafez-Nia, Mohammad Reza, (2016). An introduction to research methods in humanities, Samit Publications, Tehran. (In persian)
Haghigi Nesab, Manijeh, Sangri, Negin, Emamalipour, Zahra, Khosravi, Samee (2017), the perceptual influence of electronic recommendation communication (eWom) on the formation of the mental image of the brand of Al-Zahra University, Brand Management Quarterly, Volume 7, Number 22, (In persian)
Hajipour, Bahman, Tayibi Abolhasani, Seyedamir Hossein, Azizian Kalkhoran, Zahra, (2015). Content analysis of the field of strategic management (case study: Strategic Management Studies Quarterly), Strategic Management Researches, Volume 22, Number 62, pp. 13-47 (In persian)
Heydari. Gholamreza (2011). Epistemology, Science, Shiraz: Islamic World Reference Database. (In Persian)
Imani, Hossein, Abdulzadeh, Amirhossein and Pourezat, Ali Asghar (2017). Analysis of the research content of Tehran University Public Administration Quarterly, Public Administration Quarterly, Volume 10, Number 3, pp. 387-414. (In persian)
Nazimi, Asia, Razmi, Zahra (2019), Brand Social Power: A New Approach to Power Factors in the Marketing Channel of Al-Zahra University Professors and Students with an Analysis Perspective Social Network, Brand Management Quarterly, Volume 6, Number 1, (In persian)
Ni, C. Sugimoto, C. R. & Robbin, A. (2017). Examining the evolution of the field of public administration through a bibliometric analysis of public administration review. Public Administration Review, 77(4), 496-905.
Norouzi, Abbas Ali, Abul Qasimi, Mahmoud and Ghahrani, Mohammad (2011). Science production strategy based on the analysis of organizational and managerial structures of universities, Strategic Management Studies, No. 12, pp. 123-143. (In persian)
Nowruzzadeh, Reza and Rezaei, Neda (2008). Scientific development in the Islamic Republic of Iran; Dimensions, obstacles and solutions (challenges of science production (2)), Tehran, Strategic Research Center of Expediency Analysis Council, pp. 9-45. (In persian)
Onder, M. & Brower, R. S. (2013). Public Administration Theory, Research, and Teaching: How Does Turkish Public Administration Differ? Journal of Public Affairs Education, 19(1), 117-931.
Raadschelders, J. C. & Lee, K. H. (2011).Trends in the study of public administration. Empirical and qualitative observations from Public Administration Review, 2000–2009. Public Administration Review, 71(1), 1933.
Razaghi, Nader and Qaidi, Maryam (2015). Explanation of factors affecting scientific production, executive management research journal, 8th year, number 16, pp. 63-86. (In persian)
Rezaei, Nessa, Akbari, Morteza, and Hameed, Hamid (2016). Drawing a map of Iran's innovative knowledge based on scientific and research articles and Persian theses, Entrepreneurship Development, Volume 10, Number 3, pp. 456-437. (In persian)
Rife, Daniel, Lacey, Stephen and J. Fico, Frederick, (2008). Analysis of media messages, translated by Mahdekht Boroujerdi Alavi, Soroush Publishing House, Tehran. (In persian)
Soltani, Mohammad Reza (2013). Review, analysis and evaluation of articles in Human Resource Management Research Quarterly (Number 14), Human Resource Management Research Quarterly of Imam Hossein University (AS), year 6, number 2, pp. 185-214. (In persian)
Sugimoto, C. R. & Weingart, S. (2015). The kaleidoscope of disciplinarity. Journal of Documentation, 4(17), 775-497.
Van de Walle, S. & Van Delft, R. (2015).Publishing in public administration: Issues with defining, comparing, and ranking the output of universities. International Public Management Journal, 18(1), 87-701.