طراحی مدل برندسازی کارفرما در مرکز آمار ایران با رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22051/bmr.2022.38849.2291

چکیده

امروزه با افزایش رقابت کسب‌وکارها، برند کارفرما تصویری ایده آل از سازمان را در ذهن کارکنان فعلی، بالقوه و سایر ذینفعان شکل می‌دهد و منجر به وفاداری کارکنان می­شود. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل برندسازی کارفرما در مرکز آمار ایران با رویکرد آمیخته می‌باشد. داده­ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از اساتید، خبرگان حوزه برند و رئیس، معاونین و مدیران مرکز آمار که به‌ صورت هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران 340 نفر از مدیران، کارکنان مرکز آمار ایران و شرکت‌های همکار با مرکز آمار ایران (مشتریان شرکتی) جمع‌آوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده­های جمع‌آوری‌شده، به روش گراندد تئوری و از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA و در بخش کمی توصیفی استنباطی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS 16 و24 Smart PLS انجام شد. آزمون­های برازش، نشان از اعتبار مدل داشت. یافته­های پژوهش حاضر متشکل از 6 بعد، 17 مؤلفه و 51 گویه به طراحی مدل برندسازی کارفرما در مرکز آمار ایران منجـر شد و در نهایت هفده مؤلفه در تبیین مدل برندسازی کارفرما در مرکز آمار ایران نقش دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model of employer branding in the Statistics Center of Iran with a mixed method approach

نویسندگان [English]

  • kousar shakeri 1
  • karim hamdi 2
  • hossein vazifedust 2
1 Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Corresponding Author, Professor, Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

 Today, with increasing business competition, the employer brand forms an ideal image of the organization in the minds of current, potential employees and other stakeholders and leads to employee loyalty. The purpose of this study is design an employer branding model in the Statistics Center of Iran with a mixed method approach. Data in the qualitative part were collected through semi-structured interviews with 10 professors, brand experts and boss, deputies and managers of the Statistics Center who were purposefully selected and in the quantitative part using the Cochran's formula of 340 managers, staff of the Statistics Center Iran and partner companies with Iran Statistics Center (corporate customers). The collected data were analyzed by grounded theory method through coding (open, axial and selective) using MAXQDA software and in the inferential quantitative part using SPSS 16 and 24 Smart PLS software. Fitness tests showed the validity of the comprehensive model of employer branding in the Statistics Center of Iran. Findings of the present study consisting of 6 dimensions, 17 components and 51 items lead to the design of the employer's branding model in the Statistics Center of Iran and finally seventeen components are involved in explaining the comprehensive model of the employer's branding in the Statistics Center of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employer Branding
  • Branding
  • Employer Brand
  • government organization
  • Statistics Center of Iran
اسکندری، کریم؛ جزنی، نسرین؛ معمارزاده طهران، غلامرضا. (1398). طراحی مدل برندسازی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران به روش فراترکیب، مشاوره شـغلی و سـازمانی، 11 (41)، 159-194.
افجه، سید علی‌اکبر و علیزاده فر، زهرا (1396). رابطه ادراک از برند کارفرما با نگرش های شغلی کارکنان، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 84، 73-95.
افضل‌آبادی، محمدحسین؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ عبدالهی، بیژن؛ عباسیان، حسین. (1396). طراحی مدل برند سازی کارفرما درسازمان‌های عمومی غیردولتی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 9(3)، 72-96.
 باباشاهی، جبار؛ حمیدی زاده، علی؛ محمد نژاد فدردی، منصوره؛ سیدامیری، نادر (1397). برند کارفرما؛ راهبردی نوین در جذب نیروهای خلاق تداعی معانی، تصویر سازمان و تناسب شخص سازمان در نقش میانجی. اندیشه مدیریت راهبردی، 12(1)،205-224.
برغمدی، قاسم؛ قلی پور، آرین. (1394). بررسی تأثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه. مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)، 207-227.
پناهی، بلال. (1398). فراتحلیل پیشران‌ها و پیامدهای برند کارفرما در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 6(3)،93-124.
حسنقلی پور، طهمورث؛ ملایری نوریجانی، عزیز محمد ؛ باباشاهی، جبار؛ صادق وزیری، فراز. (1394). تأملی بر جنبه انسانی برند: بررسی تأثیر شخصیت برند سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران بر رضایت سرمایه‌های انسانی. بهبود مدیریت،9(1)، 76-94.
خدامی، سهیلا؛ اصانلو، بهاره. (1394). تأثیر دلبستگی عاطفی مشتریان بر ارزش ویژه برند با تأکید بر نقش میانجی کیفیت رابطه‌ای و رفتار شهروندی برند در بازار صنعتی. مدیریت برند، 2(2)، 97-124.
صارمی، علیرضا؛ صادقیان قراقیه، سعید؛ شکری، صابر؛ حمدی، یحیی (1396). عوامل مؤثر بر جذابیت برند کارفرما، با نقش متغیر تعدیل گر اجتناب اطمینان برند. مدیریت برند، 4(3)، 143-174.
رحمانی، ناصر؛ ابراهیم پور، حبیب؛ عسگرنژاد نوری، باقر؛ حسن زاده، محمد (1397) تأثیر ابعاد شخصیت بر احساس، اعتماد و جذابیت در برند کارفرما، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 28، 245-280.
رحیمیان، اشرف (1392)، برند کارفرما؛ راهبرد نوین مدیریت سرمایه‌های انسانی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 5(2)، 127-150.
رضادوست، مهدی؛ ایرانی، حمیدرضا؛ حمیدی زاده، علی (1395). تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 3(4)، 65-94.
عسگری، ناصر (1397). نقش میانجی تفاخر سازمانی در تأثیر برند کارفرمایی بر عملکرد فروش. مدیریت بازرگانی، 10(2)، 339-420.
کردناییج، اسداله؛ نجات، سهیل (1397). تأثیر شهروندی شرکتی بر جذابیت و وفاداری به برند کارفرما (برند دانشگاه مازندران). پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 2(8)، 114-133.
رعنایی کردشولی، حبیب الله؛ ابراهیمی، ابوالقاسم؛ مباشری، علی اصغر (1398). سنجش برندکارفرما، مطالعات مدیریت بهبود و تحول.91،161-139.
مزرعه، شیرین؛ شائمی برزکی؛ صفری، علی (1400). طراحی الگوی برندسازی کارفرما بر مبنای انتظارهای نیروی انسانی مستعد. مدیریت بازرگانی،2 (13)،337 - 361.
واعظی، مهدی؛ شاطریان، محسن؛ کیانی سلمی، صدیقه. (1399). تبیین و رتبه‌بندی ابعاد جذابیت و ارتقای برند کارفرما در هتلداری شهر کاشان.  فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند،7(3)، 129-169.
Adler & Ghiselli Tanwar, K. (2015), The Effect of Employer Brand Dimensions on Organisational Commitment: Evidence from Indian IT Industry, Asia-Pacific Journal of Management, 12 (3), 282-290.
Afjeh, S. A.A. & AlizadehFar, Z. (2017). The Relationship between Employer Brand Perception and Employee Job Attitudes, Improvement and Transformation Management Studies, 84: 73-95. (In Persian)
Afzalabadi, M. H. navee-brahim, A.R. Abdollahi, B. Abbasian, H. (2017). Designing the Employer’s branding model in Public non-governmental organizations. Human Resource Management Research, 9 (3), 72-96. (In Persian)
Aggerholm, H., Andersen,S. & Thomsen, C. (2011). Conceptualising employer branding in sustainable organisations. Corporate communications: An International Journal. 16, (2), 105 -123. Emerald Group Publishing Limited.
Ambler, T., & Barrow, S. (1996). The employer brand. Journal of Brand Management, 4(3),
Arasanmi, C.N., & Krishna, A. (2019). Employer branding: perceived organisational support and employee retention – the mediating role of organisational commitment. Industrial and Commercial Training, 51(2). https://doi.org/10.1108/ICT-10-2018-0086.
Askari, N. (2018). The mediating role of organizational pride in the impact of the employer brand on sales performance. Business Management, 10 (2), 339-420. (In Persian)
Babashahi, J. Hamidizadeh, A. Mohammadnejad-Fedardi, M. Seyed-amiri, N. (2018). Employer brand; A new strategy in absorption Creative forces associate meanings, the image of the organization and the fit of the organization in the role of mediator. Strategic Management Thought, 12 (1), 205-224. (In Persian)
Backhaus, K. & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9(5), 501-517.
Barghamdi, Q. Qolipour, A. (2015). Investigating the effect of employer branding on attracting talents in the Welfare Bank. Organizational Culture management, 13 (1), 207-227. (In Persian)
Banerjee, P., Saini, G. K., & Kalyanaram, G. (2018). The role of brands in recruitment: mediating role of employer brand equity. Asia Pacific Journal of Human Resources,doi:10.1111/1744-7941.12209.
Bharadwaj,S. Khan, N.& Yameen, M.(2021).Unbundling employer branding, job satisfaction, organizational identification and employee retention: a sequential mediation analysis:Asia-Pacific Journal of Business Administration DOI 10.1108/APJBA-08-2020-0279.
Bharadwaj, S.& Yameen, M. (2020), “Analyzing the mediating effect of organizational identification on the relationship between CSR employer branding and employee retention”, Management Research Review, 44 (5), 718-737.
Bergstrom & Anderson Singh, D. (2019), A Literature Review on Employee Retention with Focus on Recent Trends, International Journal of Scientific Research in Science and Technology, 6 (1), 425-431.
Biswas, M.K. & Suar, D. (2014). Antecedents and Consequences of Employer Branding. Journal of Business Ethics, DOI: 10.1007/s10551-014-2502-3.
Verčičm, F, A.T.,& Ćorić, D.S. (2018), The relationship between reputation, employer branding and corporate social responsibility, Public Relations Review, 44 (4), 444-452.
Goswami & Agarwal Carpentier, M., Van Hoye, G., Stockman, S., Schollaert, E., Van Theemsche, B., Jacobs, G. (2017), Recruiting nurses through social media: Effects on employer brand and attractiveness, Journal of Advanced Nursing, 73 (11), 2696-2708.
Gupta, S., Bhasin, J. and Mushtaq, S. (2021), “Employer brand experience and organizational
citizenship behavior: mediating role of employee engagement”, Asia-Pacific Journal of Business Administration, 13 (3), 357-382.
 Hadi, N. and Ahmed, S. (2018), “Role of employer branding dimensions on employee retention: evidence from educational sector”, Administrative Sciences, 8(44), 1-15.
Hassan-Gholipour, T. Malayeri-Norijani, A.M. Babashahi, J. Sadegh-Vaziri, F. (2015). Contemplation on the human aspect of the brand: Investigating the effect of brand personality of the Army of the Islamic Republic of Iran on human capital satisfaction. Management Improvement, 9 (1), 76-94. (In Persian)
Hoppe, D. (2018), “Linking employer branding and internal branding: establishing perceived employer brand image as an antecedent of favourable employee brand attitudes and behaviours”, Journal of Product and Brand Management, 27 (4), 452-467.
Hubschmid Aldousari, A.A., Robertson, A., Shukri Ab Yajid, M., Ahmed, Z.U. (2017), Impact of employer branding on organization’s performance, Journal of Transnational Management, 22 (3), 153-170.
Kashyap, V., & Chaudhary, R. (2019). Linking Employer Brand Image and Work Engagement: Modelling Organizational Identification and Trust in Organization Mediators. South Asian Journal of Human Resources Management, DOI: 10.1177/2322093719844644.
Kashyap, V., & Verma, N. (2018). Linking dimensions of employer branding and turnover intentions. International Journal of Organizational Analysis, 26(2), 282-295.
Kashive.N. & J. Somaiya (2020). Employer branding through crowdsourcing: understanding the sentiments of employees. Journal of Indian Business Research 12 (1), 93-111 .
Khoddami, S. Osanloo, B. (2015). The effect of customers' emotional attachment on brand equity with emphasis on the mediating role of relationship quality and brand citizenship behavior in the industrial market. Brand Management, 2 (2), 97-124. (In Persian)
Kordnaich, a. Nejat, S. (2018). The effect of corporate citizenship on attractiveness and loyalty to the employer brand (brand of Mazandaran University). Organizational Resource Management Research, 2 (8), 114-133. (In Persian)
Lievens, F., Van Hoye, G. and Anseel, F. (2007), “Organizational identity and employer image: towards a unifying framework”, British Journal of Management, 18, 45-S59.
Loi, R., Chan, K.W. and Lam, L.W. (2014), “Leader-member exchange, organizational identification, and job satisfaction: a social identity perspective”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87 (1), 42-61.
Minchington Arasanmi, Ch. N., Krishna, A. (2019), Employer branding: perceived organisational support and employee retention – the mediating role of organisational commitment, Industrial and Commercial Training, 51 (3), 174-183.
Maurya, K.K. and Agarwal, M. (2019), “Reviewing internal employer Branding: a sustainable employee retention management strategy”, Research Review International Journal of Multidisciplinary, 4(6), 301-306.
Mishra, S., & Kumar, S.P. (2019). E-recruitment and training comprehensiveness: untapped antecedents of employer branding, Industrial and Commercial Training, https://doi.org/10.1108/ICT-12-2017-0106.
Molk, A., & Auer, M. (2017). Designing brands and managing organizational politics: A qualitative case study of employer brand creation. European Management Journal,http://dx.doi.org/10.1016/j.emj.2017.07.005.
Müller & Piepenstock Maheshwari, V., Gunesh, P., Lodorfos, G. and Konstantopoulou, A. (2017), Exploring HR practitioners’ perspective on employer branding and its role in organisational attractiveness and talent management, International Journal of Organizational Analysis, 25 (5), 742-61.
Moroko, L., & Uncles, M. D. (2009). Employer branding and market segmentation. Journal of Brand Management, 17(3), 181–196.
Mutsuddi, I. and Sinha, C. (2017), “Social antecedents and employee intention to stay in selected it organizations: a study in national capital region of Delhi”, FIIB Business Review, 6, 45-55.
Maxwell, R. and Knox, S. (2009), “Motivating employees to ‘live the brand’: a comparative case study of employer brand attractiveness within the firm”, Journal of Marketing Management, 25(9-10),. 1-15.
Moshabaki, A., & Taghizadeh, A. (2018). The Impact of the Employer Brand on Brand Champion Behavior: The Mediator Role of Organizational Identification. Managemant Studies in Development and Evolution. 28(93), 63-91. (in Persian).
Panahi, B. (2019). Meta-analysis the antecedents and consequences of Employer brand in Iran. . Brand Management, 6(3), 93-124. (In Persian)
Rahimian, A. (2013). Employer Brand; New Human Capital Management Strategy, Human Resource Management Research, 5 (2): 127-150. (In Persian)
Rahmani, N. Ebrahimpour, H. Asgarnejad-Nouri, B. Hassanzadeh, M. (2018). The effect of personality dimensions on emotion, trust and Employer Brand Attractiveness, Quarterly Journal of Organizational Behavior Studies, 28: 245-280. (In Persian)
Rana, G., Sharma, R., Singh, S. and Jain, V. (2019), “Impact of employer branding on job engagement and organizational commitment in Indian IT sector”, International Journal of Risk and Contingency Management, 8 (3), 1-17.
Rezadoust, M. Irani, H. Hamidizadeh, A. (2016). The Impact of the Employer Brand on Employee Retention with mediating variables of involvement and organizational citizenship behavior. Brand Management, 3 (4), 65-94. (In Persian)
Saremi, A. Sadeghian-Qaraqieh, S. Shokri, S. Hamdi, Y. (2017). The affecting Factors on attractiveness of the employer brand, with a moderator variable role of Trust avoidance. Brand Management, 4 (3), 143-174. (In Persian)
Tanwar, K. & Prasad, A. (2016). Exploring the relationship between employer branding and employee retention. Global Business Review, 17(3), 186S-206S.
Tanwar, K., & Kumar, A. (2019). Employer brand, person-organisation fit and employer of choice: Investigating the moderating effect of social media. Personnel Review,https://doi.org/10.1108/PR-10-2017-0299.
Tkalac Verčič, A., & Sinčić Ćorić, D. (2018). The relationship between reputation, employer branding and corporate social responsibility. Public Relations Review, 44(4), 444-452.
Tkalac Vercic ,A, (2021).The impact of employee engagement, organisational support and employer branding on internal communication satisfaction. Public Relations Review, 27,https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.1020.
Vaezi, m. shaterian, M. kiani, S. (2021). Explaining and Ranking the Dimensions of Attractiveness and Promotion of the Employer Brand in Hoteling Industry in Kashan. Brand Management, 7(3), 129-169. (In Persian)
Biswas ,V, M.K., Suar, D. (2018), Employer Branding in B2B and B2C Companies in India: A Qualitative Perspective, South Asian Journal of Human, 5 (1), 76-95.