طراحی مدل فرایندی موفقیت برندها در سطوح کلان و بنگاه (مورد مطالعه: استان کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22051/bmr.2024.46226.2549

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل فرایندی موفقیت برندهای استان کرمانشاه در دو سطح کلان و بنگاه انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود و جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش استراوس و کوربین استفاده گردید. گردآوری داده‌ها از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان موضوع (31 نفر) به کمک روش‌های نمونه‌گیری هدفمند قضاوتی و گلوله برفی صورت گرفت و تا دستیابی به اشباع نظری داده‌ها ادامه پیدا کرد. اعتبار مصاحبه‌ها از روش مثلث سازی، مطرح کردن پرسش‌ها به چند روش و استفاده از چند مصاحبه‌کننده تائید شد. برای آگاهی از میزان پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد و درصد توافق درون موضوعی (90.73 درصد) بهره‌گیری شد. به‌منظور طراحی مدل فرایندی، نخست مدل پارادایمی عوامل مؤثر بر موفقیت برندهای استان کرمانشاه طراحی گردید. سپس چارچوب این مدل با تکیه بر تجزیه‌وتحلیل دقیق، بازطراحی شد. در نهایت مدل فرایندی موفقیت برندهای استان کرمانشاه به تفکیک دو سطح کلان و بنگاه ارائه گردید که بر اساس آن، فرایند برندسازی موفق پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Process Model for the Success of Brands at Macro and Enterprise Levels (Case Study: Kermanshah Province)

نویسنده [English]

  • Saba Amiri
Management and Entrepreneurship Department, Faculty of Social Sciences, Economic and Accounting, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

This study was done with the aim of designing a process model for the success of brands in Kermanshah province at both the macro level and the enterprise level. The research approach was qualitative and based on grounded theory, and Strauss and Corbin method was used for data analyzing. Data collection was done through semi-structured interviews with subject matter experts (31 people) with the help of judgmental and snowball sampling methods and continued until data theoretical saturation was achieved. The validity of the interviews was confirmed by triangulation method, asking questions in several ways and using several interviewers. In order to know the level of reliability, the recoding method and intra-subject agreement percentage (90.73%) were used. In order to design a process model, first a paradigm model of factors affecting the success of brands in Kermanshah province was designed. Then, the framework of this model was redesigned based on detailed analysis. Finally, the process model of the success of brands in Kermanshah province was presented by separating the two levels of macro and enterprise, based on which, a successful branding process is proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Branding
  • Brand Management
  • Process Model
  • Marketing
 احمدی باغنی، فاطمه (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر رفع موانع صادراتی محصولات خاص تولیدی استان کرمانشاه از طریق برندسازی. استاد راهنما: دکتر یوسف محمدی‌فر، استاد مشاور: دکتر محسن اعظمی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه.
باقلی، طیبه؛ محمدیان، محمود؛ ناصحی‌فر، وحید؛ صحت، سعید (1398). آسیب‌شناسی برندسازی در صنعت دارویی ایران. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 18(37)، 139-158.
بزرگخو، حامد؛ کیماسی، مسعود؛ اسفیدانی، محمد رحیم؛ ترکستانی، محمدصالح (1397). شناسایی و اولویت‌‌بندی عوامل تاثیرگذار بر برندملی ایران با رویکرد رفتار شناختی مصرف‌کننده. فصلنامه مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 5(2)، 83-110.
خادمی، اعظم (1394). بررسی وضعیت برندسازی در محصولات صادراتی و ارائه راهکارهای اجرایی توسعه آن در صنایع غذایی کشور. تهران: وزارت جهاد کشاورزی. موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی.
خداداد حسینی، سید حمید؛ گلابی، امیرمحمد؛ یداللهی، جهانگیر (1393). طراحی مدل فرایندی برندسازی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی. مدیریت برند، 1(1)، 13-44.
رحیمی، الهه؛ حیدری، سیدعباس؛ قاسمی، بهروز (1401). طراحی مدل برندسازی مبتنی بر کارآفرینی در استارتاپ ها. فصلنامه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(2)، 98-108.
کاظمی، فضل‌اله؛ بافندکار، انوشیروان (1396). تبیین عوامل مؤثر در برند سازی شهری بر اساس مدل پیشنهادی مارتینز و همکاران: مطالعه موردی شیراز. فصلنامه مدیریت برند، 4(9)، 173-190.
لریان، هومن (1397). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت برند در حوزه تجارت الکترونیک با رویکرد معادلات ساختاری. استاد راهنما: دکتر حامد فلاح، استاد مشاور: دکتر سید حبیب‌اله غفوری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم مهندسی، دانشگاه علم و هنر یزد.
ماهیدشتی، محمد؛ سلیمان راد، بهنام؛ مروتی، الهام (1394). ساختار بازار و علل موفقیت برندها در شهر کرمانشاه. کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب‌وکار. تهران، موسسه مدیران ایده‌پرداز پایتخت ویرا. 27 آذرماه 1394.
نورانی، محمد؛ رضایی دولت‌آبادی، حسین؛ محمدشفیعی، مجید (1400). تدوین الگوی رقابت‌پذیری برند خرده‌فروشی با رویکرد داده بنیاد، فصلنامه مدیریت برند، 8(27)، 15-44.
واحدی، حسن (1397). مدلسازی عوامل مؤثر بر موفقیت برند محصولات کسب‌وکارهای دانش‌بنیان صنعتی، شاهد تجربی واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان. استاد راهنما: دکتر حسنعلی آقاجانی، استاد مشاور: دکتر عبدالحمید صفایی قادیکلایی. پایان‌نامه دکتری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران.
یابانگرد، اسماعیل (1382). روش‌های تحقیق در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
Aaker, D. A. (2012). Building strong brands, New York: Simon and Schuster.
Ahmadi Baghni, F. (2016). Identification of effective factors in removing export barriers of special products produced in Kermanshah province through branding. Supervisor: Dr. Yousef Mohammadifar, Consultant: Dr. Mohsen Azami. Master's thesis. Payam Noor University of Kermanshah Province (In Persian).
Algharabat, R. Rana, N. P., Alalwan, A. A., Baabdullah, A. & Gupta, A. (2020). Investigating the antecedents of customer brand engagement and consumer-based brand equity in social media. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101767.
Anholt, S. (2007). Competitive identity: The new brand management for nations, cities and regions. Journal of Brand Management, 14(6), 474-475.
Bagheli, T., Mohammadian, M., Nasehifar, V. & Sehhat, S. (2019). Pathology of branding in Iranian Pharmaceutical industry. Journal of Business Management Perspective, 37(18), 139-158 (In Persian).
Biyabangard, I. (2003). Research methods in humanities and social sciences. Tehran: Mehraban Eshar Institute of Books (In Persian).
Bozorgkhou, H., keimasi, M. Esfidani, M., & Torkestani, M. (2018). Identifying and Prioritizing the Factors Affecting Iran's Nation Brand with the consumer's Cognitive behavior approach. Consumer Behavior Studies Journal, 2(5), 83-110 (In Persian).
Choi, E. Ko, E. & Kim, A. J. (2016). Explaining and predicting purchase intentions following luxury-fashion brand value co-creation encounters. Journal of Business Research, 62(12), 0927-0932.
Christiansen, A. (2022). Monetizing Attention and Branding Strategy: Assessing the Effects of Personal Branding on Amateur Athletic Compensation. University Honors Theses, Paper 1163.
Dalman, M. D. & Puranam, K. (2017). Consumer evaluation of ingredient branding strategy. Management Research Review, 40(7), 768-782.
Dubbelink, S. I., Herrando, C., & Constantinides, E. (2021). Social Media Marketing as a Branding Strategy in Extraordinary Times: Lessons from the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13(18):10310.
Dubois, D., Jung, S. & Ordabayeva, N. (2021). The psychology of luxury consumption. Current Opinion in Psychology, 39, 82–87.
Eid, R., Sharief, R., & Hussein, L. (2011). Factors Affecting the Success of Online Branding: An Empirical Study. International Journal of Online Marketing, 1(4) 20-32.
Escalada, M. S. (2019).  Strategy and management, the foundations of any successful brand.  Correspondencias & Análisis, 9, 13-35.
Faschan, M., Chailan, C. & Huaman-Ramirez, R. (2020). Emerging adults’ luxury fashion brand value perceptions: A cross-cultural comparison between Germany and China. Journal of Global Fashion Marketing, 11(3), 207–231.
Guenther, M., & Guenther, P. (2019). The value of branding for B2B service firms-The shareholders' perspective. Industrial Marketing Management, 78(1), 88-101.
Jacobson, J. (2020). You are a brand: social media managers’ personal branding and “the future audience”. Journal of Product & Brand Management, 29(6), 715–727.
Kanama, D., & Nakazawa, N, (2017). The effects of ingredient branding in the food industry: case studies on successful ingredient-branded foods in Japan. Journal of Ethnic Foods, 4(2), 126-131.
Karimian, L., Amirshahi, M., heidarzadeh, K. & Ghaffari, F. (2019). Designing a Branding Model for Commercial Insurance Companies in Iran with the Help of a Mixed Research Method. Consumer Behavior Studies Journal, 1(6), 245-265 (In Persian).
Kaufman, H. R., Correia Loureiro, S. M. & Manarioti, A. (2016). Exploring behavioral branding, brand love and brand co-creation. Journal of Product & Brand Management, 25(6), 516-526.
Kazemi, F. & Bafandkar, A. (2017).  Explaining Articulating the Effective Factors in the Urban Branding: A Case Study of Shiraz City. Quarterly Journal of Brand Management, 1(4), 173-190 (In Persian).
Khademi, A. (2014). Investigating the status of branding in export products and providing executive solutions for its development in the country's food industry. Tehran: Ministry of Agricultural Jihad. Planning Research Institute, Agricultural Economy and Rural Development (In Persian).
Khodadad Hosseini, S. H., Golabi, A. M. & Yadollahi, J. (2014). Designing the Entrepreneurial Branding Processing Model in Small and Medium Sized Business in Food Industry. Quarterly Journal of Brand Management, 1(1), 13-44 (In Persian).
Kladou, S., Kavaratzis, M., Rigopoulou, I. & Salonika, E. (2016). The role of brand elements in destination branding. Journal of Destination Marketing & Management, 6(4), 426-435.
Ko, E., Costello, J. P. & Taylor, C. R. (2019).What is a luxury brand? A new definition and review of the literature. Journal of Business Research, 99(3), 405-413.
Kotler, P. & Keller, K. L. (2012), Marketing Management, New Jersey: Prentice Hall.
Ku, T. H. & Lin, T. L. (2018). Effects of luxury brand perceptions on brand attachment and purchase intention: A comparative analysis among consumers in China, Hong Kong and Taiwan. South Africa. Journal of Business Management, 49(1), 9.
Liu, Y., Kou, Y., Guan, Z., Hu, J., & Pu, B. (2020). Exploring hotel brand attachment: The mediating role of sentimental value. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102143.
Lorian, H. (2017). Identifying and analyzing the factors affecting the success of the brand in the field of e-commerce with the approach of structural equations. Supervisor: Dr. Hamed Fallah, Consultant: Dr. Seyed Habibolah Ghafouri. Master's thesis. Faculty of Engineering Sciences, Yazd University of Science and Arts (In Persian).
Mahidashti, M., Suleiman Rad, B. & Morovati, E. (2014). Market structure and causes of brand success in Kermanshah city. Annual Conference on Business Management and Economics. Tehran, December 27 (In Persian).
Merrilees, B., Miller, D. & Shao, W. (2016). Mall brand meaning: an experiential branding perspective. Journal of Product & Brand Management, 25(3), 262-273.
Miller, K. W., & Mills, M. K. (2012). Contributing clarity by examining brand luxury in the fashion market. Journal of Business Research, 65(10), 1471-1479.
Moon, H. & Sprott, D. E. (2016). Ingredient branding for a luxury brand: The role of brand and product fit. Journal of Business Research, 69(12), 5768-5774. 51.       
Muszyńska, W. (2021). Personal branding of managers in service companies. e-mentor, 92(5), 53-60.
Noorani, M., Rezaei Dolatabadi, H. & Shafiee, M. M. (2022). Developing a Model for Retailer Brand Competitiveness with the Grounded Theory Approach. Quarterly Journal of Brand Management, 3(8), 15-44 (In Persian).
Park, J., Williams, A., & Son, S. (2020). Social Media as a Personal Branding Tool: A Qualitative Study of Student-Athletes’ Perceptions and Behaviors. Journal of Athlete Development and Experience, 2(1), 51-68.
Parmentier, M. A. & Fischer, E. (2021). Working it: Managing Professional Brands in prestigious Posts. Journal of Marketing, 85(2), 110-128.
Petravičiūtė, K., Seinauskiene, B., Rūtelionė, A., Krukowski, K. (2021). Linking Luxury Brand Perceived Value, Brand Attachment, and Purchase Intention: The Role of Consumer Vanity. Sustainability, 13(12), 6912.
Purwanti, A., Genoveva, S. (2017). An evaluation of city branding to reinforce the city competitiveness (a case s tudy of Surabaya). The IRES international conference, 36-41.
Rahimi, E., Heydari, S. A. & Ghasemi, B. (2022). Designing a Branding Model based on Entrepreneurship in Startups. Islamic Life Style, 6(2), 98-108 (In Persian).
Roggeveen, A. L., & Sethuraman, R. (2020). How the COVID-19 Pandemic May Change the World of Retailing. Journal of Retailing, 96(2), 169–171.
Rus, M., Ruzzier, M. K., & Ruzzier, M. (2018). Startup Branding: Empirical Evidence among Slovenian Startups. Managing Global Transitions, 16(1), 79-94.
Scacchi, W. (2001). Process Models in Software Engineering. Final Version to appear in, J.J. Marciniak (ed.), Encyclopedia of Software Engineering, 2nd Edition, John Wiley and Sons, Inc, New York, December 2001.
Smolarek, M. & Dzieńdziora, J. (2022). Impact of Personal Branding on the Development of Professional Careers of Managers. European Research Studies Journal, 25(1), 133-147.
Spencer, J. (2020). Why building a personal brand is more important than ever. Retrieved January 7, 2021, from https://www.entrepreneur.com/article/354437.
Vahedi, H. (2017). Modeling the factors affecting the success of the product brand of knowledge-based industrial businesses, the empirical evidence of technology units located in the science and technology park of Semnan province. Supervisor: Dr. Hassan Ali Aghajani, Consultant: Dr. Abdulhamid Safai Qadiklai. PhD thesis, Faculty of Economic and Administrative Sciences, Mazandaran University (In Persian).
Wang, L. & Ding, Y. (2017). An exemption for strong brands: the influence of brand community rejection on brand evaluation. European Journal of Marketing, 51(5/6), 1029-1048.
Youn, S., & Dodoo, N. A. (2021). The power of brand nostalgia: Contrasting brand personality dimensions and consumer‐brand relationships of nostalgic and non‐nostalgic brands. Journal of Consumer Behaviour, 20(6), 1373-1387.
Zavattaro, S. M., Marland, A., & Eshuis, J. (2021). Public Branding and Marketing: Theoretical and Practical Developments. Public Administration Review, 81(3), 1-9.