اثر گذاری ابعاد انسان انگاری برند بر قصد خرید مشتری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خوارزمی

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه خوارزمی

چکیده

انسان گرایی برند به عنوان یک سازه مهم اخیرا در بازاریابی شناخته شده است،. انسان گرایی برند به عنوان ادراک برند به عنوان موجودی تعریف می شود که دارای ویژگی های شبه انسانی مانند، حالات ذهنی و عاطفی است که افراد معتقدند مشخصاً انسانی هستند.انسان گرایی برند در قالب یک مولفه چندبعدی مورد ارزیابی قرار گرفته است ولی کمتر مطالعه ای به بررسی پیامدهای رفتاری این مولفه مهم پرداخته اند از اینرو هدف اصلی این این تحقیق بررسی تاثیر ابعاد انسان نگاری برند بر قصد خرید مشتری با میانجی‌گری صمیمیت ادارک شده و حضور اجتماعی برند می‌باشد.روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها به صورت توصیفی - پیمایشی است. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل کلیه‌ی بازدیدکنندگان و مخاطبان سایت بیمیتو می‌باشد، در این تحقیق با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری و با استفاده از رابطه‌ی جکسون و کلاین نمونه آماری 384 تعیین شده است. این نمونه آماری به صورت مداوم از فروشگاه های اینترنتی بیمیتو جهت خرید محصولات استفاده می کردند. در این پژوهش از طریق پرسشنامه اطلاعات مشتریان دریافت و به روش کمی تجزیه و تحلیل شده است. برای آزمون فرضیه های تحقیق ازمعادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصله بیانگر این است که ابعاد برند شبه انسان که شامل : ظاهر، تجربه شناختی، احساسات آگاهانه و فضیلت اخلاقی برند است، بر صمیمیت ادراک شده و حضور اجتماعی تاثیر مثبت دارد و صمیمیت ادراک شده و حضور اجتماعی نیز بر قصد خرید مشتری نسبت اثری مثبت می‌گذارد و در نتیجه انسان نگاری برند به صورت مستقیم بر قصد خرید مشتری تاثیر دارد. از منظر بیشترین تأثیرگذاری به ترتیب ظاهر انسانی، تجربه شناختی، ویژگی‌های اخلاقی، احساسات آگاهانه، صمیمیت درک شده، حضور اجتماعی درک شده دارای بیشترین تأثیربر قصد خرید مشتری از یک برند می‌باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of brand anthropomorphism dimensions on customer purchase intention

نویسندگان [English]

  • khoddami khoddami 1
  • Bahareh Osanlou 2
  • Fatemeh Safari 3
1 Associate professor, business Management department, Management faculty, Kharazmi university
2 Assistant Professor of Business Management Department in faculty of management, Kharazmi university
3 Master of Business Management , Kharazmi university
چکیده [English]

Brand anthropomorphism has been recognized as an important construct in marketing recently. Brand anthropomorphism is defined as brand perception as an entity that has quasi-human characteristics such as mental and emotional states that people believe are specifically human. Brand anthropomorphism has been evaluated as a multidimensional component but less studied and the behavioral consequences of this important component have not been investigated. Therefore, the main purpose of this study is to investigate the effect of brand anthropomorphism dimensions on customer buying intent mediated by perceived intimacy and social presence of the brand. This research is descriptive-survey In terms of data collection. The statistical population of the study includes all visitors and audiences of Bimito site. In this study, due to the infinity of the statistical population and using the relationship between Jackson and Klein, a statistical sample of 384 has been determined. These statistics consistently used Bimito online stores to purchase products. In this research, customer information was obtained through a questionnaire and analyzed quantitatively. First, descriptive data were measured by SPSS24 software and then structural equations and Smart PLS2 software were used to test the research hypotheses. The results show that the dimensions of the brand anthropomorphism, which include: appearance, cognitive experience, conscious emotions and brand moral virtue, have a positive effect on perceived intimacy and social presence, and perceived intimacy and social presence also have an effect on the customer's intention to buy. Positively, the brand anthropomorphism directly affects the customer's intention to buy. From the perspective of the most influential, respectively, human appearance, cognitive experience and moral characteristics have the greatest impact on the customer's intention to buy from a brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand anthropomorphism
  • Cognitive Experience
  • Conscious Emotions. Perceived Intimacy
  • Social Presence