ارائه مدل ارتقای تجربه دیجیتال مشتری در صنعت بیمه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دانشگاه الزهرا

2 هیات علمی دانشگاه الزهرا

3 هیات علمی پژوهشکده بیمه

10.22051/bmr.2024.47319.2579

چکیده

تحول دیجیتال و نوآوری‌های مدل کسب‌وکار حاصل از آن، انتظارات و رفتار مصرف‌کنندگان بیمه را به‎صورت اساسی تغییر داده و شرکت‌های بیمه سنتی را تحت فشار قرار داده است. در این شرایط، بهبود تجربه مشتری یکی از عوامل اصلی و کلیدی کسب سهم در بازار پررقابت بیمه می‌باشد. بر این اساس، این سوال مطرح می‎شود که چگونه می‌توان در صنعت بیمه و در نقاط تماس مشتری، تجربه‌ی دیجیتالی مشتری را ارتقا داد. هدف این مطالعه، ارائه‌ی یک مدل ارتقای تجربه دیجیتال مشتری در صنعت بیمه می‏باشد. به‎منظور رسیدن به مدل، از روش داده بنیاد استفاده شده است. ابزار تحقیق مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته با خبرگان صنعت بوده و از کدگذاری و تحلیل‌های دستی و نرم‌افزاری به‎صورت توام برای تحلیل داده‌های مصاحبه‌ها استفاده شده است. مدل پارادایمی نهایی، عوامل تاثیرگذار بر ارتقای تجربه دیجیتال مشتری، شرایط مداخله‌گر و زمینه‌ای و در نهایت راهکارها و نتایج حاصل از ارتقای تجربه دیجیتال مشتری را نشان می‌دهد که در قالب مفاهیم و مقوله‌ها ارائه شده‌اند. نتایج نشان می‏دهند که ۱۲مقوله‌ی شامل سهولت، آگاه‌سازی، پشتیبانی، دسترسی، اطمینان، کارایی، قیمت، فرهنگ‌سازی، تنظیم‌گری و قانون‌گذاری، زیرساخت، فناوری و مشتری‎محوری، ابعاد اصلی مدل ارتقای تجربه دیجیتال مشتری صنعت بیمه را تشکیل می‏دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Model for Enhancing Digital Customer Experience in the Insurance Industry

نویسندگان [English]

  • sareh mohsenin 1
  • ameneh khadivar 2
  • leili niakan 3
1 alzahra university
2 alzahra university
3 insurance research institute
چکیده [English]

Digital transformation is reshaping all industries, including the insurance sector. To thrive in this new landscape, insurance companies must prioritize enhancing customer satisfaction. Despite the high internet and smartphone penetration in Iran, the insurance industry has not kept pace with technological innovations to meet policyholders' expectations. Consequently, this research aims to present a model for improving the digital customer experience in the Iranian insurance industry. A grounded theory approach was adopted to develop the model. Data was collected through semi-structured interviews with industry experts and customers. Thematic analysis was performed using manual and software
coding techniques. The final paradigmatic model illustrates the factors influencing digital customer experience enhancement, intervening and contextual conditions, and ultimately the solutions and outcomes. These are presented in the form of concepts and categories. This model has 12 main categories including ease, awareness, support, access, reliability, efficiency, price, culture, regulation and legislation, infrastructure, technology and customer-oriented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer experience
  • Digital transformation
  • Digital insurance
  • Improving the digital customer experience