طراحی مدل پیشایندی و پسایندی رویکرد جمع‌سپاری شبکه‌های اجتماعی درحوزه برندسازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه لرستان

2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

10.22051/bmr.2024.45834.2534

چکیده

رشد و توسعه اینترنت و دیگر رسانه‌های اجتماعی فرصت‌هایی را برای استفاده از منابع جدید در اختیار کسب وکارها قرار می‌دهد. اگرچه رویکرد جمع‌سپاری یک رویکرد بازاریابی جدید برای برخی کسب وکارها و بازاریابان محسوب می‌شود اما هنوز به درستی شناخته نشده است. لذا کسب و کارهای مختلف از این رویکرد برای ارتقای عملکرد کسبوکار و خلق مزیت رقابتی بهره می‌گیرند. این پژوهش باهدف شناسایی عوامل پیشایندی و پسایندی رویکرد جمع‌سپاری شبکه‌های اجتماعی در حوزه برندسازی و تحلیل این عناصر با استفاده از روش نقشه نگاشت فازی انجام پذیرفت. از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر، از لحاظ ‏روش‌شناسی در باب گردآوری اطلاعات جز تحقیقات پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی ، خبرگان بازاریابی و اساتید دانشگاه لرستان که سابقه تدریس و یا تألیف مقالات پژوهشی در حوزه بازاریابی الکترونیک دارند، می باشند و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و برپایه اصل اشباع نظری 10 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار‎ ‎گردآوری اطلاعات‎ در ‏بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش ‏کمی، پرسشنامه می‌باشد. به منظور سنجش روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات در بخش از روش محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار و میان کدگذار استفاده شد و همچنین روایی و پایایی پرسشنامه با ‌استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون سنجیده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوا و روش کدگذاری با بهره-گیری از نرم افزار اطلس تی و در بخش کمی از روش نقشه نگاشت فازی بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مهم-ترین عوامل پیشایندی رویکرد جمع‌سپاری شبکه‌های اجتماعی در برندسازی؛ عدم پیچیدگی طراحی وب‌سایت، اشتراک‌گذاری محتوا، وجود یک سیستم پشتیبانی برای کمک به مشارکت کنندگان، تعهد مشارکت کنندگان می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing an antecedent and antecedent model of the crowdsourcing approach of social networks in the field of branding

نویسندگان [English]

  • seyed najmedin mousavi 1
  • Leila Yarahmadi 2
1 Faculty member of Lorestan University
2 PhD Student Human Resources Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran
چکیده [English]

The Growth and Development of the Internet and Other Social Media Provide Businesses with Opportunities to Use New Resources. Although the Crowdsourcing Approach is Considered a New Marketing Approach for some Businesses and Marketers, it is Still Not Well Known. Therefore, Different Businesses Use this Approach to Improve Business Performance and Create a Competitive Advantage. This Research was Carried out to identify the Antecedent and Consequent Factors of the Crowdsourcing Approach of Social Networks in the Field of Branding and Analyze these Elements Using the Fuzzy Mapping Method. In terms of Practical Purpose and in terms of the way of Collecting Descriptive Information, it is Considered Survey Type. In terms of Methodology, the Current Research is Considered Survey Research in Terms of Information Gathering. The Statistical Population of this Research in the Qualitative part are Marketing Experts and Professors of Lorestan University who have Experience Teaching or Writing Research Articles in the field of Electronic Marketing, and Using the Purposeful Sampling Method Based on the Principle of Theoretical Saturation, 10 of them are Sample Members. Were Chosen. The Tool for Collecting Information in the Qualitative part of the Research is a Semi-Structured Interview and in the Quantitative part, a Questionnaire. To Measure the Validity and Reliability of the Information Gathering Tool in the Department, the Content Method and Theoretical Validity and Intra-Coder and Inter-Coder Reliability were Used, and also the Validity and Reliability of the Questionnaire was Measured Using Content Validity and Retest Reliability. In this Research, To Analyze the Data in the Qualitative part, the content analysis approach and the coding method were used using the Atlas T software, and in the Quantitative Part, the Fuzzy Mapping Method was Used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Crowdsourcing
  • Social Networks
  • Branding
  • Fuzzy Mapping