مزیت رقابتی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت، بازاریابی سبز و معنویت سازمانی. مطالعه صنایع غذایی البرکات عراق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه مدیریت دانشگاه اصفهان

3 دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان

10.22051/bmr.2024.46221.2556

چکیده

این پژوهش به دنبال بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت، بازاریابی سبز و معنویت سازمانی جهت کسب مزیت رقابتی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارکنان شرکت البرکات در عراق شکل می دهند که ۲۳۶ نفر از آنان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها، با استفاده از پرسشنامه استاندارد صورت پذیرفت. به منظور تعیین روایی و پایایی سنجه ها، از روایی محتوا، آلفا کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. برای تحلیل داده ها و آزمون مدل مفهومی پژوهش، از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حد اقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی ال اس ۳ استفاده شد. نتایج حاکی از تایید فرضیه اول (تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر معنویت سازمانی)، فرضیه دوم (تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر بازاریابی سبز)، فرضیه سوم (تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر مزیت رقابتی)، فرضیه چهارم (تاثیر معنویت سازمانی بر بازاریابی سبز)، فرضیه پنجم (تاثیر معنویت سازمانی بر مزیت رقابتی) و فرضیه ششم (تاثیر بازاریابی سبز بر مزیت رقابتی) است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Competitive advantage based on corporate social responsibility, green marketing and organizational spirituality: Study of Barakat Al-Iraq Food Company

نویسندگان [English]

  • Qasim Aljadyawi 1
  • Majid Mohammad Shafiee 2
  • Seyed Fathollah Amiri Aghdaie 3
1 Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of management, University of Isfahan
3 Associate Prof., Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

This research aims to investigate the role of corporate social responsibility, green marketing and organizational spirituality on competitive advantage. The research statistical population consists of Barakat Al-Iraq managers and employees, of which 236 individuals were selected by convenience sampling method. Data gathering were done by using a standard questionnaire. To analyze the validly and reliability of the questionnaires, content validly, Cronbach Alpha and confirmative factor analysis methods were used. For analyzing the data and testing the conceptual model of the research, structural equation modeling method with partial least square approach were used with Smart PLS 3 software. The results show the acceptance of the first hypothesis (the impact of corporate social responsibility on organizational spirituality), the second hypothesis (the impact of corporate social responsibility on green marketing), the third hypothesis (the impact of corporate social responsibility on competitive advantage), the fourth hypothesis (the impact of organizational spirituality on green marketing), the fifth hypothesis (the impact of organizational spirituality on competitive advantage) and the sixth hypothesis (the impact of green marketing on competitive advantage).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate Social Responsibility
  • Green Marketing and Organizational Spirituality
  • Competitive Advantage