نقش عشق کارکنان به برند و تعهد عاطفی در روابط بین اعتماد سازمانی، تبلیغات دهان به دهان مثبت و قصد ترک شغل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 ستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22051/bmr.2024.42997.2437

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عشق کارکنان به برند و تعهد عاطفی در روابط بین اعتماد سازمانی، تبلیغات دهان به دهان مثبت و قصد ترک شغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری داده‌ها توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (329 نفر) می‌باشد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 177 نفر تعیین گردید و روش نمونه‌گیری به شیوه غیراحتمالی در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه بود که از پرسشنامه‌های عشق کارکنان به برند و تبلیغات دهان به دهان مثبت کارول و آهوویا (2006)؛ پرسشنامه قصد ترک شغل روزین و کورابیک (1991)؛ پرسشنامه اعتماد سازمانی کاناواتاناچی و یو (2002)؛ و پرسشنامه تعهد عاطفی آلن و مایر (1990) استفاده گردید. روایی ابزار اندازه‌گیری با استفاده از نظرات خبرگان این حوزه و روایی واگرا و همگرا مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی ابزار اندازه‌گیری از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان داد که اعتماد سازمانی بر عشق کارکنان به برند و تعهد عاطفی تاثیر معناداری دارد؛ همچنین، عشق کارکنان به برند بر تعهد عاطفی، تبلیغات دهان به دهان مثبت و قصد ترک شغل تاثیر معناداری دارد؛ همچنین، تعهد عاطفی بر قصد ترک شغل تاثیر معناداری دارد؛ همچنین، عشق کارکنان به برند و تعهد عاطفی در روابط بین اعتمادسازمانی و قصد ترک شغل نقش میانجی متوالی دارند؛ همچنین، عشق کارکنان به برند و تعهد عاطفی در روابط بین اعتمادسازمانی و و تبلیغات دهان به دهان مثبت نقش میانجی متوالی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Employees Brand Love and Affective Commitment in the Relationships between Organizational Trust, Positive Word-of-mouth and Job Turnover Intention

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Dehghanizadeh 1
  • Peyman Akbari 2
  • Elahe Najafi Duraki 3
1 Assistant professor, Department of Public Administration, Faculty of management, Payame Noor University
2 Assistant professor, Department of Public Administration, Faculty of management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 MSc. Public Administration, Faculty of management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study aims to investigate the role of employees brand love and affective commitment in the relationships between organizational trust, positive word-of-mouth and job turnover intention in Isfahan University of Medical Sciences. The method of this research  was applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of the nature and method of data collection. The statistical population of this research includes all staff members of Isfahan University of Medical Sciences (329 people), which was determined using Cochran's formula, and the sample size was 177 people, and the non-probability sampling method was available. The tool of data collection in this research was a questionnaire that included the questionnaires of employees brand love and positive word-of-mouth Carroll & Ahuvia (2006); job turnover intention questionnaire Rosin & Korabik (1991); the organizational trust questionnaire Kanawattanachai & Yoo (2002); and affective commitment questionnaire Allen & Meyer (1990) were used. The validity of the measurement tool was confirmed using the opinions of experts in this field and divergent and convergent validity, and Cronbach's alpha coefficient and composite reliability were used to determine the reliability of the measurement tool. The analysis method used in this research is the structural equation modeling technique. The research findings showed that organizational trust has a significant effect on employees brand love and affective commitment; Also, employees brand love has a significant effect on affective commitment, positive word-of-mouth, and job turnover intention; Also, affective commitment has a significant effect on job turnover intention; Also, employees brand love and affective commitment play a consecutive mediating role in the relationship between organizational trust and job turnover intention; Also, employees brand love and affective commitment play a sequential mediating role in the relationships between organizational trust and positive word-of-mouth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Trust
  • Employees Brand Love
  • Affective Commitment
  • Positive Word-of-Mouth
  • Job Turnover Intentions
اکبری، پیمان؛ دهقانی‌زاده، مرضیه؛ و عبیات، علی (1401). بررسی تاثیر رضایت از ارتباطات داخلی بر آمیختگی کارکنان، حمایت‌های سازمانی ادراک شده و برندسازی کارفرما (مطالعه موردی: بانک مسکن استان یزد). فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 9(4).
بنار، نوشین؛ بیرامی، لیلا؛ و گوهررستمی، حمیدرضا (۱۳۹۸). تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تبلیغات دهان به دهان با میانجی‌گری عشق به برند و وفاداری به برند.‎ رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۷ (۲۴)، ۳۷-۲۵.
بیژن فر، سیدمعین؛ هوشیار، وجیهه؛ و سفید سنگی، نگار (۱۴۰۰). بررسی رابطه بین شخصیت برند و تعهد عاطفی مشتری به واسطه نقش میانجی عشق به برند (مورد مطالعه: مشتریان شرکت گسترش ارتباطات مبنا شهر مشهد)، ششمین کنفرانس بین‌المللی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران، تهران.
پری‌زاده، سیما؛ پهلوانی، فریبا؛ و بشلیده، کیومرث (1398). طراحی و آزمون الگویی از رابطه بین رهبری کارآفرینی و قصد ترک شغل کارکنان با نقش میانجی‌گری تعهد عاطفی و تعدیل‌کنندگی تناسب شخص - سازمان . پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 9(1)، 39-56.
پیریایی، صالحه؛ ارشدی، نسرین؛ و نیسی، عبدالکاظم (1392). اثر عدالت سازمانی بر عملکرد شغلی، تعهد سازمانی و قصد ترک شغل: نقش واسطه‌ای اعتماد به نظام سازمان و اعتماد بین‌فردی. دست‌آوردهای روان‌شناختی، 20(2)، 69-92.
حاتمی، مهوش؛ و معظمی، مجتبی (1401). بررسی تاثیر عدالت و تعهد سازمانی بر اثربخشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، فصلنامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 18(1)، 59-72.
سلطانی، مرتضی؛ نجات، سهیل؛ خمویی، فرشید؛ و پسندیده، پوریا (۱۳۹۶). بررسی پیشایندهای قصد ترک خدمت (مطالعه‌ای در یک بیمارستان دولتی).‎ مدیریت فرهنگ سازمانی، ۱۵(۳)، ۵۷۳-۵۵۱.
شفیعی، شهرام؛ بنار، نوشین؛ و شکری، محمدمهدی (1399). مدل‌سازی عوامل مؤثر بر تبلیغات دهان‌به‌دهان در مجموعه‌های ورزشی-تفریحی. پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 11(4)، 147-163.‎
شیرخدایی، میثم؛ و نبی‌زاده، زهرا (1392). عشق به برند: مطالعه تجربی مصرف‏‌کنندگان ایرانی. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 12(17)، 87-106.‎
فرهنگ، ابوالقاسم؛ سیادت، سیدعلی؛ مولوی، حسین؛ و هویدا، رضا (1390). بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مولفه‌های آن با یادگیری سازمانی در دانشگاه‌های دولتی جنوب شرق کشور.‎ فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۵۵، ۱۳۰-۱۱۱.
قنبری، سیروس؛ و عزیزی، احمد (1397). نقش میانجی تعهد عاطفی در ارتباط بین اخلاق کاری و شادکامی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 15(3)، 91-97.‎
محمدیان محمودجیغ، نسیم؛ و سلطانی هوراند، امین (1398). تأثیر تبلیغات دهان به دهان آنلاین بر روی اعتماد گردشگران به مقصد و قصد سفر به آن.‎ مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۴ (46)، 244-223.
مرزبان شیرخوارکلایی، زهرا؛ و مرزبان، علی (۱۳۹۳). مروری بر برند، مفاهیم آن و روابط عمومی در برندینگ، کنفرانس بین المللی اقتصاد، حسابداری، مدیریت و علوم اجتماعی.
مزرعه، شیرین؛ شائمی برزکی، علی؛ و صفری، علی ( 1400). طراحی الگوی برندسازی کارفرما بر مبنـای انتظارهـای نیـروی انسانی مستعد. مدیریت بازرگانی، 13(2)، 337 – 361.
نادی، محمدعلی؛ و مشفقی، ‌نزهت‌الزمان (۱۳۸۸). شناخت ادراک معلمان از روابط ابعاد اعتماد سازمانی با تعهد مستمر و عاطفی به منظور ارائه یک مدل معادلات ساختاری مناسب در آموزش و پرورش اصفهان. رهبری و مدیریت آموزشی، 10(3)، 155-174.
ناصحی‌فر، وحید و محمدخانی، الهه (1395). رابطه استراتژی منابع انسانی و رهبری تحول آفرین با تعهد عاطفی کارکنان.‎ مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، ۲۵(81)، 57-79.
Ahmad, R., Ahmad, S., Islam, T., & Kaleem, A. (2020). The nexus of corporate social responsibility (CSR), affective commitment and organisational citizenship behaviour in academia: A model of trust. Employee Relations: The International Journal, 42(1), 232-247.
Ahmad, A., & Thyagaraj, K. S. (2015). Impact of brand personality on brand equity: The role of brand trust, brand attachment, and brand commitment. Indian Journal of Marketing, 45(5), 14-26.
Akbari, P.,  Dehghanizadeh, M., & Abbiat, A. (2023). The effect of the Satisfaction from Internal Communication on Employee Engagement, Perceived Organizational Support and Employer Branding (Case study: Maskan Bank of Yazd Province). journal of brand management, 9(4). (In Persian)
Albert, N. and Merunka, D. (2013). The role of brand love in consumer brand relationships. Journal of Consumer Marketing, 30(3), 258-266.
Albrecht, S. L., & Marty, A. (2020). Personality, self-efficacy and job resources and their associations with employee engagement, affective commitment and turnover intentions. The International Journal of Human Resource Management, 31(5), 657-681.
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of occupational psychology, 63(1), 1-18.
Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1996). Affective, continuance, and normative commitment to the organisation: An examination of construct validity. Journal of Vocational Behavior, 49 (3), 252–276.
Ariyabuddhiphongs, V., & Kahn, S. I. (2017). Transformational leadership and turnover intention: The mediating effects of trust and job performance on café employees in Thailand. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 16(2), 215-233.
Aryee, S., Budhwar, P. and Chen, Z. (2002). Trust as a mediator of the relationship between organizational justice and work outcomes: test of a social exchange model. Journal of Organizational Behavior, 23 (3), 267-285.
Ashforth, B.E., Harrison, S.H., & Corley, K.G. (2008). Identification in organisations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34 (3), 325–374.
Ashforth, B., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organisation. Academy of Management Review, 14 (1), 20–39.
Avanzi, L., Fraccaroli, F., Sarchielli, G., Ullrich, J., & van Dick, R. (2014). Staying or leaving: A combined social identity and social exchange approach to predicting employee turnover intentions. International Journal of Productivity and Performance Management, 63 (3), 272–289.
Banar, N., Birami Joghnab, L., & Goharrostami, H. R. (2019). The combined effect of green marketing on word-of-mouth advertising with the mediation of brand love and brand loyalty. New Approaches in Sports Management, 7(24), 25-37. (In Persian)
Baotham, S., Hongkhuntod, W., & Rattanajun, S. (2010). The effects of job satisfaction and organizational commitment on voluntary turnover intentions of Thai employees in the new university. Review of Business Research10(1), 73-82.
Bhattacharya, C. B., & Sen, S. (2003). Consumer–company identification: A framework for understanding consumers’ relationships with companies. Journal of marketing, 67(2), 76-88.
Bijan Far, S. M., Hoshar, V., & Sefid Sangi, N. (2021). Investigating the relationship between brand personality and customer's emotional commitment through the mediating role of love for the brand (case study: Mashhad-based communication expansion company's customers), the 6th international conference on modern management and accounting studies in Iran, Tehran. (In Persian)
Breitsohl, H., & Ruhle, S. A. (2016). The end is the beginning–The role of residual affective commitment in former interns’ intention to return and word-of-mouth. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25(6), 833-848.
Carroll, B. A., & Ahuvia, A. C. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love. Marketing letters17(2), 79-89.
Chang, K. C., Chen, M. C., Hsu, C. L., Kuo, N. T., 2010. The effect of service convenience on post-purchasing behaviours. Industrial Management & Data Systems, 110 (9), 1420–1443.
Dick, A.S., & Basu, K. (1994). Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 22 (2), 99–113.
Farhang, A., Seyedat, S. A., Molavi, H., & Hoveida, R. (2011). Investigating the factor structure of organizational trust and the relationship between its components and organizational learning in state universities in the southeast of the country. Research and Planning Quarterly in Higher Education, 55, 111-130. (In Persian)
Fazal-e-Hasan, S. M., Lings, I. N., Mortimer, G., & Neale, L. (2017). How gratitude influences customer word-of-mouth intentions and involvement: The mediating role of affective commitment. Journal of Marketing Theory and Practice, 25(2), 200-211.
Geyskens, I., Steenkamp, J. B. E., Scheer, L. K., & Kumar, N. (1996). The effects of trust and interdependence on relationship commitment: A trans-Atlantic study. International Journal of research in marketing, 13(4), 303-317.
Ghanbari, S.,& Azizi, A. (2018). The mediating role of emotional commitment in the relationship between work ethic and happiness. The Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, 15(3), 91-97. (In Persian)
Haridas, J., Ture, R. S., & Nayanpally, A. K. (2022). Organizational career management and turnover intentions: mediating role of trust in management. European Journal of Training and Development, 46(1/2), 257-275.
Haslam, S. A., & Ellemers, N. (2005). Social identity in industrial and organizational psychology: Concepts, controversies and contributions. International review of industrial and organizational psychology, 20(1), 39-118.
Hatami, M., & Moazzami, M. (2022). Investigating the effect of organizational justice and commitment on the effectiveness of employees of Islamic Azad University, Khorramabad Branch, Educational Management Innovations Quarterly, 18(1), 59-72. (In Persian)
Hughes, D. E., & Ahearne, M. (2010). Energizing the reseller's sales force: The power of brand identification. Journal of Marketing, 74(4), 81-96.
Kanawattanachai, P., & Yoo, Y. (2002). Dynamic nature of trust in virtual teams. The Journal of Strategic Information Systems, 11(3-4), 187-213.
Karjaluoto, H., Munnukka, J., & Kiuru, K. (2016). Brand love and positive word of mouth: the moderating effects of experience and price. Journal of Product & Brand Management25(6), 527-537.
Kashyap, V., & Rangnekar, S. (2016). The mediating role of trust: Investigating the relationships among employer brand perception and turnover intentions. Global Business Review17(3_suppl), 64S-75S.
Kaufmann, H. R., Loureiro, S. M. C., & Manarioti, A. (2016). Exploring behavioural branding, brand love and brand co-creation. Journal of Product & Brand Management, 25(6), 90-123.
Keeling, K. A., McGoldrick, P. J., & Sadhu, H. (2013). Staff word-of-mouth (SWOM) and retail employee recruitment. Journal of Retailing, 89(1), 88-104.
Khatri, N., Fern, C. T., & Budhwar, P. (2001). Explaining employee turnover in an Asian context. Human Resource Management Journal, 11(1), 54-74.
Lambert, A., & Desmond, J. (2013). Loyal now, but not forever! A study of narcissism and male consumer–brand relationships. Psychology & Marketing, 30(8), 690-706.
Langner, T., Bruns, D., Fischer, A., & Rossiter, J. R. (2016). Falling in love with brands: a dynamic analysis of the trajectories of brand love. Marketing letters, 27, 15-26.
Le, L. H., Hancer, M., Chaulagain, S., & Pham, P. (2023). Reducing hotel employee turnover intention by promoting pride in job and meaning of work: A cross-cultural perspective. International Journal of Hospitality Management, 109, 103409.
Liu, C.R., Wang, Y.C., Chiu, T.H., & Chen, S.P. (2018). Antecedents and outcomes of lifestyle hotel brand attachment and love: The case of Gen Y. Journal of Hospitality Marketing and Management, 27 (3), 281–298.
Löhndorf, B., & Diamantopoulos, A. (2014). Internal branding: Social identity and social exchange perspectives on turning employees into brand champions. Journal of Service Research, 17(3), 310-325.
Love, L. F., & Singh, P. (2011). Workplace branding: Leveraging human resources management practices for competitive advantage through “Best Employer” surveys. Journal of Business and Psychology, 26, 175-181.
Madadi, R., Torres, I. M., & Zúñiga, M. Á. (2021). Hierarchical relationships among brand equity dimensions: The mediating effects of brand trust and brand love. Services Marketing Quarterly, 42(1-2), 74-92.
Marzban Shirkharkalai, Z., & Marzban, A. (2014). An overview of the brand, its concepts and public relations in branding, International Conference on Economics, Accounting, Management and Social Sciences. (In Persian)
Mazraeh, S., Shaemi Barzaki, A., & Safari, A. (2021). Designing the employer's branding model based on the expectations of the talented human force. Business Management, 13(2), 337-361.(In Persian)
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human resource management review, 1(1), 61-89.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Sage publications.
Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of vocational behavior, 61(1), 20-52.
Miles, S. J., & Mangold, W. G. (2005). Positioning Southwest Airlines through employee branding. Business horizons, 48(6), 535-545.
Mittal, S., Gupta, V., & Motiani, M. (2022). Examining the linkages between employee brand love, affective commitment, positive word-of-mouth, and turnover intentions: A social identity theory perspective. IIMB Management Review34(1), 7-17.
Mohammadian Mahmoudjigh, N., & Soltani Horand, A. (2019). The effect of online word-of-mouth advertising on tourists' trust in the destination and the intention to travel to it. Tourism Management Studies, 14 (46), 223-244. (In Persian)
Morhart, F. (2017). Unleashing the internal fan community through brand-oriented leadership. Branding Inside Out: Internal Branding in Theory and Practice, 33-49.
Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. M. (2013). Employee—organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism, and turnover. Academic press.
Nadi, M. A., & Moshfaqi, N.Z. (2009). Understanding the teachers' perception of the relationship between dimensions of organizational trust with continuous and emotional commitment in order to provide a suitable structural equation model in Isfahan education. Educational Leadership and Management, 10(3), 155-174. (In Persian)
Nasehifar, V., & Mohammadkhani, E. (2016). The relationship between human resource strategy and transformational leadership with employees' emotional commitment. Management Studies (Improvement and Transformation), 25 (81), 57-79. (In Persian)
Natarajan, N., Balasubramaniam, S.A., & Srinivasan, T. (2017). Relationship between internal branding, employee brand and brand endorsement. International Journal of Business and Management, 12 (1), 98–99.
Parizadeh, S., Pahlavani, F., & Beshlideh, K. (2019). Designing and testing a model of the relationship between entrepreneurial leadership and employee turnover intention with the mediating role of emotional commitment and moderating person-organization fit. Cognitive and Behavioral Sciences Research, 9(1), 39-56. (In Persian)
Park, C. W., MacInnis, D. J., Priester, J., Eisingerich, A. B., & Iacobucci, D. (2010). Brand attachment and brand attitude strength: Conceptual and empirical differentiation of two critical brand equity drivers. Journal of marketing74(6), 1-17.
Paulin, M., Ferguson, R. J., & Bergeron, J. (2006). Service climate and organizational commitment: The importance of customer linkages. Journal of Business Research, 59(8), 906-915.
Perry, R.W. (2004). The relationship of affective organisational commitment with supervisory trust. Review of Public Personnel Administration, 24 (2), 133–149.
Piriayi, S., Arshadhi, N., & Nisi, A. (2013). The effect of organizational justice on job performance, organizational commitment and intention to leave the job: the mediating role of trust in the organization system and interpersonal trust. Psychological Achievements, 20(2), 69-92. (In Persian)
Pratama, E. N., Suwarni, E., & Handayani, M. A. (2022). The Effect Of Job Satisfaction And Organizational Commitment On Turnover Intention With Person Organization Fit As Moderator Variable. Aptisi Transactions on Management (ATM), 6(1), 74-82.
Richer, S.F., Blanchard, C., & Vallerand, R.J. (2002). A motivational model of work turnover. Journal of Applied Social Psychology, 32 (10), 2089–2113.
Riketta, M. (2005). Organisational identification: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66 (2), 358–384.
Rosin, H. M., & Korabik, K. (1991). Workplace variables, affective responses, and intention to leave among women managers. Journal of Occupational Psychology64(4), 317-330.
Rousseau, D.M. (1998). The ‘problem’of the psychological contract considered. Journal of Organisational Behavior 19, 665–671.
Salehzadeh, R., Sayedan, M., Mirmehdi, S. M., & Heidari Aqagoli, P. (2023). Elucidating green branding among Muslim consumers: the nexus of green brand love, image, trust and attitude. Journal of Islamic Marketing, 14(1), 250-272.
Saxena, S., & Saxena, R. (2015). Impact of job involvement and organizational commitment on organizational citizenship behavior. International Journal of Management and Business Research, 5(1), 19-30.
Shafiei, Sh., Banar, N., & Shokri, M. M. (2021). Modeling factors affecting word-of-mouth advertising in sports-entertainment complexes. Physiology and management research in sports, 11(4), 147-163. (In Persian)
Shirkhodai, M., & Nabizadeh, Z. (2013). Brand love: an empirical study of Iranian consumers. Business Management Perspective, 12(17), 87-106. (In Persian)
Sjöberg, A., & Sverke, M. (2000). The interactive effect of job involvement and organizational commitment on job turnover revisited: A note on the mediating role of turnover intention. Scandinavian Journal of Psychology41(3), 247-252.
Soltani, M., Najat, S., Khamoui, F., & Pasandideh, P. (2017). Investigating the antecedents of intention to leave the service (a study in a government hospital). Organizational Culture Management, 15(3), 551-573. (In Persian)
Thomson, M., MacInnis, D. J., & Whan Park, C. (2005). The ties that bind: Measuring the strength of consumers’ emotional attachments to brands. Journal of consumer psychology15(1), 77-91.
Thompson, C. A., Andreassi, j. K., & Prottas, D. J. (2005). Work-Family Culture: Key to Reducing Workforce-Workplace Mismatch? In S. M. Bianchi, L. M. Casper, & B. R. King (Eds.), Work, family, health, and well-being (pp. 117–132). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Urieşi, S. (2019). The effects of work stress and trust in managers on employee turnover intentions. CES Working Papers, 11(3), 211-221.
van Vugt, M., & Hart, C. (2004). Social identity as social glue: The origins of group loyalty. Journal of Personality and Social Psychology, 86 (4), 585–598.
Van Knippenberg, D., Van Knippenberg, B., Monden, L., & de Lima, F. (2002). Organizational identification after a merger: A social identity perspective. British Journal of Social Psychology, 41(2), 233-252.
Xiong, L., & King, C. (2015). Motivational drivers that fuel employees to champion the hospitality brand. International Journal of Hospitality Management, 44, 58-69.
Zeffane, R., & Melhem, S. B. (2018). Do feelings of trust/distrust affect employees' turnover intentions? An exploratory study in the United Arab Emirates. Middle East Journal of Management, 5(4), 385-408.