واکاوی موانع و چالش‌های برندسازی شهری در ایران و ارائه راهکارهای مناسب (موردمطالعه: شهر کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 . استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر باهدف واکاوی موانع و چالش‌های پیش روی برندسازی شهری در ایران و ارائه راهکارهای مناسب (موردمطالعه:شهر کرمانشاه) انجام‌شده است. گردآوری داده‌ها در این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته انجام‌شده است. نمونه موردنظر در این پژوهش متشکل از خبرگان حوزه برندسازی شهری است که با منطق نمونه‌گیری نظری و تکنیک گلوله برفی ۱۸ نفر انتخاب گردید. فرایند جمع‌آوری داده با ظهور مفهومی سازه‌های جدید تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت؛ سپس داده‌ها کدگذاری و مفاهیم و مقوله‌ها دسته‌بندی شدند. یافته‌های این نوشتار حاکی از آن است که چالش‌ برندسازی شهری در شهر کرمانشاه متأثر از عوامل متعددی است که در نوشتار پیش رو به سیزده مقوله و چهل‌وهفت مفهوم که بیش از سایر عوامل به‌صورت مستقل و یا درهم‌تنیده ایفای نقش می‌کنند، می‌پردازد. به‌اختصار نتایج این پژوهش نشان داد؛ فقدان تلاش برای برندسازی شهری در شهر کرمانشاه سبب شده است تا اغلب به‌جای تصاویر مثبت و مطلوب از سطح شهر کرمانشاه تصاویری متناقض و متضاد به مخاطبان مخابره شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Exploring the Barriers and Challenges of Urban Branding in Iran and Providing Appropriate Solutions (Case Study: Kermanshah)

نویسندگان [English]

  • Mahdi Hosseinpour 1
  • Afshin Heshmati 2
1 Corresponding Author: Assistant Professor, Dpt. Management and Entrepreneurship, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
2 -Master of Science in Business Management, Razi University, Kermanshah, Iran. afshin
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the obstacles and challenges facing urban branding in Iran and to provide appropriate solutions (case study: Kermanshah). Data collection in this study was done with a qualitative approach and using in-depth and semi-structured interview techniques. The sample in this study consists of experts in the field of urban branding, which was selected by the logic of theoretical sampling and snowball technique of 18 people. The data collection process continued with the conceptual emergence of new structures until theoretical saturation was achieved; the data were then coded and the concepts and categories were categorized. The findings of this paper indicate that the challenge of urban branding in the city of Kermanshah is influenced by several factors that in the present paper deals with thirteen categories and forty-seven concepts that play a role more independently or intertwined than other factors. Briefly, the results of this study showed; Lack of efforts for urban branding in the city of Kermanshah has caused that instead of positive and desirable images of the city of Kermanshah, contradictory and contradictory images are transmitted to the audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Urban Branding
  • Barriers and Challenges
  • Appropriate Solutions
  • Iran
  1. احمدیان، فاطمه. (1400). «برندسازی» مغفول مانده گردشگری کرمانشاه! ایسنا، https://www.isna.ir/news

    امیری، حامد و اویسی، آرش و دوستوندی، رسول. (۱۳۹۷). برندینگ شهری و توسعه شهری: پتانسیل‌ها، موانع و راهکارها (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)، همایش ملی توسعه پایدار استان کرمانشاه.

    داودپور، زهره؛ محمودی آذر، شیرزاد. (۱۳۹۸). بررسی نقش برندسازی شهری در تحقق مفهوم شهر خلاق (موردمطالعه: ارومیه). مطالعات جامع و کارکرد شهری، ۶ (۱۸)، ۱۰۹-۱۴۱.

    روستا، احمد؛ قره چه، منیژه؛ حمیدی زاده، محمدرضا و محمدی فر، یوسف. (1395). مدلی برای برندسازی شهری در ایران نمونه نظریه داده‌شده. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 3 (1)، 41-68.

    زنگی آبادی، محمد؛ مهدوی، افسون. (۱۳۹۶). جهانی‌شدن شهرها و شهر ایرانی- اسلامی فرصت‌ها و تهدیدها. کنفرانس پژوهش های معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران.

    سعیدا اردکانی، سعید؛ قنبری، فاطمه؛ رضایی، محمدرضا و رجبی پور میبدی، علیرضا. (۱۴۰۰). ارائه الگوی برندسازی شهری با رویکرد توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهر شیراز. فصلنامه علمی - پژوهشی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، ۱۱ (۴۱)، ۱۰۱-۱۱۸.

    قلی پور، آرین، ابویی اردکان، الهه و پیدایش، محمد. (۱۳۹۰). بررسی تأثیر در شکل‌گیری تصویر شهر در راستای برندسازی سریع شهری. نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 3 (45)، 39-48.

    کاظمیان، غلامرضا؛ براری، احسان؛ شریف‌زاده، فتاح و قربانی زاده، وجه الله. (1400). مدل متناسب حکمروایی خوب شهری برای کلان‌شهرهای کشور و تحلیل یکپارچه وضعیت فعلی (موردمطالعه: مشهد). فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش و برنامه شهری، 12 (44)، 55-74.

    محمدی فر، یوسف؛ روستا، احمد؛ حمیدی زاده، محمدرضا و قره چه، منیژه. (۱۳۹۵). مفهوم‌پردازی مدل برند آفرینی شهری در ایران. تحقیقات بازاریابی نوین، ۶ (۴)، ۳۷-۵۲.

    محمدی فر، یوسف؛ روستا، احمد؛ حمیدی زاده، محمدرضا و قره چه، منیژه. (۱۳۹۶). ضرورت‌ها و پیامدهای برندیابی برای شهرهای کشور با تأکید بر حوزه اقتصاد گردشگری شهری. اقتصاد و مدیریت شهری سال ششم زمستان ۱۳۹۶ شماره ۲۱.

    مطلبی، قاسم؛ حیدری، شاهین؛ و شیرمحمدی، شهرام. (۱۳۹۴). خوانشی از جایگاه و نقش برندسازی معماری بر رقابت‌پذیری شهری در شهرهای جهانی. فصلنامه مدیرت شهری، 14 (1)، 177 206.

    نوریان، فرشاد؛ میکائیلی، مهدی. (۱۳۹۷). مدل‌سازی تصویر شهر در جهت مشخص شدن اولویت‌های برندسازی شهر مطالعه موردی: شهر ارومیه. نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، 23 (1)، 31-40.

    الهام ولی زاده، ذاکر حقیقی، کیانوش و کلهر نیا، بیژن. (۱۳۹۹). بررسی قابلیت‌های توسعه کلان‌شهرهای ایران در برندسازی شهری با استفاده از ماتریس SWOT (نمونه موردی: کلان‌شهر کرمانشاه). هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم جغرافیا، معماری و شهرسازی ایران.

    Ahmadian, F. (2021). ”Branding” neglected tourism in Kermanshah! ISNA,

          https://www.isna.ir/news (In Persian).

    Amiri, H. Oveysi, A. Dostvandi, Rl. (2016). Urban Branding and Urban Development:

          Potentials, Obstacles and Solutions (Case Study: Kermanshah), National Conference

          on Sustainable Development of Kermanshah Province (In Persian).

    Anholt, S. (2003). Brand new justice: The upside of global branding. Elsevier.

    Anholt, S. (2006). The Anholt-GMI city brands index: How the world sees the world's

          cities. Place branding, 2(1), 18-31.

    Anholt, S. (2007). What is competitive identity? In Competitive identity (pp. 1-23).

          Palgrave Macmillan, London.

    Anttiroiko, A. V. (2015). City branding as a response to global intercity competition.

         Growth and change, 46(2), 233-252. ‏

    Ashworth, G. & Kavaratzis, M. (2009). Beyond the logo: Brand management for cities.

          Journal of Brand management, 16(8), 520-531.

    Avraham, E. (2004). Media strategies for improving an unfavorable city image. Cities,

          21(6), 471-479.

    Bonakdar, A. & Audirac, I. (2020). City branding and the link to urban planning: Theories,

          practices, and challenges. Journal of Planning Literature, 35(2), 147-160.

    Davodpour, Z &. mahmoudiazar, S. (2019). Investigating the role of urban branding in

          realizing the creative city (A case study of Urmia). Urban Structure and Function

         Studies, 6(18), 109-141.) In Persian).

    Dejanović, A &. Ljuboljević, Č. (2015). City Branding as a Potential for Economic

          Development, ICEI 2015 – 4th Iternational Scientific Conference “Economy of

          Integration”, University of Tuzla, Faculty of Economics Tuzla, 291-304.

    Fan, Y. (2006). Branding the nation: What is being branded? Journal of vacation

         marketing, 12(1), 5-14.

    Ferreira, P. & Dionísio, A. (2019). City brand: What are the main conditions for territorial

          performance? Sustainability, 11(14), 3959.

    Gholipour, A. Abuee Ardakan, M. peydayesh, E. (2011). A Study of Key Factors

          Affecting the Formation of Internal City Image along with Effective Urban Branding.

          Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary VA Shahrsazi, 3(45), 39-48 (In Persian).

    Harvey, D. (1989). From managerialism to entrepreneurialism: the transformation in urban

          governance in late capitalism. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography,

          71(1), 3-17.

    Jojic, Sonia. )2018(. City Branding and the Tourist Gaze: City Branding for Tourism

          Development. European Journal of Social Science Education and Research. 5. 150-

    1. 10.2478/ejser-2018-0066.

    Karakova, T. V. Zaslavskaya, A. Y. & Smolenskaya, E. (2020, March). City branding.

          Features of urban image design. In IOP Conference Series: Materials Science and

          Engineering. 775, No. 1, p. 012040.

    Kazemian, G. barari, E. Sharif Zadeh, F. Ghorbanizadeh, V. (2021). Developing the

          appropriate good urban governance model for metropolises of Iran and the integrated

          analysis of current situation (Case study: Mashhad). , 12(44), 55-74. (In Persian).

    Lantitsou, K. I. Anastasiadis, A. & Anastasiou, E.  )2017(. June. City branding–the city of

          Thessaloniki. In Proceedings of the Sixth International Conference on Environmental

          Management, Engineering, Planning & Economics pp. 1206-1214.

    Mohammadi far, Y. Rousta, A. Hamidizadeh, M., Gharacheh, M. (2017).

          Conceptualization of the City Branding Model in Iran. New Marketing Research

          Journal, 6(4), 37-52.

    Mohammadifar, Y. Rousta, A. Gharehche, M. Hamidizadeh M. (2018) The Necessities and

           Consequences of City Branding and Emphasizing the Economy of Urban Tourism.

           IUESA. 6 (21). 51-65 (In Persian).

    Motalebi, Q. Heidari, Sh. Shirmohammadi, Sh. (2015). A reading of the status and role of

           architectural branding on urban competitiveness in global cities. Urban Management,

           14 (40), 177-206 (In Persian).

    Nourian, F.  & mikaeili, M. (2018). modeling the city’s image in order to determine the

            priorities of city branding case study: Urmia City. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary VA

            Shahrsazi, 23(1), 31-40 (In Persian).

    Rousta, A. Ghare che, M. Hamidizadeh, M. Mohammadifar, Y. (2016). A Model for City

            Branding in Iran Based on the Grounded Theory. Quarterly Journal of Brand

           Management, 3(1), 41-68. Doi: 10.22051/bmr.2017.10496.1132 (In Persian).

    Saeida ardekani, S., ghanbari, F., rezaaei, M., Rajabipoor Meybodi, A. (2021). Designing a

          City branding model with a tourism development approach in Shiraz. Regional

          Planning, 11(41), 101-118) In Persian).

    Schmiz, Antonie. )2017(. “Staging a ‘Chinatown’ in Berlin: The Role of City branding in

           the Urban Governance of Ethnic Diversity. “European Urban and Regional Studies 24

           (3): 290–303.

    Scott, A. J. (2006). Creative cities: Conceptual issues and policy questions. Journal of

         urban affairs, 28(1), 1-17.

    Shirvani-Dastgerdi, A. & De-Luca, G. (2019). Boosting city image for creation of a certain

         city brand. Geographica Pannonia, 23(1), 23-31.

    Short, J. C. Broberg, J. C. Cogliser, C. C. & Brigham, K. H. )2009(. Construct Validation

          using Computer-Aided Text Analysis (CATA) An Illustration Using Entrepreneurial

         Orientation, Organizational Research Methods, 13(2), and 347-320.

    Somanje, A. N. Mohan, G. Lopes, J. Mensah, A. Gordon, C. Zhou, X. Takeuchi, K.

          (2020). Challenges and potential solutions for sustainable urban-rural linkages in a

         Ghanaian context. Sustainability12(2), 507.

    Valizadeh E. Zaker Haqiqi, K. Kalharania, B. (2020). Analysis of development capacities

         of Iranian metropolises in urban branding using SWOT matrix (Case study:

         Kermanshah metropolis). The 7th National Conference on New research and studies in

         Geography, Architecture and Urbanism of Iran) In Persian).

    Yang, T. Pan, H. Hewings, G. & Jin, Y. (2019). Understanding urban sub-centers with

         heterogeneity in agglomeration economies—where do emerging commercial

         establishments locate? Cities, 86, 25-36. ‏

    Yu, E. & Kim, J. (2020). The relationship between self-city brand connection, city brand

           experience, and city brand ambassadors. Sustainability, 12(3), 982.

    Zangiabadi, M. & Afsoon M. (2017). Globalization of Iranian-Islamic Cities and Cities

          Opportunities and Threats. Conference on Islamic and Historical Architecture and

          Urban Planning in Iran (In Persian).

    Zenker, S. & Braun, E. (2010). The place brand centre–a conceptual approach for the

           brand management of places. In 39th European marketing academy conference,

           Copenhagen, Denmark (pp. 1-8).

    Zhang, L. & Zhao, S. X. (2009). City branding and the Olympic effect: A case study of

         Beijing. Cities, 26(5), 245-254.