تبیین و رتبه‌بندی ابعاد جذابیت و ارتقای برند کارفرما در هتلداری شهر کاشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی، موسسه آموزش عالی علامه قزوینی،

2 استاد گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، کاشان، ایران.

3 . استادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، کاشان، ایران.

چکیده

مفهوم برند کارفرما با ارائه بهترین تصویر از یک سازمان، با هدف اثرگذاری بهینه بر کارکنان فعلی و آینده پتانسیلی بالا برای جذب کارکنان خلق می­نماید. به‌این‌ترتیب چنین بیان می­شود نگرش مثبت نسبت به کارفرما بسترساز جذب و ماندگاری کارکنان سازمان خواهد بود. ازاین­رو پژوهش حاضر به تبیین و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ارتقای برند کارفرما در هتلداری کاشان پرداخته است. پژوهش در زمره پژوهش­های توصیفی تحلیلی و به لحاظ روش اجرا میدانی مبتنی بر پرسشنامه است. جامعه آماری کارکنان مراکز اقامتی شهر کاشان است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه‌ای 165 نفره به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردیده است. نتایج حاصل از آزمون‌های تی تک نمونه­ای در نرم افزار SPSS و نیز مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS بیانگر آن است تحصیلات و توانایی علمی، امکانات مادی و غیرمادی، ادراک افراد شاغل از اعتبار در سازمان کارفرما، عوامل خارجی، محیط و شرایط کاری و فرصت‌های پیشرفت و رشد شغلی در سطح اطمینان 95 درصد در تبیین برند کارفرما اثر مثبت و معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining and Ranking the Dimensions of Attractiveness and Promotion of the Employer Brand in Hoteling Industry in Kashan

نویسندگان [English]

  • .vaezi mahdi 1
  • Mohsen shaterian 2
  • Sedighe kiani salmi 3
1 MA Graduate of Tourism Management, Marketing Orientation، Allameh Qazvini Institute of Higher Education، Iran.
2 Professor،Department of Geography and ecotourism،faculty of natural resource and earth science،University of Kashan، Kashan،Iran
3 Assistant Professor، Department of Geography and ecotourism،faculty of natural resource and earth science University of Kashan،Kashan، Iran.
چکیده [English]

 
The concept of employer brand by providing the best picture of an organization aims at influencing the current and future personnel and creating great potential for personnel recruitment. So it can be said that the positive attitude about the employer can be the basis for recruiting and retaining the employees of the organization. Thus, this research will explain and rank the factors influencing employer brand promotion in hoteling industry in Kashan city. This is a descriptive analytical research and its methodology is a field research based on questionnaire. The statistical society includes the personnel of the recreational centers in Kashan. A sample of 165 personnel have been chosen using Cochran formula in a stratified random method.The results of single sample T-test on SPSS Software and also the structured equations modelling in PLS represent that education, scientific abilities, material and non-material facilities, personnel perception of the employer credit in the organization, external factors,the environment, work conditions, the job promotion and job chances at 95% confidence level have a positive and significant effect on the employer brand promotion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personnel perception
  • employer brand
  • job satisfaction
  • recreational centers
  • Kashan city
ابراهیمی نژاد، مهدی. دهقانی سلطانی، مهدی. فارسی زاده، حسین. و همتی، امین. (1396). تأثیر برندسازی داخلی بر عملکرد برند در صنعت هتلداری موردمطالعه: هتل‌های بین‌المللی لاله و پارسیان استقلال در شهر تهران، فصلنامه علمی- پژوهشی گردشگری و توسعه، دوره 6، شماره 3، صص 99-80.
ابراهیمی، الهام.، صادق وزیری، فراز.، نوروزی، حسین.، و میرزایی، علیرضا. (1398). تأثیر سبک رهبری تحول‌آفرین بر قصد ترک خدمت پرستاران: نقش میانجی برند کارفرما، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی، مدیریت پرستاری، دوره 8، شماره 2، صص 35-44.
افجه، سید علی اکبر. و علیزاده فر، زهرا. (1396). رابطه ادراک از برند کارفرما با نگرش شغلی کارکنان، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال 26، شماره 84، صص 73-95.
باباشاهی، جبار. حمیدی زاده، علی.، محمد­نژاد فدردی، منصوره.، و سید امیری، نادر. (1398). برند کارفرما؛ راهبردی نوین در جذب نیروهای خلاق تداعی معانی، تصویر سازمان و تناسب شخص - سازمان در نقش میانجی، اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، دوره 12، شماره 1، صص 203-221.
بیگلو، لیلا. اسگندری، کریم. (1395). طراحی مدل برند کارفرما برای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر بازاریابی داخلی، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 33، صص 11-134.
حیدری، احسان. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد برند کارکنان با رویکرد برندسازی داخلی (مطالعه موردی بانک کشاورزی ایران)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی.
حمیدیان پور، فخریه. ضیایی بیده، علیرضا. و اردکانی، محمد سعید. (1392). ارائه مدلی جهت بررسی پیامدهای ارزش ویژه برند کارفرما با استفاده از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری، مجله علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره پنجم، شماره نهم، صص 1-20.
حمیدی زاده، علی. باباشاهی، جبار.، محمدنژاد فدردی، منصوره. (1395). شناسایی، اعتباریابی و رتبه‌بندی ابعاد جذابیت­های برند کارفرما (موردمطالعه: جویندگان کار در شهر قم)، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 1، صص 301-321.
حسنقلی پور، طهمورث. ملایری نوریجانی، عزیزمحمد. باباشاهی، جبار. و صادق وزیری، فراز. (1394). تأملی بر جنبه انسانی برند: بررسی تأثیر شخصیت برند سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران بر رضایت سرمایه­های انسانی، فصلنامه بهبود مدیریت، دوره 9، شماره 27، صص 79-94.
داود­وندی، مجتبی. (1394). بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری شرکت بیمه ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد خمین.
دلاور، علی. اسدی، رقیه. (1395). کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری PLS در تبیین اثرات متغیرهای جمعیت شناختی بر هوش معنوی با میانجی­گری بهزیستی ذهنی، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، دوره ششم، شماره 22، صص 1-40.
رضا دوست، مهدی.  ایرانی، حمیدرضا.، حمیدی زاده، علی. (1395). تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی، مجله مدیریت برند، دوره 3، شماره 8، صص 65-94.
رحمانی، ناصر. ابراهیم پور، حبیب.، عسگرنژاد نوری، باقر.، حسن زاده، محمد. (1397). تأثیر ابعاد شخصیت بر احساس، اعتماد و جذابیت در برند کارفرما، مطالعات رفتار سازمانی، دوره 7، شماره 4، صص 245-280.
رضوانی، مهران. مهرنیا، سیران. (1392). مدل­یابی ارزش ویژه برند مشتری محور مبتنی بر عناصر آمیخته ترفیع (موردمطالعه: شرکت‌های صنایع لبنی فعال در بازار تهران، مطالعات رفتار مصرف‌کننده، دوره 1، شماره 1، صص 17-31.
سازمان صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کاشان. (1398). واحد آمار و اطلاعات.
طباطبایی نسب، سیدمحمد. و ماه آور پور، فهیمه. (1396). مدلسازی ساختاری عوامل مؤثر بر شهرت مقصد گردشگری و تأثیر آن بر ارزش ویژۀ برند مقصد (مطالعة موردی: شهراصفهان)، گردشگری شهری، دورة 4، شمارة 1، صص 71-86.
علیزاده ثانی، محسن. نجات، سهیل. (1395). بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعه موردی: شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت)، مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت)، دوره 8، شماره 1، صص 205-228.
عزیزی، شهریار. جمالی کاپک، شهرام. و رضایی، مرتضی. (1391). بررسی ارتباط بین ارزش ویژه برند با همخوانی شخصیت برند و مشتری، بازاریابی نوین، دوره 4، شماره 7، صص 63-81.
مشبکی، اصغر.، و تقی زاده، امیرحسین. (1398). تأثیر برند کارفرما بر رفتار قهرمان برند: نقش واسطه‌ای هویت‌سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، دوره 28، شماره 93، صص 63-91.
محمودی میمند، محمد. و هرندی، عطاءاله. (1393). تبیین نقش رفتار شهروندی سازمانی در ارزش ویژه برند مبتنی مشتری، مجله مدیریت بازایابی، دوره 9، شماره 23، صص 111-125.
 محمدی، جیران. درزیان عزیزی، عبدالهادی. فاخر، اسلام. کافی کنگ، نسرین. (1393). بررسی تأثیر تطابق شخصیتی برند، کیفیت ادراک‌شده وجهة برند بر وفاداری به برند، راهبردهای بازرگانی، سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره 3، صص 37-48.
محمد­نژاد فدردی، منصوره، حمیدی­زاده، علی.، باباشاهی، جبار. (1395). تأثیر نشان کارفرما بر نگهداشت کارکنان: هویت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در نقش میانجی، فرآیند مدیریت توسعه، دوره 29، شماره 2، صص 47-70.
Aaker, Jennifer. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-356.
Afjeh, Seyed Ali Akbar. and Alizadeh Far, Zahra. (2017). The Relationship between Employer Brand Perception and Employee Job Attitudes, Improvement and Transformation Management Studies, Volume 26, Number 84, pp. 73-95 (In Persian).
Alizadeh Thani, Mohsen. and Nejat, Soheil. (2016). Investigating the Impact of Employer Brand Attraction on Elite Employment Tendency (Case Study: Companies Under the Ministry of Petroleum), Business Management (Management Knowledge), Volume 8, Number 1, pp. 205-228 (In Persian).
Anne, Mette Sivertzen. Etty, Ragnhild Nilsen. And Anja H. Olafsen (2013). Employer branding: Employer attractiveness and the use of social media. Journal of proudest & brand management, 22(7), 473-483.
Aslam, Sumer. (2015). Employer branding and intention to apply by usage of social media in banking sector, Pakistan. International Journal of Scientific & Engineering Research, 6(5), 400-405.
Azizi, Shahryar. Jamali Kapak, Shahram. Rezaei, Morteza. (2012). Investigating the Relationship between Brand Equity and Brand Personality and Customer Consistency, New Marketing, Volume 4, Number 7, pp. 63-81 (In Persian).
Babashahi, Jabbar. Hamidizadeh, Ali. Mohammadnejad Fadredi, Mansoureh. and Seyed Amiri, Nader. (2019). Employer brand; A New Strategy in Attracting Creative Forces Associating Meanings, Organizational Image and Person-Organization Fit in a Mediating Role, Strategic Management Thought (Management  Thought), Volume 12, Number 1, pp. 203-221 (In Persian).
Benraïss Noailles, Leila. Viot, Catherine. (2020) Employer brand equity effects on employee’s well-being and loyalty, Journal of Business Research, Available online 17 February 2020.
Beigloo, Leila. And Esgandari, Karin. (1395). Designing an Employer Brand Model for Social Security Organization with Emphasis on Internal Marketing, Journal of Marketing Management, No. 33, pp. 11-134 (In Persian).
Davvod vandy, Mojtaba. (2015) Investigating the Impact of Internal Marketing on Customer Orientation of Iran Insurance Company, M.Sc. Thesis, Khomein Branch Azad University (In Persian).
Delavar, Ali. Asadi, Roghayye. (2016). Application of PLS structural equation modeling in explaining the effects of demographic variables on spiritual intelligence mediated by mental well-being, Educational
Measurement Quarterly, Volume 6, Number 22, pp. 1-40 (In Persian).
Ebrahimi Nejad, Mehdi. Dehghani Soltani, Mehdi. Farsi Zadeh, Hossein. and Hemmati, Amin. (2017). The effect of domestic branding on brand performance in the hotel industry studied: Laleh and Parsian Esteghlal International Hotels in Tehran. Journal of Tourism and Development. Volume 6, Number 3, pp. 99-80 (In Persian).
Ebrahimi, Elhan. Sadegh Vaziri, Faraz. Nowruzi, Hossein. and Mirzaei, Alireza. (2019). The effect of transformational leadership style on nurses' intention to leave the service: the mediating role of the employer brand, job motivation and organizational commitment, nursing management, Volume 8, Number 2, pp. 35-44 (In Persian).
Fernandez-Lores Susana, Gavilan Diana, Avello Maria, Blasco Francisca.(2015) Affective commitment to the employer brand:Development and validation of a scale, BRQ Business Research Quarterly, Volume 19, Issue 1, January–March 2016, Pages 40-54.
Foster Carley, Punjaisri Khanyapuss, Cheng Ranis, (2010), Exploring the relationship between corporate, internal and employer branding, Journal of Product & Brand Management, Vol. 19, Iss: 6, pp. 401 – 409
Gómez, Mar.  Lopez, Carmen. and Molina, Arturo. (2015) A model of tourism destination brand equity: The case of wine tourism destinations in Spain, Tourism Management, No 51, pp.210-222.
Hamidianpour, Fakhriyeh. Ziaei Bideh, Alireza. And Ardakani, Mohammad Saeed. (2013). Presenting a Model to Investigate the Implications of Employer Brand Equity Using Structural Equation Modeling Approach, Journal of Business Management Research, Volume 5, Number 9, pp. 1-20 (In Persian).
Hamidizadeh, Ali. Babashahi, Jabbar. Mohammadnejad Fedredi, Mansoureh. (2016). Identifying, Validating and Ranking the Dimensions of Employer Brand Attractions (Case Study: Job Seekers in Qom), Organizational Culture Management, Volume 14, Number 1, pp. 301-321 (In Persian).
Hasan Gholipour, Tahmoures. Malayeri Norijani, Aziz Mohammad. Babashahi, Jabbar. and Sadegh Vaziri, Faraz. (2015). A Reflection on the Human Aspect of the Brand: Investigating the Impact of the Brand Personality of the Army of the Islamic Republic of Iran on Human Capital Satisfaction, Management Improvement Quarterly, Volume 9, Number 27, pp. 79-94 (In Persian).
Heilmann, P. Saarenketo, S. Liikkanen, K. (2013). Employer branding in power industry. International Journal of Energy Sector Management, 7(2), 283-302.
Heydari, Ehsan. (2012). Investigating the Factors Affecting Employee Brand Performance with Internal Branding Approach (Case Study of Bank Keshavarzi Iran), M.Sc. Thesis, Payame Noor University of Tehran, Faculty of Administrative Sciences and Business Management. (In Persian).
Kashan Handicrafts, Cultural Heritage and Tourism Organization. (2019). Statistics and Information Unit. (In Persian).
King Ceridwyn, Murillob Enrique, Lee Hyemi (2017) The effects of generational work values on employee brand attitude and behavior: A multi-group analysis. International Journal of Hospitality Management, 66: 92–105.
KUŞÇU1, Aslı. And YOLBULAN OKAN, Elif. (2010). A exploratory study on the dimension s of employer brandıng. Temmuz, 34(9), 119-130.
Mahmoudi Meymand, Mohammad. And Harandi, Ataollah. (2014). Explaining the Role of Organizational Citizenship Behavior in Customer-Based Brand Equity, Journal of Retrieval Management, Volume 9, Number 23, pp. 111-125 (In Persian).
Mohammadi, Jeiran. Darzian Azizi, Adolhadi. Fakher, Eslam. Kafi Kong, Nasrin. (2014). Investigating the Effect of Brand Personality Matching, Perceived Quality and Brand Image on Brand Loyalty, Business Strategies, 21st Year, New Volume, No. 3, pp. 37-48 (In Persian).
Mohammadnejad Federdi, Monsoureh. Hamidizadeh, Ali. Babashahi, Jabbar. (2016). The Impact of Employer Badge on Employee Retention: Organizational Identity, Job Satisfaction and Organizational Commitment in the Role of Mediator, Development Management Process, Volume 29, Number 2, pp. 47-70 (In Persian).
Morgan, Nigel. & Pritchard, Annette. (2014) Destination reputations and brands: Communication challenges, Journal of Destination Marketing & Management, Vol 1, No 3, pp.1-1.
Mosely, RICHARD. (2007). Customer Experience, organizational culture and Employer brand, Journal of Brand Management, 15(2), 123-134.
Moshabaki, Asghar. and Taghizadeh, Amir Hossein. (2019). The Effect of Employer Brand on Brand Champion Behavior: The Mediating Role of Organizational Identity, Improvement and Transformation Management Studies, Volume 28, Number 93, pp. 63-91 (In Persian).
Reza Doust, Mehdi. Irani, Hamidreza. Hamidizadeh, Ali. (2016). The effect of employer brand on employee retention by considering the mediating variables of involvement and organizational citizenship behavior, Journal of Brand Management, Volume 4, Number 8, pp. 65-94 (In Persian).
Rezvani, Mohammad Reza. Mehrnia, Siran. (2013). Customer-centered brand equity modeling based on mixed promotion  elements (Case study: Dairy companies operating in the Tehran market, Consumer Behavior Studies, Volume 1, Number 1, pp. 17-31 (In Persian).
Stockman, Sara, Van Hoye, Greet, Motta Veiga, Sergeda (2020).  Negative word-of-mouth and applicant attraction: The role of employer brand equity, Journal of Vocational Behavior, Volume 118: 1-57.
Sartain, Libby. and Schumann, Mark . (2006) Brand from the Eight Essential to Emotionally connect your Employee to your buisness, E book, ISBN: 978-0-470-41955-7.
Tabatabai Nasab, Seyyed Mohammad. and Mahvarpour, Fahimeh. (2017). Structural modeling of factors affecting the reputation of the tourism destination and its effect on the brand equity (Case study: Isfahan), Urban Tourism, Volume 4, Number 1, pp. 71-86 (In Persian).
Terglav, Katja. Maja, Koneˇcnik. Ruzzier, and Robert, Kaˇse. (2016). Internal branding process: Exploring the role of mediators in top management's leadership–commitment relationship. International Journal of Hospitality management, 54, 1-11.