ارائه مدل ارتقای نظریه‌های خلاقیت در بازاریابی و هوش مصنوعی با استفاده از روش فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد.دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور بابل، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

3 کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

10.22051/bmr.2024.45746.2528

چکیده

هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل ارتقای نظریه‌های خلاقیت در بازاریابی و هوش مصنوعی با استفاده از روش فراترکیبمی-باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای، از نظر ماهیت داده‌ها کیفی و از منظر گردآوری داده‌ها اسنادی- فراترکیب است. برای ارزشیابی مقاله‌ها می‌توان از برنامه مهارت‌های ارزیابی حیاتی( CASP) استفاده کرد. بر اساس 52 مقالۀ انتخاب شده از پایگاه داده‌های علمی معتبر، فرآیند استخراج اطلاعات از نتایج و تحلیل‌های این مقاله‌ها انجام شد که بعد از ارزیابی تک تک آن‌ها 25 مقاله مورد تایید نهایی قرار گرفت و غربال‌گری شد، سپس با بررسی پیشینه‌ها و مدل‌های مقالات تایید شده طراحی مدل مفهومی جدید به دست آمد. برای مقوله نظریه های خلاقیت از سه شاخص خلاقیت فردی (خلاقیت شخصی، بینش تبلیغات خلاقانه، عملکرد خلاقانه، خلاقیت در فروش) ؛ خلاقیت سازمانی(خلاقیت جمعی، خلاقیت تبلیغاتی، نوآوری استراتژیک، خودکارآمدی خلاق)؛ خلاقیت در محصول(نوآوری محصول، تولید خلاقانه، نوآوری محصول جدید) استخراج شد. همچنین برای مقوله بازاریابی از سه شاخص استراتژی بازاریابی(استراتژی بازاریابی خلاق، فعالیت های بازاریابی، کانال های بازاریابی)؛ قابلیت بازاریابی B2B (مدیریت اطلاعات، برنامه ریزی، پیاده سازی)؛ بازاریابی دیجیتال یکپارچه(بازاریابی تجربی، بازاریابی محتوا، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی بلادرنگ) استخراج شد و در نهایت برای مقوله هوش مصنوعی از یک شاخص قابلیت های هوش مصنوعی(استراتژی هوش مصنوعی رهبری فناوری های هوشمند، بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی) استخراج شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a model for promoting creativity theories in marketing and artificial intelligence using metacombination method

نویسندگان [English]

  • MOHAMMAD DADADHI 1
  • gholamhosain khorshidi 2
  • Faegha Farhadi 3
1 Master's degree. Faculty of Management and Accounting, Payam Noor University, Babol, Iran
2 shahid beheshti university
3 Master's degree, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The main goal of this research is to provide a model for promoting creativity theories in marketing and artificial intelligence using metacombination method. The current research is developmental in terms of its purpose, qualitative in terms of the nature of the data, and meta-composite in terms of documental data collection. Critical Assessment Skills Program (CASP) can be used to evaluate articles. Based on 52 articles selected from reliable scientific databases, the process of extracting information from the results and analyzes of these articles was done, and after evaluating each of them, 25 articles were finally approved and screened. Then, by examining the backgrounds and models of approved articles, a new conceptual model design was obtained. for the category of creativity theories from three indicators of individual creativity (personal creativity, creative advertising insight, creative performance, creativity in sales); organizational creativity (collective creativity, advertising creativity, strategic innovation, creative self-efficacy); Product creativity (product innovation, creative production, new product innovation) was extracted. Also, for the marketing category, three indicators of marketing strategy (creative marketing strategy, marketing activities, marketing channels); B2B marketing capability (information management, planning, implementation); Integrated digital marketing (experiential marketing, content marketing, digital marketing, real-time marketing) was extracted, and finally, for the category of artificial intelligence, an index of artificial intelligence capabilities was extracted (artificial intelligence strategy for leading smart technologies, artificial intelligence-based marketing).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theories of creativity
  • marketing
  • artificial intelligence
  • metacombination