تاثیر قابلیت بازاریابی مشتری‌محور بر عملکرد شرکت با میانجی‌گری قابلیت بازاریابی محصول‌محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی تهران ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر قابلیت‌های بازاریابی مشتری‌محور برعملکرد شرکت‌های تولیدی صنعت تاسیسات ساختمان تهران با میانجی گری قابلیت‌های بازاریابی محصول محور بود. پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. طرح پژوهش حاضر کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه شرکت‌های تولیدی صنعت تاسیسات ساختمان استان تهران تشکیل می دادند (220=N) که از نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه استاندارد بود و از پرسش‌نامه‌ی قابلیت بازاریابی مشتری‌محور مو و همکاران (2018) و قابلیت بازاریابی محصول محور مو (2015) و عملکرد شرکت  ورهیزو همکاران (2005) برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS و PLS استفاده شد. آزمون فرضیه‌های پژوهش با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. بر پایه یافته‌های پژوهش، قابلیت بازاریابی مشتری‌محور و قابلیت بازاریابی محصول‌محور بر عملکرد شرکت تاثیر معنادار و مثبتی می‌گذارند؛و قابلیت‌های بازاریابی مشتری‌محور بر قابلیت‌های بازاریابی محصول‌محور تاثیر معنادار و مثبتی دارد وهمچنین قابلیت‌های بازاریابی مشتری‌محور موجب به‌روزرسانی قابلیت‌های بازاریابی محصول محور شرکت‌ها خواهد شد. با توجه به تجزیه‌وتحلیل مدل نهایی پژوهش این‌طور نتیجه‌گیری می‌شود که قابلیت‌های‌ بازاریابی مشتری‌محور و قابلیت‌های‌ بازاریابی محصول‌محور موجب ارتقا قابلیت‌های بازاریابی شرکت‌ها و متعاقبا افزایش عملکردشرکت‌ها خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of outside-in marketing capability on company performance with mediating inside-out marketing capability(Studying Construction Utility Industry in Tehran)

نویسندگان [English]

  • farzaneh fatemi 1
  • bahman hajipour 2
1 MSc, Business management department, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran. Iran
2 Business Management Faculty of Management Shahid Beheshti University Tehran Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the impact of outside-in marketing capabilities on the performance of manufacturing companies in the Tehran building installation industry through the mediation of inside-out marketing capabilities. The present study was a descriptive-survey of correlation type. The present research design is applied. The statistical population of this study consisted of all manufacturing companies in the construction facilities industry of Tehran province (N = 220) who were selected through available non-probabilistic sampling. The research instrument included a standard questionnaire, including the questionnaire of outside-in marketing capability Mu et al. (2018), inside-out marketing capability of Mu (2015) and the performance of Vorhies et al. (2005). SPSS statistical software and PLS were used to analyze the data. To test the research hypotheses structural equation modeling approach was used. the findings showed that outside-in marketing capability and inside-out marketing capability have a significant and positive effect on company performance .Indeed, out-side marketing capabilities have a significant and positive effect on inside-out marketing capabilities and outside-in marketing capabilities will update the inside-out marketing capabilities of companies. According to the analysis of the final research model, it is concluded that outside-in marketing capability and inside-out marketing capability will improve the marketing capabilities of companies and consequently increase the performance of companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Outside- in marketing capability
  • Inside- out marketing capability
  • firm performance
عزیزی، شهریار (1395). روش پژوهش در مدیریت با تاکید بر مثال‌های کاربردی و آماری. تهران: نشر سمت
کاتلر کلر (1931). اصول بازاریابی. (فروزنده، بهمن، مترجم). (چاپ نهم). اصفهان: نشر آموخت
Azizi SH, Research methodology in management an applied and statistical approach.2016. Tehran. ]persian]
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120.
Das, T. K., & Teng, B. S. (2003). Partner analysis and alliance performance. Scandinavian journal of management, 19(3), 279-308.
Day, G. S. (1994). The capabilities of market-driven organizations. Journal of marketing, 58(4), 37-52.Day, G. S. (2011). Closing the marketing capabilities gap. Journal of marketing, 75(4), 183-195.
Day, G. S. (2014). An outside-in approach to resource-based theories. Journal of the Academy of Marketing Science, 42(1), 27-28.
Dierickx, I., & Cool, K. (1989). Asset stock accumulation and sustainability of competitive advantage. Management science, 35(12), 1504-1511.
Dyer, J. H., & Singh, H. (1998). The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of management review, 23(4), 660-679.
Guo, H., Xu, H., Tang, C., Liu-Thompkins, Y., Guo, Z., & Dong, B. (2018). Comparing the impact of different marketing capabilities: Empirical evidence from B2B firms in China. Journal of Business Research, 93, 79-89.
Haeckel, S. H. (1999). Adaptive enterprise: Creating and leading sense-and-respond organizations. Harvard business press.
Hunt, S. D., & Morgan, R. M. (1995). The comparative advantage theory of competition. Journal of marketing, 59(2), 1-15.
Levinthal, D., & Myatt, J. (1994). Co‐evolution of capabilities and industry: the evolution of mutual fund processing. Strategic Management Journal, 15(S1), 45-62.
Levitt, B., & March, J. G. (1988). Organizational learning. Annual review of sociology, 14(1), 319-338.
Lindblom, A. T., Olkkonen, R. M., Mitronen, L., & Kajalo, S. (2008). Market-sensing capability and business performance of retail entrepreneurs. Contemporary Management Research, 4(3).
Morgan, N. A. (2012). Marketing and business performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(1), 102-119.
Morgan, N. A., Katsikeas, C. S., & Vorhies, D. W. (2012). Export marketing strategy implementation, export marketing capabilities, and export venture performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(2), 271-289.
Morgan, N. A., Slotegraaf, R. J., & Vorhies, D. W. (2009). Linking marketing capabilities with profit growth. International Journal of Research in Marketing, 26(4), 284-293.
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909—920.
Mu, J. (2013). Networking capability, new venture performance and entrepreneurial rent. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 15(2), 101-123.
Mu, J. (2014). Networking capability, network structure, and new product development performance. IEEE Transactions on Engineering Management, 61(4), 599-609.
Mu, J. (2015). Marketing capability, organizational adaptation and new product development performance. Industrial Marketing Management, 49, 151-166.
Mu, J., Bao, Y., Sekhon, T., Qi, J., & Love, E. (2018). Outside-in marketing capability and firm performance. Industrial Marketing Management, 75, 37-54.
Murray, J. Y., Gao, G. Y., & Kotabe, M. (2011). Market orientation and performance of export ventures: the process through marketing capabilities and competitive advantages. Journal of the Academy of Marketing Science, 39(2), 252-269.
Nath, P., Nachiappan, S., & Ramanathan, R. (2010). The impact of marketing capability, operations capability and diversification
Park, C. W., MacInnis, D. J., Priester, J., Eisingerich, A. B., & Iacobucci, D. (2010). Brand attachment and brand attitude strength: Conceptual and empirical differentiation of two critical brand equity drivers. Journal of marketing, 74(6), 1-17.
Philip Kotler, marketing principles 1931,]persian[
Pisano, G., & Teece, D. (1994). The dynamic capabilities of firms: an introduction. Industrial and Corporate Change, 3(3), 537-556.
Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage. New York. Ch. 1.
Teece, D. J. (1997). Towards an economic theory of the multiproduct firm. Journal of Economic Behavior & Organization, 3(1), 39-63.
Teece, D. J. (2007). Explicating dynamic capabilities: the nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance. Strategic management journal, 28(13), 1319-1350.
Tsai, M. T., & Shih, C. M. (2004). The impact of marketing knowledge among managers on marketing capabilities and business performance. International journal of management, 21(4), 524.
Vorhies, D. W., & Morgan, N. A. (2005). Benchmarking marketing capabilities for sustainable competitive advantage. Journal of marketing, 69(1), 80-94.
Vorhies, D. W., Orr, L. M., & Bush, V. D. (2011). Improving customer-focused marketing capabilities and firm financial performance via marketing exploration and exploitation. Journal of the Academy of Marketing Science, 39(5), 736-756.
Weerawardena, J. (2003). The role of marketing capability in innovation-based competitive strategy. Journal of strategic marketing, 11(1), 15-35.
Yang, Z., Jiang, Y., & Xie, E. (2019). Buyer-supplier relational strength and buying firm's marketing capability: An outside-in perspective. Industrial Marketing Management, 82, 27-37.