شناسایی و تحلیل دلایل و پیامدهای مصرف مرموز با رویکرد آمیخته (مورد مطالعه: صنایع تولیدی نوشیدنی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدیریت بازرگانی، ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحدهمدان، همدان، ایران

10.22051/bmr.2025.47741.2600

چکیده

مصرف مرموز نیمه پنهان رفتار مصرف کننده است که شناخت آن و استفاده از محرک‌های مختلف در جهت تحریک این پدیده می‌تواند برای برندها و شرکت‌هایی که محصولات جدید و نوآورانه تولید می-کنند، کارآمد باشد. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تحلیل دلایل و پیامدهای مصرف مرموز انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب‌شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تائید شد. هم‌چنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی باز آزمون تائید شد. داده‌های کیفی با روش تحلیل محتوا و داده‌های کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که عدم قطعیت طلبی و تحمل پذیری در مقابل عدم قطعیت، هیجان طلبی و برانگیختگی هیجانی و برخورداری از تیپ شخصیتی ماجراجو و چالش گر مهم‌ترین دلایل مصرف مرموز هستند. هم‌چنین انگیختگی و خلق تجربیات لذت جویانه به‌عنوان مهم‌ترین پیامد مثبت و ایجاد غفلت هیجانی و عدم تنظیم شناختی هیجان به‌عنوان مهم‌ترین پیامد منفی مصرف مرموز شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and analyzing the causes and consequences of mysterious consumption with a mixed approach (Case Study: Beverage Manufacturing Industries)

نویسنده [English]

  • Arash Nezami
Business administration, Literature and Humanities, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Mysterious consumption is the half-hidden part of consumer behavior that knowing it and using different stimuli to stimulate this phenomenon can be efficient for brands and companies that produce new and innovative products. Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying and analyzing the reasons and consequences of mysterious consumption. The present research is an exploratory research in terms of practical purpose in terms of gathering information. Also, this research is a type of mixed qualitative and quantitative research based on comparative and inductive philosophy. The statistical population of the research is the experts who were selected by purposeful sampling and based on the principle of theoretical adequacy. The data collection tool is in the qualitative part of the interview, the validity and reliability of which was confirmed using content validity and theoretical validity and intra-coder and inter-coder reliability methods. Also, the tool for collecting information in the quantitative part is a questionnaire, whose validity and reliability were confirmed using the content validity and reliability of the test. Qualitative data were analyzed by content analysis method and quantitative data were analyzed by fuzzy cognitive map method. The results of this research indicate that uncertainty seeking and tolerability against uncertainty, excitement seeking and emotional arousal and having an adventurous and challenging personality type are the most important reasons for mysterious consumption. Also, arousal and the creation of pleasurable experiences were identified as the most important positive consequences, and the creation of emotional neglect and lack of cognitive regulation of emotions were identified as the most important negative consequences of mysterious consumption.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mysterious consumption
  • uncertainty
  • beverage manufacturing industries
  • mixed approach