طراحی مدل فرایندی موفقیت برندها در سطوح کلان و بنگاه (مورد مطالعه: استان کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22051/bmr.2024.46226.2549

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل فرایندی موفقیت برندهای استان کرمانشاه در دو سطح کلان و بنگاه انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد بود و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش استراوس و کوربین استفاده گردید. گردآوری داده‌ها از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با خبرگان و متخصصان موضوع (31 نفر) به کمک روش‌های نمونه‌گیری هدفمند قضاوتی و گلوله‌برفی صورت گرفت و تا دستیابی به اشباع نظری داده‌ها ادامه پیدا کرد. اعتبار مصاحبه‌ها از روش مثلث‌سازی، مطرح کردن پرسش‌ها به چند روش و استفاده از چند مصاحبه‌کننده تأیید شد. برای آگاهی از میزان پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد و درصد توافق درون موضوعی (90.73 درصد) بهره‌گیری شد. به منظور طراحی مدل فرایندی، نخست مدل پارادایمی عوامل موثر بر موفقیت برندهای استان کرمانشاه طراحی گردید. سپس چارچوب این مدل با تکیه بر تجزیه و تحلیل دقیق، بازطراحی شد. در نهایت مدل فرایندی موفقیت برندهای استان کرمانشاه به تفکیک دو سطح کلان و بنگاه ارائه گردید که براساس آن، فرایند برندسازی موفق پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Process Model for the Success of Brands at Macro and Enterprise Levels (Case Study: Kermanshah Province)

نویسنده [English]

  • Saba Amiri
Management and Entrepreneurship Department, Faculty of Social Sciences, Economic and Accounting, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

This study was done with the aim of designing a process model for the success of brands in Kermanshah province at both the macro level and the enterprise level. The research approach was qualitative and based on grounded theory, and Strauss and Corbin method was used for data analyzing. Data collection was done through semi-structured interviews with subject matter experts (31 people) with the help of judgmental and snowball sampling methods and continued until data theoretical saturation was achieved. The validity of the interviews was confirmed by triangulation method, asking questions in several ways and using several interviewers. In order to know the level of reliability, the recoding method and intra-subject agreement percentage (90.73%) were used. In order to design a process model, first a paradigm model of factors affecting the success of brands in Kermanshah province was designed. Then, the framework of this model was redesigned based on detailed analysis. Finally, the process model of the success of brands in Kermanshah province was presented by separating the two levels of macro and enterprise, based on which, a successful branding process is proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Branding
  • Brand Management
  • Process Model
  • Marketing