بررسی تأثیر جنسیت برند بر قصد خرید در شبکه اجتماعی اینستاگرام (مورد مطالعه نوین چرم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خوارزمی

10.22051/bmr.2024.38359.2268

چکیده

امروزه برندینگ به‌منظور پیشبرد برنامه‌های وفاداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به محبوبیت بسیار رسانه اجتماعی اینستاگرام برای کسب‌وکارها بخصوص در ایران، پژوهش حاضر به سنجش تأثیر جنسیت برند بر ارتباطات دهان به دهان الکترونیکی و قصد خرید مشتری در شبکه اجتماعی اینستاگرام "نوین چرم" می‌پردازد. پژوهش حاضر کاربردی، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام برند نوین چرم می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه ای، 250 نمونه جمع‌آوری شدند. تجزیه و تحلیل‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شد. بر اساس نتایج این پژوهش، جنسیت برند و دو بعد آن ویژگی‌های مردانه و زنانه جنسیت برند بر آمیختگی مصرف‌کننده و ویژگی‌های مردانه برند بر عشق به برند تأثیر مثبت دارد. عشق به برند بر وفاداری مصرف‌کننده تأثیر مثبت داشته و همچنین ارتباط مثبت آمیختگی و وفاداری مصرف‌کننده بر دهان به دهان الکترونیکی و قصد خرید مورد تأیید واقع شد با توجه به نتایج بدست آمده و ارتباط مثبت و معنادار مفاهیم رفتاری مصرف کننده مطروحه و تایید شده در پژوهش حاضر، با توجه به لزوم تصویرسازی جنسیت برند در اذهان مخاطبین پیشنهاد می شود از آن به‌عنوان ابزاری برای افزایش پاسخهای مرتبط با مشتریان و مخاطبان و کسب حداکثری خرید این برند در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of Brand gender on purchase intention in Instagram (Novincharm Case Study)

نویسندگان [English]

  • Hossein Norouzi 1
  • Amirhossein Khodakarami 2
  • soheila khoddami 3
1 Assistant Professor, Business Management Dep., Kharazmi University, Tehran, Iran
2 MSc. In International Business Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Assistant Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, branding in order to promote loyalty programs is significantly important. In line with the vast popularity of Instagram for businesses, especially in Iran, the aim of present study is to measure the impact of brand gender on electronic word of mouth communication and the purchase intention of the customers of "Novin Charm" Instagram official account. This applied research is a descriptive survey. Its statistical population is the followers of the Instagram page of the "Novin Charm" brand in Iran. 250 samples were collected using the stratified sampling method. Data Analyzes were performed using structural equation modeling. According to the results of this study, brand gender and its two dimensions, masculine and feminine brand personality traits have a positive effect on consumer brand engagement and brand love. Brand love has a positive effect on consumer loyalty and also the positive relationship between consumer brand engagement and consumer loyalty on electronic word of mouth and purchase intention was confirmed. At the end, practical suggestions were given to the company for more effective marketing activities in Instagram.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Brand Gender"
  • "Brand Love"
  • "Consumer Brand Engagement"
  • "Electronic Word of Mouth Communication"
  • "Purchase Intention"