تاثیر ابعاد ارزشی برند لوکس، بر رفتار خرید مشتریان در صنعت ساختمان (مطالعه موردی شهر تهران)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت بازاریابی ،دانشگاه الزهرا

2 کارشناس ارشدمدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی،دانشگاه الزهرا

چکیده

 
درسالهای اخیر با رشد جمعیت در ایران، خصوصا در تهران، نیاز به ساخت‌وساز بیش از پیش افزایش یافته است؛ در نتیجه، تنوع در نحوه ساخت و افزایش کیفیت به مسالهای مهم تبدیل شده است. در این میان، برخی از افراد به ساخت ساختمانهایی لوکس با سبک خاص و کیفیت مرغوب اقدام کرده و برندی را در این صنعت برای خود بهوجود آوردهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ارزش مشتریان نسبت به ساختمان‌های لوکس (ارزش برتر، ارزش لذتگرایانه، ارزش نمادین، ارزش هزینهای) و تاثیر ارزش درک­شده توسط مشتریان نسبت به ساختمانهای لوکس بر رفتار خرید آن‌ها صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری آن را ساکنان ساختمانهای لوکس در مناطق شمالی تهران تشکیل میدهند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از مدل­سازی معادلات ساختاری(SEM)، نرمافزارSPSS  و PLS استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد ارزش لذتگرایانه و ارزش هزینهای، تاثیر مثبتی بر ارزش درک­شده توسط مشتریان نسبت به ساختمان‌های لوکس دارد و ارزش ارزش درک­شده توسط مشتریان ، تاثیر مثبتی بر رفتار خرید دارد؛ اما ارزش برتر و ارزش نمادین، تاثیری بر ارزش درک­شده توسط مشتریان ندارند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Value Dimensions Effects of Luxury Brands on Customers’ Purchase Behavior in Construction Industry (A Case Study of Tehran)

نویسندگان [English]

  • Manizheh Haghighinasab 1
  • Roya Islami 2
  • Fateme Davarpanah 2
1 Associate Professor of Marketing Management, Alzahra University
2 Graduate Student Marketing Manager Marketing, Al-Zahra University
چکیده [English]

In recent years, construction of luxury apartments or condominiums has been soared in Tehran regarding the population growth. In this way, some developers have tried to launch luxury buildings with a particular style and premium quality for branding purposes in this industry.This study aimed to investigate the effects of factors such as utilitarian value, hedonic value, symbolic value and economic value on the customer perceived value and purchase behavior towards luxury buildings. This study is descriptive-correlational research. To analyze the data distributed among a sample of residents of luxury buildings in northern region of Tehran, structural equation modeling by Smart PLS, SEM and SPSS were used. Findings show that hedonic and economic values have a positive effect on customer perceived value, and customer perceived value has a positive effect on customer purchase behavior, but utilitarian and symbolic value did not have meaningful effect on customer perceived value.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Building
  • Utilitarian Value
  • Hedonic Value
  • Symbolic Value
  • Economic Value
  • Customer Perceived Value
  • Purchase Behavior
 

  1. ابراهیمی، عبدالحمید. جعفرزاده کناری، مهدی. بزرگی ماکرانی، صابر. (1391). بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد مصرف‌کنندگان به خرید محصولات جعلی برندهای لوکس در صنعت پوشاک (مورد: شهر ساری). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال دوم. شماره سوم. ص 1-34.
  2. اقتصاد آسیا (1393، اردیبهشت و خردادماه). برندسازی در فضای ساخت‌وساز. شماره 525. ص 23-22.
  3. حسینی، سمیه (1394). تاثیر ابعاد ارزشی ادراکی مصرف‌کنندگان برندهای لوکس خودرو بر قصد خرید آنان در شهر تهران، پایان‌نامه، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران.
  4. حیدرزاده، کامبیز. حسنی پارسا، الهام. (1391). بررسی تاثیر ارزش‌های لذت‌جویانه بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان. مجله مدیریت بازاریابی. شماره 17.
  5. خیری، بهرام.، فتحعلی، متینه. (1394). بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس. مجله مدیریت بازاریابی. دوره 10. شماره 26. ص 1-24.
  6. رخیده، علی.؛ فیض، داوود و زارعی، عظیم. (1392). بررسی عوامل اثرگذار بر خرید برندهای لوکس در مصرف‌کنندگان ایرانی (مورد مطالعه: صنعت پوشاک). پایان‌نامه. دانشگاه سمنان. دانشکده مدیریت و حسابداری.
  7. کاتلر، فیلیپ؛ لین‌کلر، کوین (1393). اصول و مبانی مدیریت بازاریابی، ترجمه محمدعلی عبد‌الوند و کامبیز حیدرزاده، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات مبلغان.
    1. Axinn, C.N. and P.(2001). Matthyssens, Limites of internationalization theories in an unlimited world. International Marketing Review, 19 (5). pp. 436-449.
    2. Atwal, G. and Williams, A. (2009). Luxury brand marketing – the experience is everything. ‌Journal of Brand Management, 16(5/6), 338-46.
      1. Belk, R.W. (1988). Possessions and the extended self. Journal of Consumer Research. Vol.2, p.p.39-68.
      2. Berthon, P.R., Pitt, L., Parent, M., Berthon, J.-P. (2009). Aesthetics and ephemerality: observing and preserving the luxury brand. California Management Review, 52(1), 45–66.
        1. Beverland, M. and L. Lockshin. (2003) .A longitudinal study of customers' desired value change in business-to business markets. Industrial Marketing Management,. Vol.32, p.p.653-666.
        2. Bian, Q., & Forsythe, S. (2012). Purchase intention for luxury brands: A cross cultural comparison. Journal of Business Research, 65, 1443-1451.
        3. Botonaki, A. Polymeros, K. Tsakiridou. E and Mattas, K. (2006). The role of Machine quality certification on consumers Machine choices. British Machine Journal, Vol. 108 No.2, pp. 77-90.
          1. Chen, A. & Peng, N. (2014). Examining Chinese consumers’ luxury hotel staying behavior. International Journal of Hospitality Management, 39, 53-56.
          2. Cho, Y.S., Rha, H-S. & Burt, S., (2015).The impact of customer awareness of manufacturer name disclosure on retail brand attitudes and loyalty in Korea. Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.22, p.p.128-137.
          3. Choo, H.J., Moon, H., Kim, H. & Yoon, N. (2012). Luxury customer value. Journal of Fashion Marketing and Management. 16(1), 81-101.
          4. Correia Loureiro, S.M., De Araújo, B.C.M. (2014). Luxury values and experience as drivers for consumers to recommend and pay more. International Journal of Hospitality Management, 21, 394-400.
          5. Evans, G. (2002).Measuring and managing customer value.Journal of work study .Vol 51, No 3, pp. 134-139.
          6.  Feinberg, F. M., Khan, B. E. & McAlister, L. (1992). Market share response when consumers seek variety. Journal of Consumer Research, 29 (2), pp. 229.
          7.  Fischer, E. & Arnold, S. J. (1990). More than a labor of love: gender roles and Christmas gift shopping. Journal of Consumer Research, 17 (3), pp. 335.
          8. Han, Y.J., Nunes, J.C., Dreze, X. (2010). Signaling status with luxury goods: the role ofbrand prominence. Journal of Marketing, 74, 15–30.
          9. Holbrook, M.B., Hirschman, E.C. (1982). The experiential aspects of consump-tion: consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of Consumer Research9, 132–140.
          10. Kapferer, J.N. (1997). Managing luxury brands. Journal of Brand Management, Vol. 4 No. 4, p.p. 251-60.
          11. Lawry, C.A., Choi, L., Toure, Z., Eastlick, M.A., (2010), “A conceptual model for luxury ecommerce and exclusivity: builiding initial trust through personal luxury values, perceived experiential value and selfconcept”, in: Paper Presented at the Global Marketing Conference (GMC), at Tokyo, Japan.
          12. Nordin, M., (2011). Immigrants’ Returns to Schooling in Sweden. International Migration, Volume 49 No. 4, p.p. 144–166.
            1. Raymond K.S. Chu, Tat Choi. (2000). an importanceperformance analysis of hotel selection factors in the Hong Kong hotel industry: a comparison of business and leisure travelers. Tourism Management, vol. 21, pp. 363377.
            2. Roberts A. Luxury-goods sales seen highest since 2007; 2010 http://www.bloomberg.com/news/2010-10-18/luxury-goods-sales-may-reach-highest-level-globally-since-2007-bain-says.html
            3. Sheth, J. N., Newman, B. I. & Gross, B. L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of Business Research, 22 (2), pp. 161, 163, 164.
            4. Smith, J.B. and Colgate, M. (2007). Customer value creation: a practical framework. Journal of marketing Theory and Practice. Vol. 15 No. 1, pp. 7-23.
            5. Tenenhaus, M., Amato, S., Esposito Vinzi, V. ,(2004).A global goodness of fit index for PLS structural equation modeling.Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting, Vol. Contributed Papers, CLEUP, Padova, pp. 739–742.
            6. Tynan, C., Mckechnie, S. and Chhuon, C. (2010). Co-creating value for luxury brands. ‌Journal of Business Research, 63(11), 1156-63.
              1. Vigneron, F and Lester W. Johnson (1999), “A Review and a Conceptual Framework of Prestige-Seeking Consumer Behavior “, Academy of Marketing Science Review, 1999 (1), 1-15.
              2. Wang, CH. L., Chen, Z. X., Chan, A. K. & Zheng, Z. CH. (2000). The influence of hedonic values on consumer behaviors. Journal of Global Marketing, 14 (1/2), pp. 169-174.
              3. Wetzels, M., Odekerken-Schroder, G and van Oppen, c. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierachical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterley, 33(1), 177-195.
              4. Wiedmann, K.-P., Hennigs, N., Siebels, A., (2009).Value-based segmentation of luxury consumption behavior. Psychology & Marketing Vol. 26 No.7, p.p. 625–651.
              5. Woodruff, R. (1997). Customer value: The next source for competitive advantage. Journal of the Academy of Marketing Science. 25(2).
              6. Zeithaml, V.A. (1988).Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing. Vol. 52 No. 3. pp. 2-22.
              7. Zhang, Y., Fang, J., Zhang, H., Cui, Z. & Fan, X., (2010), “What affects the decision-making consumers consumption of luxury goods: an Evidence Case from China”, Industrial Engineering and Engineering Management, p.p.61-64.