بررسی و تحلیل تاثیر ابعاد تجربه های منفی مصرف کنندگان بر واکنش رفتاری نسبت به برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد

10.22051/bmr.2024.48072.2610

چکیده

چکیده

هدف از این پژوهش؛ بررسی تاثیر تجربیات منفی بر واکنش رفتاری مصرف کنندگان نسبت به برند است. که با توجه به هدف مذکور، در این تحقیق سعی شده با بررسی جامع و دقیق تاثیر تجربیات منفی از طریق نقش میانجی خیانت و نفرت از برند بر واکنش رفتاری مصرف‌کنندگان با نقش تعدیلگری عشق به برندبتواند راهکارهای مناسب برای کاهش تجربیات منفی پیشنهاد شود. این پژوهش به لحاظ هدف مطالعه‌ای کاربردی می‌باشد، و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات عمدتا از روش کتابخانه‌ی و مطالعه مقالات و کتب تخصصی مرتبط با متغیرهای پژوهش استفاده شده است و برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از شاخص‌ها و مولفه‌های پژوهش جابین و همکاران(2022) طراحی شده است. جامعه آماری تحقیق حاضرشامل کلیه مصرف‌کنندگان محصولات رستوران‌های شیلا در شهر تهران بود. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین گردید. روش نمونه‌گیری در این پژوهش از نوع تصادفی در دسترس می‌باشد. داده های جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای PLS و SPSS تجزیه و تحلیل شد. و نتایج پژوهش نشان داد تجربیات منفی بر واکنش رفتاری مصرف کنندگان نسبت به برند تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating and analyzing the impact of the dimensions of negative experiences of consumers on the behavioral reaction towards the brand

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Nemati 1
  • Naser Yazdani 2
1 M. A. Student, Business Administration. Shahed University
2 Associate Professor, Shahed University
چکیده [English]

Abstract

The purpose of this research; Investigating the impact of negative experiences on the behavioral reaction of consumers towards the brand. According to the mentioned goal, in this research, by comprehensively and accurately examining the impact of negative experiences through the mediating role of betrayal and hatred of the brand on the behavioral reaction of consumers with the moderating role of love for the brand, appropriate solutions can be proposed to reduce negative experiences. This research is an applied study in terms of its purpose, and descriptive-survey in terms of data collection method. To collect information, the library method and the study of articles and specialized books related to the research variables have been used, and to collect data, a researcher-made questionnaire has been designed using the indicators and research components of Jobin et al. (2022). The statistical population of the current research included all consumers of Sheila restaurant products in Tehran. Due to the unlimited size of the population, the sample size was determined to be 384 people based on Cochran's formula. The sampling method in this research is random. The data collected by questionnaire was analyzed using structural equation modeling method and PLS and SPSS software. And the results of the research showed that negative experiences have a significant effect on the behavioral reaction of consumers towards the brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • &ldquo
  • Negative experiences&rdquo
  • Desire to retaliate and avoid the brand&rdquo
  • Love for the brand&rdquo
  • Hate for the brand&rdquo
  • , &ldquo
  • Betrayal of the brand&rdquo