قبیله گرایی برند در جهت حمایت از صنایع داخلی؛ چگونگی شکل‌گیری قبیله گرایی برند با روش مدل‌سازی ‌ساختاری تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم اباد، ایران،

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم اباد، ایران،

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه لرستان، خرم اباد، ایران،

10.22051/bmr.2023.42221.2408

چکیده

در مدیریت بازاریابی حالتی وجود دارد که طی آن گروهی از مشتریان بر اساس اعتقادات و تعصبات مشترک در بستر فضای مجازی اقدام به تشکیل گروه­های حمایت از برند و تبلیغ برای یک برند می­نمایند. این مفهوم اگر در راستای حمایت از محصولات تولید صنایع داخل مورداستفاده قرار گیرد، می­تواند یک راهبرد مناسب باشد که با بهره‌گیری از تعصبات مشترک و ایجاد علاقه و وفاداری به محصولات تولیدشده توسط صنایع داخلی، این صنایع و تولیدات آن‌ها را به سمت موفقیت رهنمون سازد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پیدایش قبیله گرایی برند و چگونگی شکل­گیری قبیله گرایی برند با روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری انجام شد. این پژوهش بر پایه پژوهش آمیخته و به‌صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی استقرایی است که ازنظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که اعضای نمونه آن با روش نمونه­گیری گلوله­برفی و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب شده­اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با روش محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کد گذار میان گذار آزمون شد. همچنین ابزار گرداوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با روش روایی اعتبار محتوا و پایایی بازآزمون سنجیده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی مؤلفه‌های قبیله گرایی برند و ارائه مدل چگونگی شکل­گیری این مفهوم است. مدل قبیله گرایی برند در این پژوهش در چهار سطح اصلی و بر اساس بسترهای شکل­گیری، عوامل همبسته و مداخله­جو، ابعاد قبیله گرایی برند و پیامدهای آن تدوین شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

How to form brand tribalism with interpretative-structural modeling method

نویسندگان [English]

  • ali shariatnejad 1
  • seyed najmedin mousavi 2
  • amir hooshang nazarpoori 2
  • shaghayegh salehabadi 3
1 Lorestan university assistant professor, Management faculty, Korramabad, Iran
2 Associate Professor of Business Management Department, univercity lorestan, khoramabad, iran
3 assistant Phd student, Management faculty, Lorestan university, Korramabad, Iran
چکیده [English]

In marketing management, there is a situation in which a group of customers advertise for a brand based on common beliefs and prejudices in the virtual space. In line with the need to support the production of domestic industries, brand tribalism can be a suitable strategy to guide these industries and their products towards success by taking advantage of common prejudices and creating interest and loyalty to the products produced by domestic industries. . Therefore, the present research was conducted with the aim of providing a model of the emergence of brand tribalism and how brand tribalism is formed with the interpretive structural modeling method.This research based on mixed research and qualitatively and quantitatively in an inductive comparative paradigm, which is practical in terms of purpose and survey in terms of nature and descriptive method. The statistical population of the research is experts whose sample members were selected by snowball sampling method and based on the principle of theoretical adequacy. The data collection tool in the qualitative part is a semi-structured interview, whose validity and reliability were tested with the content method and theoretical validity and reliability within the coder of the intermediary. Also, the data collection tool in the quantitative section is a questionnaire whose validity and reliability were measured by content validity and retest reliability methods. The research results include identifying the components of brand tribalism and presenting a model of how this concept is formed. The model of brand tribalism in this research has been developed in four main levels based on the formation platforms, interrelated and intervening factors, dimensions of brand tribalism and its consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tribe
  • brand tribes
  • brand tribalism
  • support of domestic industry productions
  • interpretive structural modeling
حدیدی؛ احسان، حدید زواره؛ عفت و دشمن زیاری؛ اسفندیار (1395). میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی مصرف‌کنندگان ایرانی از دیدگاه اقتصاد مقاومتی. فصلنامه سیاست­های راهبردی و کلان، 4، 191-169.
زارعی؛ عظیم­اله، فیضی؛ داوود و اکبرزاده، مریم (1396). کاربرد روش تحلیل تم در شناسایی مفهوم چابکی برند. فصلنامه مدیریت برند، 4، (4) 112-79.
صادق وزیری؛ فراز، خادمی؛ سهیلا و طیب زاده، مهدی (1398). بررسی تأثیر شخصیت برند و ابعاد آن بر روی عشق به برند، وفاداری و تبلیغات شفاهی. فصلنامه مدیریت برند، 6، (2) 217-183.
نوروزی؛ حسین و بیگی، رویا (1398). آمیختگی با برند در خودپنداره در رابطه­ی عشق، وفاداری و هواداری برند. فصلنامه مدیریت برند، 6، (4) 209-169.
Abeysekera, Nalin (2021). Impact of brand tribe characteristics on word of mouth intention: A mediating effect of brand trust in Sri Lankan electrical material sector. International Journal of Multidisciplinary Academic Research, 2, (1).
Acosta, P.M. and Devasagayam, R. (2010), “Brand cult: extending the notion of brand communities”, Marketing Management Journal, 20, (1) 165-176.
Algesheimer, R. Dholakia, U.M. and Herrmann, A. (2005), “The social influence of brand community: evidence from European car clubs”, Journal of Marketing, 69, (3) 19-34.
Azizan, N.S. & Yusr, M.M. (2019). The influence of customer satisfaction, brand trust, and brand image towards customer loyalty. International Journal of Entrepreneurship, 2, (7), 93-108.
Badrinarayanan AV, Sierra JJ, Taute HA (2014) Determinants and outcomes of online brand tribalism: exploring communities of massively multiplayer online role playing games (MMORPGs). Psychol Mark 31, (10) 853–870
Belk, R.W. and Tumbat, G. (2005), “The cult of Macintosh: consumption, markets, and culture”, 8, (3) 205-217.
Breivik, E. and Thorbjornsen, H. (2008). “Consumer brand relationships: an investigation of two alternative models”, Journal of the Academy of Marketing Science, 36, 443-472.
Cova, B. (1997), “Community and consumption: towards a definition of the “linking value” of product or services”, European Journal of Marketing, 31, (3/4) 297-316, doi: 10.1108/03090569710162380
Cova, B. & Cova, V. (2002) Tribal marketing: the tribalisation of society and its impact on the conduct of marketing. European Journal of Marketing, 36, (5/6) 595-620.
Cova, B. and Pace, S. (2006). Brand community of convenience products: new forms of customer empowerment–the case “my Nutella the community”, European Journal of Marketing, 40, (9/10) 1087-1105.
Carroll, B. A. & Ahuvia, A. C. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love. Marketing Letters, 17(2), 79-89.
Dionisio, P. Leal, C. and Moutinho. (2008). “Fandom affiliation and tribal behavior: a sports marketing application”, Qualitative Marketing Research: An International Journal, 11, (1)  17-39.
Fournier, S. (1998), “Consumers and their brands: developing relationship theory in consumer
research”, Journal of Consumer Research, 24, (4) 343-373.
Hadidi, E. Hadid zavareh, E.& Doshman Ziyari, E. (2016). The level of desire to consume domestic goods of Iranian consumers from the perspective of resistance economy. Quarterly magazine of strategic and macro policies, 4, 169-191. (In persian)
Hayeemad, M. Jaroenwanit, P. & Khamwon, A. (2015). Brand tribalism, brand relationships, and Halalbrand equity: A study in Muslim consumers. The Macrotheme Review, 4, (2) 90–101.
Hayoz, Marija (2016). The influence of online brand community on brand loyalty and the role of brand commitment: a case study. In fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts (M.A), Fribourg University.
Jeong, J. Y. Hwang, J. & Hyun, S. S. (2020). Customers’ relationships leading to brand tribalism and tribe behavioral intentions. International Journal of Hospitality Management88, 102529.‏
Jurisic, B. and Azevedo, A. (2011). “Building customer-base relationships in the mobile communications marketing: the role of brand tribalism and brand reputation”, Brand Management, 18, (4/5) 349-366.
Khamwon, A. & Pongsuraton, P. (2020). Brand experience, brand tribalism and brand advocacy. International Journal of Social Science Research, 2, (3) 79-85.
Lee, H. J. and Kang, M. S. (2012). “The effect of brand experience on brand relationship quality”, Academy of Marketing Studies Journal, 16, (1) 87-98.
Loureiro, S. M. and Oliveira-Brochado, A. (2013). Brand relationships for luxury value: the role of brand tribalism and brand reputation. Retrieved January 7.
Loureiro SMC, Kaufmann HR (2016) Luxury values as drivers for affective commitment: the case of luxury car tribes. Cogent Bus Manag 3, (1) 1–13.
Maffesoli, M. (1996), The Time of the Tribes: Thousands Oaks and NewDelhi, Sage, London
Marion, A. (2018). What is branding. Retrieved June 2.
McAlexander, J. H. Kim, S.K. and Robert, S. D. (2003). “Loyalty: the influences of satisfaction and brand community integration”, Journal of Marketing Theory and Practice, 11, (4) 1-11.
McGee-Cooper A. Tribalism: culture wars at work. J Qual Partic Cinc 2005;28, (1) 12–5
(Spring)
Moutinho, L. Dionisio, P. and Leal, C. (2007), “Surf tribal behaviour: a sports marketing application”, Market Intelligence & Planning, 25, (7) 668-690.
Muniz, M. A. & O’Guinn, C. T. (2001). Brand community. Journal of Consumer Research, 23(March), 612–632.
 Noruzi, H. and Beigi, R. (2017). Blending with the brand in the self-concept in relation to love, loyalty and fandom of the bran.   Brand Management Quarterly, 6, (4) 169-209. (In Persian)
Sadegh vaziri, F, Khademi, S. and Tayebzadeh, M. (2017). Examining the effect of brand personality and its dimensions on brand love, loyalty and word of mouth advertising. Brand Management Quarterly, 6, (2) 183-217. (In Persian)
Schmitt, B. (2010). Experience Marketing: Concepts, Frameworks and Consumer Insights.
Foundations and Trends in Marketing, 5, (2) 55–112.
Tuominen, Pasi (2011). Brand Tribalism – A Netnographic Exploration of Virtual Communities. University of Hertfordshire Business School Working Paper.
Taute, H. A. & Sierra, J. (2014). Brand Tribalism: An Anthropological Perspective. Journal of Product and Brand Management, 23, (1) 2-15.
Valta, K. S. (2013). “Do relationship norms matter in consumer-brand relationships? Journal of Business  Research, 66, 98-104.
Veloutsou, C. and Moutinho, L. (2009), “Brand relationships through brand reputation and brand tribalism”, Journal of Business Research, 62, (3) 314-322.
Xie, Y., & Peng, S. (2009). How to repair customer trust after negative publicity: The roles of competence, integrity, benevolence, and forgiveness. Psychology and Marketing, 26(7), 572–589.
Zareei, A,. Feyzi, D. and Akbarzade pasha, M. (2015). Application of theme analysis method in identifying the concept of brand agility. Brand Management Quarterly, 4, (4) 79-112. (In Persian)