نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 . استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The present study was conducted to investigate the obstacles and challenges facing urban branding in Iran and to provide appropriate solutions (case study: Kermanshah). Data collection in this study was done with a qualitative approach and using in-depth and semi-structured interview techniques. The sample in this study consists of experts in the field of urban branding, which was selected by the logic of theoretical sampling and snowball technique of 18 people. The data collection process continued with the conceptual emergence of new structures until theoretical saturation was achieved; the data were then coded and the concepts and categories were categorized. The findings of this paper indicate that the challenge of urban branding in the city of Kermanshah is influenced by several factors that in the present paper deals with thirteen categories and forty-seven concepts that play a role more independently or intertwined than other factors. Briefly, the results of this study showed; Lack of efforts for urban branding in the city of Kermanshah has caused that instead of positive and desirable images of the city of Kermanshah, contradictory and contradictory images are transmitted to the audience.
کلیدواژهها [English]
احمدیان، فاطمه. (1400). «برندسازی» مغفول مانده گردشگری کرمانشاه! ایسنا، https://www.isna.ir/news
امیری، حامد و اویسی، آرش و دوستوندی، رسول. (۱۳۹۷). برندینگ شهری و توسعه شهری: پتانسیلها، موانع و راهکارها (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)، همایش ملی توسعه پایدار استان کرمانشاه.
داودپور، زهره؛ محمودی آذر، شیرزاد. (۱۳۹۸). بررسی نقش برندسازی شهری در تحقق مفهوم شهر خلاق (موردمطالعه: ارومیه). مطالعات جامع و کارکرد شهری، ۶ (۱۸)، ۱۰۹-۱۴۱.
روستا، احمد؛ قره چه، منیژه؛ حمیدی زاده، محمدرضا و محمدی فر، یوسف. (1395). مدلی برای برندسازی شهری در ایران نمونه نظریه دادهشده. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 3 (1)، 41-68.
زنگی آبادی، محمد؛ مهدوی، افسون. (۱۳۹۶). جهانیشدن شهرها و شهر ایرانی- اسلامی فرصتها و تهدیدها. کنفرانس پژوهش های معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران.
سعیدا اردکانی، سعید؛ قنبری، فاطمه؛ رضایی، محمدرضا و رجبی پور میبدی، علیرضا. (۱۴۰۰). ارائه الگوی برندسازی شهری با رویکرد توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهر شیراز. فصلنامه علمی - پژوهشی برنامهریزی منطقهای، ۱۱ (۴۱)، ۱۰۱-۱۱۸.
قلی پور، آرین، ابویی اردکان، الهه و پیدایش، محمد. (۱۳۹۰). بررسی تأثیر در شکلگیری تصویر شهر در راستای برندسازی سریع شهری. نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 3 (45)، 39-48.
کاظمیان، غلامرضا؛ براری، احسان؛ شریفزاده، فتاح و قربانی زاده، وجه الله. (1400). مدل متناسب حکمروایی خوب شهری برای کلانشهرهای کشور و تحلیل یکپارچه وضعیت فعلی (موردمطالعه: مشهد). فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش و برنامه شهری، 12 (44)، 55-74.
محمدی فر، یوسف؛ روستا، احمد؛ حمیدی زاده، محمدرضا و قره چه، منیژه. (۱۳۹۵). مفهومپردازی مدل برند آفرینی شهری در ایران. تحقیقات بازاریابی نوین، ۶ (۴)، ۳۷-۵۲.
محمدی فر، یوسف؛ روستا، احمد؛ حمیدی زاده، محمدرضا و قره چه، منیژه. (۱۳۹۶). ضرورتها و پیامدهای برندیابی برای شهرهای کشور با تأکید بر حوزه اقتصاد گردشگری شهری. اقتصاد و مدیریت شهری سال ششم زمستان ۱۳۹۶ شماره ۲۱.
مطلبی، قاسم؛ حیدری، شاهین؛ و شیرمحمدی، شهرام. (۱۳۹۴). خوانشی از جایگاه و نقش برندسازی معماری بر رقابتپذیری شهری در شهرهای جهانی. فصلنامه مدیرت شهری، 14 (1)، 177 206.
نوریان، فرشاد؛ میکائیلی، مهدی. (۱۳۹۷). مدلسازی تصویر شهر در جهت مشخص شدن اولویتهای برندسازی شهر مطالعه موردی: شهر ارومیه. نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، 23 (1)، 31-40.
الهام ولی زاده، ذاکر حقیقی، کیانوش و کلهر نیا، بیژن. (۱۳۹۹). بررسی قابلیتهای توسعه کلانشهرهای ایران در برندسازی شهری با استفاده از ماتریس SWOT (نمونه موردی: کلانشهر کرمانشاه). هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم جغرافیا، معماری و شهرسازی ایران.
Ahmadian, F. (2021). ”Branding” neglected tourism in Kermanshah! ISNA,
https://www.isna.ir/news (In Persian).
Amiri, H. Oveysi, A. Dostvandi, Rl. (2016). Urban Branding and Urban Development:
Potentials, Obstacles and Solutions (Case Study: Kermanshah), National Conference
on Sustainable Development of Kermanshah Province (In Persian).
Anholt, S. (2003). Brand new justice: The upside of global branding. Elsevier.
Anholt, S. (2006). The Anholt-GMI city brands index: How the world sees the world's
cities. Place branding, 2(1), 18-31.
Anholt, S. (2007). What is competitive identity? In Competitive identity (pp. 1-23).
Palgrave Macmillan, London.
Anttiroiko, A. V. (2015). City branding as a response to global intercity competition.
Growth and change, 46(2), 233-252.
Ashworth, G. & Kavaratzis, M. (2009). Beyond the logo: Brand management for cities.
Journal of Brand management, 16(8), 520-531.
Avraham, E. (2004). Media strategies for improving an unfavorable city image. Cities,
21(6), 471-479.
Bonakdar, A. & Audirac, I. (2020). City branding and the link to urban planning: Theories,
practices, and challenges. Journal of Planning Literature, 35(2), 147-160.
Davodpour, Z &. mahmoudiazar, S. (2019). Investigating the role of urban branding in
realizing the creative city (A case study of Urmia). Urban Structure and Function
Studies, 6(18), 109-141.) In Persian).
Dejanović, A &. Ljuboljević, Č. (2015). City Branding as a Potential for Economic
Development, ICEI 2015 – 4th Iternational Scientific Conference “Economy of
Integration”, University of Tuzla, Faculty of Economics Tuzla, 291-304.
Fan, Y. (2006). Branding the nation: What is being branded? Journal of vacation
marketing, 12(1), 5-14.
Ferreira, P. & Dionísio, A. (2019). City brand: What are the main conditions for territorial
performance? Sustainability, 11(14), 3959.
Gholipour, A. Abuee Ardakan, M. peydayesh, E. (2011). A Study of Key Factors
Affecting the Formation of Internal City Image along with Effective Urban Branding.
Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary VA Shahrsazi, 3(45), 39-48 (In Persian).
Harvey, D. (1989). From managerialism to entrepreneurialism: the transformation in urban
governance in late capitalism. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography,
71(1), 3-17.
Jojic, Sonia. )2018(. City Branding and the Tourist Gaze: City Branding for Tourism
Development. European Journal of Social Science Education and Research. 5. 150-
Karakova, T. V. Zaslavskaya, A. Y. & Smolenskaya, E. (2020, March). City branding.
Features of urban image design. In IOP Conference Series: Materials Science and
Engineering. 775, No. 1, p. 012040.
Kazemian, G. barari, E. Sharif Zadeh, F. Ghorbanizadeh, V. (2021). Developing the
appropriate good urban governance model for metropolises of Iran and the integrated
analysis of current situation (Case study: Mashhad). , 12(44), 55-74. (In Persian).
Lantitsou, K. I. Anastasiadis, A. & Anastasiou, E. )2017(. June. City branding–the city of
Thessaloniki. In Proceedings of the Sixth International Conference on Environmental
Management, Engineering, Planning & Economics pp. 1206-1214.
Mohammadi far, Y. Rousta, A. Hamidizadeh, M., Gharacheh, M. (2017).
Conceptualization of the City Branding Model in Iran. New Marketing Research
Journal, 6(4), 37-52.
Mohammadifar, Y. Rousta, A. Gharehche, M. Hamidizadeh M. (2018) The Necessities and
Consequences of City Branding and Emphasizing the Economy of Urban Tourism.
IUESA. 6 (21). 51-65 (In Persian).
Motalebi, Q. Heidari, Sh. Shirmohammadi, Sh. (2015). A reading of the status and role of
architectural branding on urban competitiveness in global cities. Urban Management,
14 (40), 177-206 (In Persian).
Nourian, F. & mikaeili, M. (2018). modeling the city’s image in order to determine the
priorities of city branding case study: Urmia City. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary VA
Shahrsazi, 23(1), 31-40 (In Persian).
Rousta, A. Ghare che, M. Hamidizadeh, M. Mohammadifar, Y. (2016). A Model for City
Branding in Iran Based on the Grounded Theory. Quarterly Journal of Brand
Management, 3(1), 41-68. Doi: 10.22051/bmr.2017.10496.1132 (In Persian).
Saeida ardekani, S., ghanbari, F., rezaaei, M., Rajabipoor Meybodi, A. (2021). Designing a
City branding model with a tourism development approach in Shiraz. Regional
Planning, 11(41), 101-118) In Persian).
Schmiz, Antonie. )2017(. “Staging a ‘Chinatown’ in Berlin: The Role of City branding in
the Urban Governance of Ethnic Diversity. “European Urban and Regional Studies 24
(3): 290–303.
Scott, A. J. (2006). Creative cities: Conceptual issues and policy questions. Journal of
urban affairs, 28(1), 1-17.
Shirvani-Dastgerdi, A. & De-Luca, G. (2019). Boosting city image for creation of a certain
city brand. Geographica Pannonia, 23(1), 23-31.
Short, J. C. Broberg, J. C. Cogliser, C. C. & Brigham, K. H. )2009(. Construct Validation
using Computer-Aided Text Analysis (CATA) An Illustration Using Entrepreneurial
Orientation, Organizational Research Methods, 13(2), and 347-320.
Somanje, A. N. Mohan, G. Lopes, J. Mensah, A. Gordon, C. Zhou, X. Takeuchi, K.
(2020). Challenges and potential solutions for sustainable urban-rural linkages in a
Ghanaian context. Sustainability, 12(2), 507.
Valizadeh E. Zaker Haqiqi, K. Kalharania, B. (2020). Analysis of development capacities
of Iranian metropolises in urban branding using SWOT matrix (Case study:
Kermanshah metropolis). The 7th National Conference on New research and studies in
Geography, Architecture and Urbanism of Iran) In Persian).
Yang, T. Pan, H. Hewings, G. & Jin, Y. (2019). Understanding urban sub-centers with
heterogeneity in agglomeration economies—where do emerging commercial
establishments locate? Cities, 86, 25-36.
Yu, E. & Kim, J. (2020). The relationship between self-city brand connection, city brand
experience, and city brand ambassadors. Sustainability, 12(3), 982.
Zangiabadi, M. & Afsoon M. (2017). Globalization of Iranian-Islamic Cities and Cities
Opportunities and Threats. Conference on Islamic and Historical Architecture and
Urban Planning in Iran (In Persian).
Zenker, S. & Braun, E. (2010). The place brand centre–a conceptual approach for the
brand management of places. In 39th European marketing academy conference,
Copenhagen, Denmark (pp. 1-8).
Zhang, L. & Zhao, S. X. (2009). City branding and the Olympic effect: A case study of
Beijing. Cities, 26(5), 245-254.