آسیب‌شناسی برندسازی در آموزش عالی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت بازرگانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 گروه مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

10.22051/bmr.2024.44389.2487

چکیده

امروزه بحث برند و برندسازی برخلاف خاستگاه آن، به همه حوزه­های اجتماعی از جمله آموزش عالی نفوذ کرده است. این پژوهش با هدف بررسی و تعیین مؤلفه­های آسیب ساز برندسازی در آموزش عالی ایران و آسیب‌هایی که برندهای دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی را تحت­الشعاع قرار می­دهند، انجام شد. به‌منظور تحقق این هدف، با 12 نفر از اساتید و صاحب­نظران علمی و خبرگان دانشگاهی که با روش نمونه­گیری غیر احتمالی قضاوتی و به­صورت ارجاع زنجیره­ای انتخاب شدند، مصاحبه­های عمیق و نیمه ساخت‌یافته صورت گرفت. با تحلیل مصاحبه­های ترانویسی شده از طریق روش تحلیل تم، 106 کد و 23 تم فرعی استخراج و در قالب هفت تم اصلی دسته­بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد، آسیب‌های برندسازی در آموزش عالی در هفت دسته قابل تفکیک‌اند. فقر تفکر استراتژیک برندمحور، دولت سالاری، پیوند ناپایدار با ذی­نفعان، کمّیت­گرایی، طنین بین‌المللی محدود، فُرمالیسم علمی و درک مناسک­گرایانه از مفهوم برند، قالب‌های اصلی آسیب‌زای برند دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور هستند. یافته‌های این پژوهش به سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی آموزش عالی در راستای خلق، تقویت و توسعه برندهای دانشگاهی کمک شایان توجهی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Pathology of Branding in Iran’s Higher Education System

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Golian 1
  • Faraz Sadeghvaziri 2
  • Elham Ebrahimi 3
1 Department of Business Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management, Kharazmi University
3 Associate Professor, Department of Business Administration, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]

Contrary to its origins, the discourse on brand and branding has permeated various social domains, including higher education. This study investigates the detrimental factors associated with branding in Iran’s higher education system and explores the challenges universities and educational and research institutions face in building strong brands. Employing in-depth semi-structured interviews, 12 professors, scientific experts and university professionals have been engaged, selected through judgmental non-probability sampling and chain referral methods. Through thematic analysis of the interview transcripts, 106 codes and 23 sub-themes have been identified, which were further categorized into seven main themes. The research findings reveal seven categories of damages caused by branding in the higher education system: deficient brand-oriented strategic thinking, excessive bureaucracy, inadequate stakeholder engagement, overemphasis on quantification, limited international recognition, rigid adherence to formalism, and ritualistic interpretation of branding concepts. These insights provide valuable guidance to policymakers and administrators in developing, strengthening and advancing university brands.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • Branding
  • Higher Education System
  • University Branding
آراسته ­خو، محمد (1387). فرهنگ اصطلاحات علمی و اجتماعی. تهران: انتشارات چاپ پخش، چاپ دهم.
اسماعیل­پور، فریبا؛ حیدرزاده هنزایی، کامبیز؛ منصوریان، یزدان؛ خون­سیاوش، محسن (1395). تجربه کودکان از شخصیت­های پیشبردی چاق در فعالیت­های بازاریابی: مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، 8 (4)، 721-744.
امیری فرح­آبادی، جعفر؛ ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد (1395). آسیب­شناسی فرایند سیاست­پژوهی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعه کیفی. فصلنامه مطالعات میان­رشته­ای در علوم انسانی، 8 (4) (پیاپی 32)، 139-171.
چیت­ساز، حسنعلی (1383). آسیب­شناسی سازمانی. هفتمین همایش حمل‌ونقل ریلی، دانشگاه صنعتی شریف، اردیبهشت 1383.
حسینی، میرزا حسن؛ فرهادی نهاد، رومینا (1392). بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد ارزش ویژه برند در آموزش عالی (مورد مطالعه دانشگاه پیام نور). نشریه مدیریت فردا، تابستان 1392، 35، 80-65.
حیدری، علی؛ خانلری، امیر؛ مهدوی، شادی (1396). اندازه­گیری ارزش ویژة برند دانشگاه­ها و مؤسسه­های آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشکده­های مدیریت شهر تهران). فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، پاییز 1396، 7 (3)، 158-141.
داداش­پور، هاشم (1401). در تنوع جذب دانشجو موفق عمل نکردیم. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دهم اسفند 1401، کد خبری 1401121007051.
دلاوری، رضا (1390). آسیب­شناسی آموزش­های سازمانی در بخش دولتی بر اساس مدل سه شاخکی. نخستین همایش آسیب­شناسی آموزش سازمانی با رویکرد کاربردی مبتنی بر تجربیات اجرایی در سازمان­ها، تهران، 6 و 7 اسفند 1390.
رحیمیان، اشرف (1397). برندسازی دانشگاه، نیاز جدید آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور مرکز کرج). مدیریت و برنامه­ریزی در نظام­های آموزشی، بهار و تابستان 1397، 11 (1)، 139-158.
رستگار، عباسعلی؛ محمدی حسینی، سیداحمد؛ دهقانی سلطانی، مهدی (1394). تأثیر تصویر ذهنی اعتبار علمی دانشگاه بر نگرش دانشجویان درباره افزایش عملکرد تحصیلی: نقش تعدیل­گری کیفیت آموزش. نشریه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، بهار 1394، 21 (1)، 83-107.
روشن، احمدرضا (1392). بازار آموزش عالی. روزنامة دنیای اقتصاد، شانزدهم تیر، شمارة 2960.
زمانی، اصغر؛ پورآتشی، مهتاب؛ قجربیگی، سیما (1397). مدیریت نام تجاری در آموزش عالی: تأثیر ارزش ویژه برند بر جذب استعدادهای علمی (معیار هویت نام تجاری دانشگاه). فصلنامه فناوری آموزش، 4 (12)، 357-364.
شریف­زاده، محمد شریف؛ عبداله­زاده، غلامحسین؛ عباسی، لقمان؛ شریفی، مهنوش (1398). الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی. نشریه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، بهار 1398، 48، 104- 123.
شمس­مورکانی، غلامرضا؛ صفایی­موحد، سعید؛ فاطمی­صفت، علی (1394). آسیب­شناسی فعالیت­های آموزش و بهسازی منابع انسانی بر اساس مدل سه شاخگی (مورد مطالعه: صنایع الکترونیکی فجر). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 2 (7)، 71-100.
صادق وزیری، فراز (1399). روش تحقیق کیفی در مدیریت برند: تحلیل تم و نظریه زمینه­ای کلاسیک. تهران: نشر فوژان.
صدیق سروستانی، رحمت­اله (1386). آسیب‌شناسی اجتماعی (جامعه‌شناسی انحرافات اجتماعی). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
ضرغام بروجنی، حمید؛ بارزانی، هلیا (1392). آسیب­شناسی برند گردشگری ایران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، بهار 1392، 3 (1)، 63-80.
عباسی­نیکو، محمد؛ یاسینی، علی؛ تابان، محمد؛ پوراشرف، یاسان­اله (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی آموزش عالی ایران (مورد مطالعه: مدیران مؤسسات غیرانتفاعی شهر اصفهان). دومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روان­شناسی آسیب­های اجتماعی و فرهنگی ایران، قم، مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی سروش.
عزیزی شمامی، مصطفی؛ نوه­ابراهیم، عبدالرحیم (1395). بازار گرایی در آموزش عالی: ارائه راهکار جهت موقعیت­یابی در بازار آموزش عالی ایران. کنگره ملی آموزش عالی ایران.
فرخی، مرتضی (1401). توصیه بودجه­ای نگاهداری. خبرگزاری مهر، بیست و چهارم دی، کد خبری 1198763.
فضلی یزد، هما؛ زمانی، اصغر؛ پورآتشی، مهتاب (1398). جذب دانشجویان بین­المللی در نظام آموزش عالی ایران و چالش­های پیش رو. نشریه رهیافت، 74، 77-90.
قانعی­راد، محمد امین (1383). توسعه ناموزون آموزش عالی: بیکاری دانش­آموختگان و مهاجرت نخبگان. نشریه رفاه اجتماعی، 4 (15)، 169-208.
کبریایی، علی؛ رودباری، مسعود (1384). شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: دیدگاه دانشجویان از وضعیت موجود و مطلوب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5 (1)، 53-60.
کیخا، احمد (1399). تحلیلی بر آسیب­های ساختاری و کارکردی آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشگاهیان (موردمطالعه: دانشگاه علامه طباطبائی). فصلنامه آموزش علوم دریایی، زمستان 99، شماره 2، 42-63.
گزارش دانشگاه‌های ایران به روایت آمار و ارقام (1397). خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نهم خرداد 1397، کد خبری 97030804268.
گزارش میز آینده‌پژوهی آموزش عالی ایران (1394). وزارت علوم تحقیقات و فناوری، جلد دهم، سناریوهای جذب دانشجو در آموزش عالی غیرانتفاعی، پاییز 1394.
محمدیان، محمود؛ ناصحی­فر، وحید؛ صحت، سعید؛ باقلی، طیبه (1398). آسیب­شناسی برندسازی در صنعت دارویی ایران. فصلنامه چشم­انداز مدیریت بازرگانی، بهار 1398، 17 (37)، 139-158.
ملک­زاده، سمنبر؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ عبدالهی، بیژن؛ ضماهنی، مجید (1398). طراحی مدل ارتقاء برند آموزشی دانشگاه پیام نور. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال ششم، بهار 1398، 4 (24)، 61-74.
منوریان، عباس؛ صفویه، جواد؛ آقاخانی، نرگس؛ رضایی نور، جلال (1396). بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی­های برندسازی دانشگاه­های مبتنی بر آموزش الکترونیکی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، بهار 1396، 11 (3)، 221-236.
هاشم­نیا، الهام؛ باقری­مجد، روح اله (1398). تأثیر برندسازی بر جذب دانشجویان بین­المللی با میانجی­گری رضایت و وفاداری برند در آموزش عالی. نشریه پژوهش­های مدیریت عمومی، تابستان 1399، 13 (48)، 265-292.
یاسینی، علی؛ عباسی نیکو، محمد؛ تابان، محمد؛ اله پوراشرف، یاسان (1396). طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران: مدلی برآمده از نظریۀ داده ‌بنیاد. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9 (2)، 415-438.
یزدی جوشقانی، مصطفی؛ سلیمی، قاسم؛ محمدی، مهدی؛ ترک­زاده، جعفر؛ ابراهیمی، ابوالقاسم (1401). پیشایندها و پیامدهای برندسازی دانشگاهی: فراترکیب نظریه­سازِ یافته­های پژوهشی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، زمستان 1401، 9 (4)، 65-110.
Abbasi Niku, M., Yasini, A., Taban, M. & Pour Ashraf, Y. (2014). Identifying Factors Affecting the Marketing of Higher Education in Iran (Case Study: Managers of Non-profit Institutions in Isfahan). The Second Scientific Research Conference of Educational Sciences and Psychology of Societal and Cultural Damages in Qom, Iran. Soroush Islamic Research and Studies Center. (In Persian)
Alemu, A. M. & Cordier, J. (2017). Factors Influencing International Student Satisfaction in Korean Universities. International Journal of Educational Development, 57: 54–64.
American Marketing Association (2004). Marketing Definitions: A Glossary of Marketing Terms. Chicago.
Amiri Farahabadi, J., Abolghasemi, M. & Ghahramani, M. (2016). Pathology of Higher Education Policy Research Process in Iran. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 8(4), 139–171. (In Persian)
Arastekhoo, M. (2008). Dictionary of Scientific and Social Terms. Tehran: Press Publications, 10th edition. (In Persian)
Arpan, L. M., Raney, A. A. & Zivnuska, S. (2003). A Cognitive Approach to Understanding University Image. Corporate Communications, 2, 97–113.
Asaad, Y., Melewar, T. C., Cohen, G. & Balmer, J. M. T. (2013). Universities and Export Market Orientation: An Exploratory Study of UK Post-92 Universities. Marketing Intelligence and Planning, 31(7), 838–856.
Azizi Shamami, M. & Navehebrahim, A. (2015). Market Orientation in Higher Education: Providing a Solution for Positioning in the Iranian Higher Education Market. National Congress of Higher Education of Iran. (In Persian)
Baghli, T., Mohammadian, M., Nasehifar, V. & Sehhat, S. (2019). Pathology of Branding in Iranian Pharmaceutical Industry. Journal of Business Management Perspective, 18(37), 139–158. (In Persian)
Balaji, M. S., Roy, S. K. & Sadeque, S. (2016). Antecedents and Consequences of University Brand Identification. Journal of Business Research. 69(8), 3023-3032.
Bennett, R. & Ali-Choudhury, R. (2007). Components of the University Brand: An Empirical Study. In Proceedings of the 3rd Annual Colloquium of the Academy of Marketing’s Brand, Corporate Identity and Reputation SIG on Intangible Economies: Brand, Corporate Image, Identity and Reputation in the 21st Century, London, UK.
Binsardi, A. & Ekwulugo, F. (2003). International Marketing of British Education: Research on the Students’ Perception and the UK Market Penetration. Marketing Intelligence and Planning, 21(5), 318–327.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Brookes, M. (2003). Higher Education: Marketing in a Quasi-commercial Service Industry. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 8(2), 134–142.
Bulotaite, N. (2010). University Heritage: An Institutional Tool for Branding and Marketing. Higher Education in Europe, 28(4), 449–454.
Caldwell, N. & Coshall, J. (2002). Measuring Brand Associations for Museums and Galleries Using Repertory Grid Analysis. Management Decisions, 40(4), 383–392.
Chapleo, C. (2004). Interpretation and Implementation of Reputation/Brand Management by UK University Leaders. International Journal of Educational Advancement, 5(1), 7–23.
Chapleo, C. (2007). Barriers to Brand Building in UK Universities? International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 12, 23–32.
Chapleo, C. (2012). What is the Secret of Successful University Brands? International Journal of Technology and Educational Marketing, 2(1), 1–13.
Chitsaz, H. A. (2013). Organizational Pathology. The 7th Rail Transportation Conference, Sharif University of Technology, May 2013. (In Persian)
Conway, T., Mackay, S. & Yorke, D. (1994). Strategic Planning in Higher Education: Who are the Customers? The International Journal of Educational Management, 8(6), 29–36.
Creswell, J. W. (2012). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (Narrative Research, Phenomenology, Grounded Theory, Ethnography and Case Study). Third Edition, Sage Publications, Inc.
Cubillo, J. M., Sanchez, J. & Cervino, J. (2006). International Students’ Decision-Making Process. International Journal of Education Management, 20(2), 101–115.
Dadashpour, H. (2022). We Did Not Succeed in Attracting Students. Iran Students News Agency (ISNA), 10th March 2022, News code 1401121007051. (In Persian)
Davis, J. C. (2007). A Conceptual View of Branding for Services. Innovation Marketing, 3(1), 7–15.
De Chernatony, L. & Mc Donalds M. (1998). Creating Powerful Brands: in Consumer, Service and Market (2 Ed.). British: Butterworth Heinemann.
Delavari, R. (2011). Pathology of Organizational Training in the Public Sector Based on the Three Branches Model. The first conference on the pathology of organizational training with an applied approach based on executive experiences in organizations, Tehran. (In Persian)
Delmestri, G., Oberg, A. & Drori, G. S. (2015). The Unbearable Lightness of University Branding. International Studies of Management and Organization, 45(2), 121–136.
DeShields, O. W., Kara, A. & Kaynak, E. (2005). Determinants of Business Student Satisfaction and Retention in Higher Education: Applying Herzberg’s Two-factor Theory. International Journal of Educational Management, 19(2), 128–139.
Dibb, S. & Simkin, L. (1993). The Strength of Branding and Positioning in Services. International Journal of Service Industry Management, 4(1), 25–35.
Duarte, P. O., Alves, H. B. & Raposo, M. B. (2010). Understanding University Image: A Structural Equation Model Approach. International Review on Public and Non-Profit Marketing, 7, 21–36.
Farrokhi, M. (2022). Maintenance Budget Recommendation. Mehr News Agency, 24th of December, News code 1198763. (In Persian)
Fazli Yazd, H., Zamani, A. & Pourashishi, M. (2019). Acceptance International Students to the Iranian Higher Education System and the Challenges Ahead. Journal of Rahyaft Quarterly, 29(2), 77–90. (In Persian)
Fung So, K. K. & King, C. (2010). When Experience Matters: Building and Measuring Hotel Brand Equity. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 589–608.
Ghanei Rad, M. A. (2005). Uneven Development of Higher Education: Unemployment of Alummni and Elits Immigration. Journal of Social Welfare Quarterly, 4(15), 169–208. (In Persian)
Girard, T., & Pinar, M. (2021). An empirical study of the dynamic relationships between the core and supporting brand equity dimensions in higher education. Journal of Applied Research in Higher Education, 13(3), 710–740.
Gray, B., Fam, K. & Llanes V. (2003). Branding Universities in Asian Markets. Journal of Product and Brand Management, 12(2), 108–120.
Hannan, S. (2020). Building a Brand in Higher Education: A Review of the Literature on Higher Education Institutions Brand Management. Proceedings of the 5th Asian Education Symposium 2020 (AES 2020).
Hashemnia, E. & Bagherimajd, R. (2020). The Effect of Branding on Attracting International Students with the Mediating of Satisfaction and Loyalty of Brand in Higher Education. Public Management Researches, 13(48), 265–292. (In Persian)
Heidary, A., Khanlari, A. & Mahdavi, S. (2018). Measuring Brand Equity of Higher Education Institutes and Universities (Case Study: Tehran Business Schools). New Marketing Research Journal, 7(3), 141–158. (In Persian)
Heidarzadeh Hanzaee, K., & Mansourian, Y. (2017). Children’s Experience of Overweight Promotional Characters in Marketing Activities: A Phenomenological Study. Journal of Business Management, 8(4), 721–744. (In Persian)
Hemsley-Brown, J. & Goonawardana, S. S. (2007). Brand Harmonization in the International Higher Education Market. Journal of Business Research, 60(9), 942–948.
Hemsley-Brown, J. & Oplatka, I. (2010). Market Orientation in Universities: A Comparative Study of Two National Higher Education Systems. International Journal of Educational Management, 24(3), 204–220.
Hosseini, M. & Farhadi Nahad, R. (2014). Investigating the Influential Factors in the Creation of Brand Equity in Higher Education (A Study of Payame Noor University). Journal of Modiriat-e- farda, 35, 1–10. (In Persian)
Hsieh, H. & Shannon, S. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288.
Insch, A. (2011). Branding the City as an Attractive Place to Live, in K. Dinnie (Ed) 2011. City Branding; Theory and Cases, Palgrave Mcmillan, 13.
Iqbal, M. J., Rasli, A. B. Md. & Rasli, I. H. (2012). University Branding: A Myth or a Reality. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS), 6(1), 168–184.
Ivy, J. (2008). A New Higher Education Marketing Mix: The 7Ps for MBA Marketing. International Journal of Educational Management, 22(4), 288–299.
Jankovic, M. & Jaksic-Stojanovic, A. (2019). Challenges of Sports Branding. Sport Mont, 17(1), 75–78.
Joseph, M., Mullen, E. W. & Spake, D. (2012). University Branding: Understanding Students’ Choice of an Educational Institution. Journal of Brand Management, 20(1), 1–12.
Kebriaei, A. & Roudbari, M. (2005). Quality Gap in Educational Services at Zahedan University of Medical Sciences: Students Viewpoints about Current and Optimal Condition. Iranian Journal of Medical Education, 5(1), 53–61. (In Persian)
Keller, K. L. (2017). Managing the Growth Tradeoff: Challenges and Opportunities in Luxury Branding. In: Kapferer, JN., Kernstock, J., Brexendorf, T., Powell, S. (Eds) Advances in Luxury Brand Management. Journal of Brand Management: Advanced Collections. Palgrave Macmillan, Cham.
Keykha, A. (2019). An Analysis of the Structural and Functional Damage of Iran’s Higher Education from the Perspective of Academics (Case Study: Allameh Tabataba’i University). Journal of Marine Science Education Quarterly, 2, 42–63. (In Persian)
Khanna, M., Jacob, I. & Yadav, N. (2014). Identifying and Analyzing Touchpoints for Building a Higher Education Brand. Journal of Marketing for Higher Education, 24(1), 122–143.
Khoshtaria, T., Datuashvili, D., & Matin, A. (2020). The impact of brand equity dimensions on university reputation: an empirical study of Georgian higher education. Journal of Marketing for Higher Education, 30(2), 239–255.
Knox, S. & Bickerton, D. (2003). The Six Conventions of Corporate Branding. European Journal of Marketing, 37, 998–1016.
Kotler, P. & Fox, K. (1995). Strategic Marketing for Educational Institutions. Englewood Cliffs, NJ: Prentice–Hall.
Leek, Sh. & Christodoulides, G. (2011). A Literature Review and Future Agenda for B2B Branding: Challenges of Branding in a B2B Context. Industrial Marketing Management, 40(6): 830–837.
Lipman, H. (2011). Real ROI: How UC claimed its Rightful Place in the Public’s Heart. Retrieved from website: http://www.lipmanhearne.com/Libraries/Case_Study_Documents/LipmanHearne CaseStudyUniversityofCincinnati.pdf, accessed 24 December 2011.
Lockwood, R. C. & Hadd, J. (2007). Building a Brand in Higher Education; Why Business Practices – Particularly Brand Strategies – are Becoming Essential in Today’s Universities. Gallup Management Journal Online, 12 (7), 1–6.
Luque-Martinez, T. & Barrio-Garcia, S. D. (2009). Modeling University Image: The Teaching Staff Viewpoint. Public Relations Review, 35, 325–327.
Malekzadeh, S., Navehebrahim, A., Abdollahi, B. & Zamahani, M. (2019). Designing the Model of Promotion of Educational Brand of Payame Noor University. Research in School and Virtual Learning, 6(4): 59–74. doi: 10.30473/etl.2019.5794. (In Persian)
Manzini, A. O. (1988). Organizational Diagnosis: A Practical Approach to Company Problem Solving and Growth. New York, NY: AMACOM.
Matwiejczyk, A. (2022). Polish Functional Urban Areas: Fundamental Barriers to Place Branding. Place Branding and Public Diplomacy, 20(1), 76-85.
Minchington, B. (2006). Your Employer Brand. Torrensville: Hyde Park Press.
Mohammadian, M., Nasehifar, V., Sehhat, S. & Baghli, T. (2019). Pathology of branding in Iranian Pharmaceutical industry. Journal of Business Management Perspective, 18(37), 139–158. (in Persian)
Moilanen, T. (2015). Challenges of City Branding: A Comparative Study of 10 European Cities. Place Branding and Public Diplomacy, 11, 216–225.
Monavvarian, A., Safavieh, J., Aghakhni, N. & Rezaee Nour, J. (2017). Investigating Effective Factors of Branding Strategies in E-Learning Based Universities. Technology of Education Journal (TEJ), 11(2), 133–148. (In Persian)
Moore, R. M. (2010). The Real U: Building Brands That Resonate with Students, Faculty, Staff and Donors. Washington DC: Council for Advancement and Support of Education (CASE).
Mourad, M., Ennew, C. & Kortam, W. (2010). Brand Equity in Higher Education. Journal of Marketing Intelligence and Planning, 29(4), 403–420.
Nguyen, B., Yu, X., Melewar, T. C. & Hemsley-Brown, J. (2016). Brand Ambidexterity and Commitment in Higher Education: An Exploratory Study. Journal of Business Research, 69(8), 3105–3112.
Nicolescu, L. (2009). Applying Marketing to Higher Education: Scope and Limits. Management and Marketing, 4(2), 35–44.
Oh, T. T., Keller, K. K., Neslin, S. A., Reibstein, D. J. & Lehmann, D. R. (2020). The Past, Present, and Future of Brand Research. Marketing Letters, 31, 151-162.
Palmer, A., Koenig-Lewis, N. & Asaad, Y. (2016). Brand Identification in Higher Education: A Conditional Process Analysis. Journal of Business Research, 69(8), 3033-3040.
Peters, T. (1997). The Brand Called You. Fast Company Inc., August 1997.
Pinar, M. (2020). University Branding and Measuring Brand Equity: Conceptual Framework and Empirical Studies. The Journal of International Scientific Researches, 5(AI), 1–5.
Pinar, M., Trapp, P., Girard, T. & Boyt, T. E. (2011). Utilizing the Brand Ecosystem Framework in Designing Branding Strategies for Higher Education. Journal of Educational Management, 25(7), 616–634.
Rahimiyan, A. (2018). University Branding: New Necessity of Higher Education (Case Study: Karaj Branch of Payame Noor University). Journal of Management and Planning in Educational Systems, 11(1), 139–158. (In Persian)
Rastgar, A., Mohammadi Hoseini, S. A. & Dehghani Soltani, M. (2023). The Effect of University Brand Mental Image on the Attitudes of Students toward Performance Improvement: The Adjustment Role of Educational Quality. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 21(1), 83–107. (In Persian)
Rauschnabel, P. A., Krey, N., Babin, B. J. & Ivens, B. S. (2016). Brand Management in Higher Education: The University Brand Personality Scale. Journal of Business Research, 69(8), 3077-3086.
Report of Iran’s Higher Education Future Studies (2014). Ministry of Science, Research and Technology, Volume 10. Scenarios of Student Recruitment in Non-profit Higher Education, Autumn 2014. https://irphe.ac.ir/files/site1/pages/Panel/panel_10_non_profit_h_e_institutes_ and _admition_policies_1394 __8.pdf. (In Persian)
Roshan, A. (2012). Higher education market. Dunyai Ekhtaz newspaper, 16th of July, No. 2960. (In Persian)
Roy Dholakia, R. & Acciardo, L. A. (2014). Branding a State University: Doing it Right. Journal of Marketing for Higher Education, 24(1), 144–163.
Ruiz-Real, J. L., Uribe-Toril, J. & Gázquez-Abad, J. C. (2020). Destination Branding: Opportunities and New Challenges. Journal of Destination Marketing and Management, 17, 100453.
Sadeghvaziri, F. (2019). Qualitative Research Method in Brand Management: Theme Analysis and Classical Grounded Theory. Tehran: Fujan Publishing. (In Persian)
Sadiq Sarvestani, R. (2007). Social Pathology (Sociology of Social Deviations). Tehran: Organization for Studying and Compiling Books of Humanities for Universities (SAMT). (In Persian)
Santovec, M. L. (2007). How Three Colleges Benefited from Branding? Recruitment and Retention in Higher Education, 21(5), 8–8.
Saunder, M. & Rod, M. (2012). Brand Network Map: A Multidimensional Approach to Brand-consumer Relationships in the New Zealand Pharmacy Industry. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 6(1), 55–70.
Schlesinger, W., Cervera-Taulet, A., & Wymer, W. (2023). The influence of university brand image, satisfaction, and university identification on alumni WOM intentions. Journal of Marketing for Higher Education, 33(1), 1-19.
Sevier, R. A. (2007). Advancing the Brand. University Business 10(2), 46–51.
Shahaida, P., Rajashekar, H. & Nargundkar, R. (2009). A Conceptual Model of Brand-building for B-schools: An Indian Perspective. International Journal of Commerce and Management, 19(1), 58–71.
Shams Mourkani, Gh. Fatemi Sefat, A. & Safaei Movahhed, S. (2016). Studying the Challenges of Training and Development of Human Resources Based on Three Branches Model. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 2(7): 71–100. (In Persian)
Sharif Sharifzadeh, M., Abdollahzadeh, G., Abbasi, L., & Sharifi, M. (2019). Conceptual Modeling of Academic Brand Development in the Higher Agriculture Education: A Qualitative Case Study. Agricultural Education Administration Research, 11(48): 104–123. (In Persian)
Smith, R. & Ennew, C. (2001). Service Quality and its Impact on Word-of-Mouth Communication in Higher Education. Retrieved from website: http://www.unim.nottingham.ac.uk/dbm/papers/200101.Pdf, accessed January 2001.
Sultan, P. & Wong, H. Y. (2014). An Integrated-Process Model of Service Quality, Institutional Brand and Behavioural Intentions: The Case of a University. Managing Service Quality, 24(5), 487–521.
Temple, P. (2006). Branding Higher Education: Illusion or Reality? Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 10(1): 15–19.
The Report of Iranian Universities According to Statistics and Figures (2017). Iran Students News Agancy (ISNA), 9th June 2017, News code 97030804268. (In Persian)
Thuy, V. T. N. & Thao, H. D. P. (2017). Impact of Students’ Experiences on Brand Image Perception: The Case of Vietnamese Higher Education. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 14(2), 217–251.
Urde, M. (1999). Brand Orientation: A Mindset for Building Brands into Strategic Resources. Journal of Marketing Management, 15: 117–133.
Verhaegen, P. (2005). Academic Talent: Quo Vadis? Recruitment and Retention of Faculty in European Business Schools. Journal of Management Development, 24(9), 807–818.
Verhaegen, P. (2005). Academic Talent: Quo Vadis? Recruitment and Retention of Faculty in European Business Schools. Journal of Management Development, 24(9), 807–818.
Waeraas, A. & Solbakk, M. N. (2008). Defining the Essence of a University: Lessons from Higher Education Branding. Higher Education, 57(4): 449–462.
Weaver, T. (1976). What is the Good of Higher Education? Higher Education Review, 8 (3): 3–14.
Whisman, R. (2009). Internal Branding: A University’s Most Valuable Intangible Asset. Journal of Product and Brand Management, 18(5), 367–370.
Wilkins, S., Balakrishnan, M. S. & Huisman, J. (2011). Student Choice in Higher Education: Motivations for Choosing to Study at an International Branch Campus. Journal of Studies in International Education, 16(5), 413–433.
Yasini, A., Niku, A., Taban, M. & Purashraf, Y. (2017). Designing a Model for Higher Education Marketing in Iran. Journal of Business Management, 9(2): 415–438. doi: 10.22059/jibm.2017.217294.2285. (In Persian)
Yazdi Joshaghani, M., Salimi, Gh., Mohammadi, M., Torkzadeh, J. & Ebrahimi, A. (2023). Antecedents and Consequences of University Branding: A Theory-Generating Meta-synthesis of Research Findings. Journal of Brand Management, 9(4): 65–110. (In Persian)
Zamani, A., Pouratashi, M., & Ghajarbeigi, S. (2018). Brand Management in Higher Education: Effect of Brand Equity on Attracting Scientific Talents (A Measure of University Brand Identity). Technology of Education Journal (TEJ), 12(4), 357–364. (In Persian)
Zarqam Borujeni, H. & Barezani, H. (2013). Pathology of Iran Tourism Brand. New Marketing Research Journal, 3(1), 63–80. (In Persian)
Zunker, C. (2009). Maintaining Healthy Eating Behaviors with Women after a Weight Management Program: A Grounded Theory Approach. Doctor of Philosophy Birmingham, Alabama, 44.