نقش بازاریابی پارتیزانی در رفتار حین خرید مصرف‌کنندگان محصولات الکترونیک (موردمطالعه: مشتریان نسل وای شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

2 دانش آموخته مدیریت اجرایی دانشگاه تهران

چکیده

امروزه استفاده از شیوه­های خلاقانه، غیرمنتظره و فارغ از هر قید و بند مرسوم، با جذب حداکثر مخاطبان و با صرف کمترین هزینه، بیشترین سودآوری را ایجاد می‌کند. لذا هدف این پژوهش شناخت تأثیر بازاریابی پارتیزانی بر آگاهی از برند و تمایل به خرید محصولات الکترونیک (موبایل، تبلت، کامپیوتر) در مشتریان نسل وای شهر تهران می‌باشد. بدین منظور محرک­های اصلی بازاریابی پارتیزانی (بازاریابی احساسی، بازاریابی محیطی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی همهمه‏ای و بازاریابی در کمین‏گاه) مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف و زمان یک پژوهش کاربردی و مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‏ی افرادی است که دارای ویژگی‏های مربوط به نسل وای در شهر تهران می‏باشند؛ که براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید. بر اساس نتایج به دست آمده بازاریابی پارتیزانی بر آگاهی از برند و همچنین آگاهی از برند بر تمایل به خرید محصولات الکترونیک مشتریان نسل وای در شهر تهران تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد؛ و از میان ابزارهای بازاریابی پارتیزانی، بازاریابی ویروسی بیشترین تأثیر مثبت و بازاریابی در کمین‏گاه کمترین مقدار تأثیر مثبت معنی‏دار را دارا می‏باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Guerrilla Marketing in Consumer Purchase Behavior of Electronic Products. (Case: Gen Y’s Customers in Tehran)

نویسندگان [English]

  • Abolfazl khosravi 1
  • Ahad Ranjbar 2
1 Faculty member of university of Tehran
2 MSc in Executive Management. University of Tehran
چکیده [English]

 
Today, using innovative, unexpected, and unconventional ways to maximize the audiences at the lowest cost can make the most profit. Therefore, the main purpose of this study was to identify the effect of partisan marketing on brand awareness and tendency to purchase electronic products (mobile, tablet, computer) in Y-generation customers in Tehran. To this purpose, the main drivers of guerrilla marketing (emotional marketing, environmental marketing, viral marketing, humorous marketing and ambush marketing) have been surveyed. The present study is a descriptive-survey study and an applied and cross-sectional one in terms of purpose and time. The statistical population of this study includes all individuals with Y-related characteristics in Tehran. Based on Morgan's table, 384 people were selected. The results showed that, guerrilla marketing have a positive and significant effect on brand awareness and tendency to buy Y-generation electronic products in Tehran. Among the guerrilla marketing tools, viral marketing has the most positive impact and marketing in ambush has the least significant positive impact.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Guerrilla marketing
  • surprise effect
  • Diffusion effect
  • low cost effect
  • brand awareness
  • purchase intention
  • generation Y
اسمیلانسکی، شاز،2009، بازاریابی حسی، ترجمه پرویز درگی و محمد سالاری، چاپ اول، تهران، انتشارات رسا،1389.
اعتباری، مهدی، (1391). ارزیابی تأثیر اعتماد مصرف‏کنندگان بر پذیرش بازاریابی ویروسی بر مبنای مدل TAM-موردمطالعه: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. مدیریت. دانشگاه اصفهان.
بطحایی، عطیه (1398). تبلیغات چریکی، چاپ دوم. نشر سیته. تهران.
بنیادی نائینی، علی و مهدی اسمعیلی صدرآبادی (1391)، استراتژی­های بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای کوچک و شرکت­های بزرگ، مطالعه موردی شرکت پیک نوین، سومین کنفرانس مدیریت اجرایی: تهران، مهر ماه.
پورپرتوی، میرطاهر و دانش جعفری، داود و جلال آبادی، اسداله، مقایسه تطبیقی انحصار و تمرکز در برخی از صنایع کشور، پژوهشنامه اقتصادی،1388، شماره 4.
جوینده، فاطمه.(1396). تبیین تأثیر عوامل مؤثر بازاریابی ویروسی بر قصد خرید مشتریان آنلاین موردمطالعه خریداران کالا از شبکه دیجی کالا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی کوشیار.
دَرگی، پرویز.(1394). چهل گفتار پیرامون ارتقای مهارت­های بازاریابی، چاپ دوم، انتشارات بازاریابی
رنجبر، احد.(1395). تأثیر بازاریابی پارتیزانی بر آگاهی از برند و تمایل به خرید محصولات الکترونیک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران
ساعی، منصور(1391). نسل وای و زد ایرانی و استقبال از بازی­های ایدئولوژیک غربی، مجله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی.
شمسی کوشکی، حامد (1393). بررسی تأثیر ارتباطات دهان‌به‌دهان بر تصمیم‌گیری خرید لپ‏تاپ با رویکرد بازاریابی ویروسی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم اقتصادی.
عباس‌پور، مبین و یوسف پاشازاده، علی گوهری (1391)، بازاریابی چریکی و بررسی نقش آن در تجاری‌سازی دستاوردهای شرکت­های دانش‌بنیان، سومین کنفرانس مدیریت اجرایی: تهران، مهر ماه
عباسی، فرزانه،(1390). نقش تبلیغات محیطی (تبلیغات بدنه اتوبوس­های درون‏شهری) بر ترغیب مخاطب به خرید کالا در منطقه 14 تهران. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
قاسمی، پیروز(1393). روش تحقیق، چاپ اول. نشر قلمرو
قزوینی زاده، نفیسه (1398). بررسی کارکردهای بازاریابی هیاهو در بازاریابی کارآفرینانه (مطالعه موردی استارتاپ ها)،
پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس فارابی
کاتلر، فیلیپ و کلر، کویین‌لی (2012). مدیریت بازاریابی، ترجمه مهدی جعفری. چاپ دوم، تهران: نشر نص،1393.
 
 
 
Costa, P. J. Terracciano, A. & McCrae, R. R. (2016). Gender differences personality traits
      across cultures: Robust and surprising findings. Journal of Personality and Social
      Psychology, 81(2), 322-331. Doi: 10.1037/0022-3514.81.2.322
Bathaei, Atieh. (2019). Guerrilla advertising, second edition. Published by Siteh. Tehran
     (in Persian).
Abbaspour et al. (2012). Guerrilla marketing and its role in commercializing the achievements
     of knowledge-based companies (in Persian).
Abbasi, Farzaneh. (2012). The role of environmental advertising on persuading the audience to
     buy goods. (in Persian)
Dargi, Parviz. (2016). Forty talks about improving marketing skills (in Persian).
De Silver, Godwin & Palash Kumar Kundu, (2012), Handicraft Products: Identify the Factors
    that Affecting the Buying Decision of Customers (The Viewpoints of Swedish Shoppers),
     Spring Semester 2012, Master thesis, One-year, 15 hp.
Shaz Smilansky. (2009). Experiential Marketing: A practical guide to interactive brand
     Experience (in persian).
Hoedemaekers, C. Viral marketing and imaginary ethics, or the joke that goes too far.
     Psychoanalysis, Culture & Society, 2011. 16(2): p. 162-178.
Hutter, K. and S. Hoffmann, Guerrilla marketing: The nature of the concept and propositions for
     further research. Asian Journal of Marketing, 2011. 5(2): p. 39-54.
Isoraite, M. (2010). Guerrilla Marketing Strategy Realization Assumptions, International
     Scientific Conference of Business and management, Vilnius, Lithuania, pp. 382-389
Joyandeh, Fatemeh. (2018). Explain the effect of effective factors of viral marketing on the
     intention of online customers (in Persian).
Keller, K. L. (1998). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand
     Equity. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.
Kiss, C. & Bichler, M. (2008). Identification of influencers-measuring influence in customer
     networks. Decision Support Systems, 46(1), 233-253.
Kotler, P. & Caslione, J. A. (2009). Chaotics: The business of managing and marketing in the age
     of turbulence. New York: AMACOM.
Kotler and Keller. (2012). Marketing Management, translated by mahdi Jafari. (in Persian).
Levinson, J. C. (2007). Guerrilla Marketing: Easy and Inexpensive Strategies for MakinBig
Luxton, S. and L. Drummond. What is this thing called ‘Ambient Advertising’? in Proceedings of
     ANZMAC. 2000. Citeseer.
Mahdi, Etebari. (2013). Evaluating the effect of consumer trust on TAM-based viral marketing
     Acceptance (in Persian).
Manders, M. M. A. (2013). Spread the word: the effects of word of mouth on customers’ product
     perceptions. An analysis of the effects of different source types and review sentiments on the
     source and message credibility and the buying intention.
Mohr, I. (2007). "Buzz marketing for movies." Business Horizons 50(5): 395-403.
McNaughton, M. J. (2008). Guerrilla communication, visual consumption, and consumer public
     relations. Public Relations Review, 34(3), 303-305.
Naeini et al. (2012). Guerrilla Marketing Strategies for small businesses and large companies
     (in Persian).
Nufer, G. and F. Rützel, Guerilla Marketing im Sport. 2016.
Peltovuori   Ella & Westrin Emil (2014). Buzz Marketing in Startups - A case study on the online
     dating service Mazily. BUSN39 Degree project in Global Marketing. LUND UNIVERSITY
Pine, B.J. and J.H. Gilmore, the experience economy: work is theatre & every business a stage.
     1999: Harvard Business Press.
Purperto et al. Comparative comparison of monopoly and concentration in some industries of the
     Country (in Persian).
Qazvini Zadeh, Nafiseh. (2019). Investigating the functions of noise marketing in entrepreneurial
     Marketing (in Persian).
Ranjbar,Ahad.(2017). Investigating effects of Guerrilla Marketing on Brand awareness and
     Intention to buy electronic products.master’s thesis (in Persian).
Saei, Mansour. (2012). Generation of Iranian Y and Z and welcoming western ideological
     Games (in Persian).
Shamsi Koushki. (2015). Investigating the effect of word of mouth communication on laptop
     purchase decision with viral marketing approach (in Persian).
Smith, Robert E. et al. "Modeling the determinants and effects of creativity in advertising."
     Marketing science 26.6 (2007): 819-833.
Vanessa Quintal, Ian Phau, Daniel Sims, Isaac Cheah (2016), Factors influencing generation Y’s
     purchase intentions of prototypical versus me-too brands, Journal of Retailing and Consumer
     Services 30(2016) 175–183
Yeoha.Eugene, Khalifah Othmanb & Halim Ahmadc,.(2013), Understanding medical tourists:
     Word-of-mouth and viral marketing as potent marketing tools, Journal: Tourism
     Management, Volume 34, February 2013, Pages 196–201