فرایند برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین‌المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.

3 گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

چکیده

در این پژوهش به بررسی فرایند برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات پرداخته شد. روش پژوهش از نوع کاربردی، با رویکرد اکتشافی - تبیینی و شیوه انجام کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و کارشناسان حوزه برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات، است که به روش گلوله برفی هدفمند تعداد 12 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. در این پژوهش برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا مبتنی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، بر اساس نظریه داده بنیاد استفاده شد. نتایج نشان داد، شایستگی‌های فردی از طریق ویژگی‌های فردی و تخصص (مهارت) و قابلیت‌های بازاریابی از طریق عناصر محصول، قیمت، کانال‌های توزیع، ترویج، کارکنان و فرایندها موجب شکل‌گیری اصالت برند در صنایع فناوری اطلاعات، می‌گردد؛ اصالت برند نیز موجب جایگاه‌یابی برند می­شود. همچنین، زیرساخت‌ها از قبیل زیرساخت‌های فنی، حقوقی، فرهنگی و سیاسی به‌عنوان شرایط زمینه و تجزیه‌وتحلیل بازار هدف (مطالعه رقبا و مشتریان) به‌عنوان عوامل مداخله‌گر بر جایگاه‌یابی برند تأثیر گذاشته و درنهایت موجب برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات می‌گردد؛ بنابراین می‌توان گفت، برندسازی شخصی گسترده‌تر از برندسازی شرکتی است که تحت تأثیر عوامل و شرایط پیچیده‌ای بوده و صرفاً یک فرآیند بازاریابی حرفه‌ای محسوب نمی‌شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Personal Branding Process in the IT Industry

نویسندگان [English]

  • Klara Sheikh Aghaei 1
  • Alireza Rousta 2
  • abdollah Naami 3
1 Department of Business Management, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran
2 Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran Iran
چکیده [English]

In this research, the process of personal branding in the information technology industry was investigated. The research method is applied, with an exploratory-explanatory and qualitative approach. The statistical population includes experts and personal branding experts in the information technology industry that 12 people were selected as a research sample by targeted snowball method. To analyze the data, content analysis based on open coding, axial coding and selective coding based on grounded theory was used. The results showed that individual competencies through individual characteristics and expertise (skills) and marketing capabilities through product, price, distribution channels, promotion, staff and processes lead to the formation of brand originality in the IT industry; Brand Authenticity also leads to brand positioning. Also, infrastructures such as technical, legal, cultural and political infrastructures as background conditions and target market analysis (study of competitors and customers) as interfering factors affect brand positioning and ultimately lead to personal branding in the IT industry. Thus, personal branding is broader than corporate branding, which is influenced by complex factors and conditions and is not merely a professional marketing process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal Branding
  • Marketing Capabilities
  • Brand Authenticity
  • Brand Positioning
  • Information Technology
صائمیان، صدیقه. (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگی‌های برند شخصی در حوزه سرمایه‌های انسانی، نشریه آموزش و توسعه منابع انسانی، زمستان 1393، 1 (3)، 131 -153.
محرابی، سهیلا؛ زمانی، بی بی عشرت؛ رشید، سید باقر. (1395). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر برندسازی آموزش مجازی، فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6 (3)، 66-41.
Aaker, D.A. Joachimsthaler, F. (2000). Brand Leadership: Building Assets in the Information Society, New York: The Free Press.
Aihwa, C. Chiang, H. H. Han, T. S. (2015). Investigating the dual-route effects of corporate branding on brand equity, Asia Pacific Management Review, Volume 20, Issue 3, September 2015, 120-129.
Barrio-García, S. Prados-Peña, M. (2019). Do brand authenticity and brand credibility facilitate brand equity? The case of heritage destination brand extension, Journal of Destination Marketing & Management, Volume 13, September 2019, Pages 10-23.
Blaer, M. Frost, W. Laing, J. (2020). The future of travel writing: Interactivity, personal branding and power, Tourism Management Volume 77April 2020Article 104009.
Datzira-Masip, J. Poluzzi, A. (2014). Brand architecture management: The case of four tourist destinations in Catalonia, Journal of Destination Marketing & Management, Volume 3, Issue 1, March 2014, 48-58.
Dumont, G. Ots, M. (2020). Social dynamics and stakeholder relationships in personal branding, Journal of Business Research Volume 106January 2020Pages 118-128.
ElMassah, S. Michael, I. James, R. Ghimpu, I. (2019). An assessment of the influence of personal branding on financing entrepreneurial ventures, HeliyonVolume 5, Issue 2February 2019Article e01164.
Fournier, S. (1998). Consumers and Their Brands: Developing Relationship Theory in Consumer Research, Journal of Consumer Research 24(4):343-73.
Gupta, S. Foroudi, M. Väätänen, J. Gupta, Su. Wright, L. T. (2018). Nations as brands: Cinema's place in the branding role, Journal of Business Research, Available online 27 February 2018, in press, corrected proof.
Kotler, P. (2003). Marketing Management'; Prentice Hall of India, New Delhi.
Liu, R. L. Minton, E. A. (2018). Faith-filled brands: The interplay of religious branding and brand engagement in the self-concept, Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 44, September 2018, Pages 305-314.
Lu, H. De Jong, M. (2019). Evolution in city branding practices in China's Pearl River Delta since the year 2000, Cities, Volume 89, June 2019, 154-166.
Luca, F. Ioan, C. A. Sasu, C. (2015). The Importance of the Professional Personal Brand. The Doctors 'Personal Brand, Procardia Economics and Finance Volume 202015Pages 350-357.
Martin, B. (2009). An Interview with William Arruda: Communicating Your Personal Brand. Thunderbird International Business Review, Sep/Oct2009, Vol. 51 Issue 5, p 417-419.
Mehrabi, S. Zamani, B. Rashid, S. B. (2016). Identifying and Prioritizing Factors Affecting Virtual Education Branding, Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 6 (3), 66-41.
Mohan, M. Brown, B. P. Sichtmann, C. Schoefer, K. (2018). Perceived globalness and localness in B2B brands: A co-branding perspective, Industrial Marketing Management, Volume 72, July 2018, 59-70.
Olavarita, L. (2009). The role of internal branding in the delivery of employee, Journal of Brand Management, Vol. 15, No. 1, pp. 5770.
Price, S. Feldman, B. (2017). The Road to Recognition: The A-to-Z Guide to Personal Branding for Accelerating Your Professional Success in the Age of Digital Media Hardcover. Ideapress Publishing.
Rangarajan, D. Gelb, B. D. Vandaveer, A. (2017). Strategic personal branding—And how it pays off, Business Horizons Volume 60, Issue 5September–October 2017Pages 657-666.
Samaeiyan, S. (2015). Identifying the factors affecting personal brand competencies in the field of human capital, Journal of Human Resources Education and Development, 1 (3), 131-153.
Saunders K. M. A. (2012). Case Study of Four Entrepreneurs on Their Quest to Achieve Professional Success in the Age of the Personal Brand: University of North Carolina; 2012.
Shelby D. H. (2019). The ethics of branding, customer-brand relationships, brand-equity strategy, and branding as a societal institution, Journal of Business Research, Volume 95, February 2019, 408-416
Zhou, F. Mou, J. Su, Q. Wu, Y. Chun, J. (2020). How does consumers' Perception of Sports Stars' Personal Brand Promote Consumers’ brand love? A mediation model of global brand equity, Journal of Retailing and Consumer ServicesVolume 54May 2020Article 102012.