تاثیر نوسازی لوگو بر نگرش مشتریان به برند (مطالعه موردی لوگوی بانک مهر اقتصاد)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع فوق لیسانس مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

2 استادیار دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت بازرگانی

3 استادیار دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت اجرایی

چکیده

هویت یک شرکت به‌طور استراتژیک در تمایز آن نقش دارد. برخی عناصری که به ایجاد این تمایز کمک می‌کنند عبارتند از ساختمان‌ها، پوشش کارکنان و لوگوی شرکت که از آن‌ها به‌عنوان هویت بصری شرکت نام برده می‌شود. تغییر و نوسازی لوگوها به‌دلیل تغییرات عمده مدیریتی یا استراتژیکی و یا عدم تطابق لوگوی شرکت با ماموریت شرکت، در سازمان‌ها صورت می‌گیرد. آنچه که در این پژوهش بدان پرداخته‌شده است، تاثیر طرح‌های مختلف لوگو بر: 1) شخصیت و نگرش لوگو، 2) نگرش مشتریان نسبت به برند است. مطالعه موردی این پژوهش، لوگوی بانک مهر اقتصاد است. نمونه آماری پژوهش 341 نفر از مشتریان بانک مهر اقتصاد را در بر می‌گیرد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که طرح لوگو بر نگرش مشتریان به لوگو و نیز نگرش مشتریان به برند تاثیرگذار بوده و همچنین طرح‌های مختلف لوگو دارای شخصیت‌های مختلفی نسبت به یکدیگر می‌باشند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Logo Modernization on the Attitude of Customers toward Brand Case Study Mehr e Eghtesad Bank Logo

نویسندگان [English]

  • Hossein Amini Kasbi 1
  • Mohammadrahim Esfidani 2
  • Mohammadali Shahhoseini 3
1 Master's degree in Business Administration, Faculty of Management, University of Tehran
2 Assistant Professor, University of Tehran, Faculty of Management, Department of Business Administration
3 Associate Professor, University of Tehran, Faculty of Management, Executive Management Group
چکیده [English]

Strategically, a corporation’s identity plays a specific role in its differentiation. Some
of the factors that contribute to this differentiation are known as corporate visual
identities and among those, we can refer to companies’ buildings and sites, staff clothing and corporate logo. Changing and renovating logo in organizations is mainly
undertaken due to the major managerial or strategic changes and if the logo and corporate mission do not match. In this study, we have considered the effects of different
logo design on 1) logo personality and logo attitude and 2) the customers’ attitude
toward the logo. This case study is focused on the logo of Mehr-e-Eghtesad Bank
(MEB). Our sample consists of 341 MEB customers. SPSS software is used for data
analysis. The results of the study suggest that the logo design affects the customers’
attitude toward logo and their attitude toward the brand, and different logos possess
.different personality comparing to each other

کلیدواژه‌ها [English]

  • Logo renovation
  • Brand attitude
  • Logo attitude
  • Logo personality
  • Logo design
اسفیدانی، م.، سید جوادین، ر. (1391). رفتار مصرف‌کننده. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

بیومنت، م. (1386). کاربرد رنگ و حروف در بازاریابی، ترجمه‌ی حامد خاکی، تهران: موسسه پژوهش‌های انتشار نور.

حبیب پور، ک.، صفری، ر. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در پژوهش‌های پیمایشی. تهران: انتشارات لویه.

خاکی، غ. (1386). روش پژوهش با رویکردی به پایان‌نامه نویسی. تهران: کانون فرهنگی انتشارات درایت.

ستوده، ه. (1390). درآمدی بر روان‌شناسی اجتماعی، تهران: آوای نور.

سرمد، ز.، بازرگان، ع.، حجازی، ا. (1390). روش‌های پژوهش در علوم رفتاری، تهران: موسسه انتشارات آگه

ضیائی، محمدصادق.، نرگسیان، عباس. اصفهانی، سعید.(1388).نقش رهبری  معنوی در توانمد سازی کارکنان دانشگاه تهران، نشریه مدیریت دولتی، دوره (1)، 67-86

 

Aaker, DA. ) 1991) Managing brand equity. New York: Free Press

Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(5), 347–356.

Bardone, E. (2011). Seeking chances: From biased rationality to distributed cognition. Berlin: Springer.

Berry, NC. (1998).Revitalizing brands. Journal of Consum Mark, 5(3),15–20Cohen, D. (1986). Trademark Strategy, Journalof Marketing, 50(7),61-74.

Collin, R., Payne, a., Michael, R. Hyman,A. , Mihai ,A.Bruce, A. (2013). Anthropomorphic responses to new-to market logos. Journal of Marketing Management 20(8), 122-140

Collins, L.(1977) A name to conjure with: a discussion of the naming of new brands. Eur. J. Mark;11(5),339–62

Dabholkar, P., Bagozzi, R.(2002). An attitudinal model of technology-based self service: Moderating effects of consumer traits and situational factors. Journal of the Academy of Marketing Science,30(3),184-196

Ewing, MT., Jevons, CP., Khalil, EL. ) 2009(.Brand death: a developmental model of senescence. J Bus Res;62(7),332–348

Guthrie, SE.( 1997). Anthropomorphism: a definition and a theory. In: Mitchell RW, Thompson NS, Miles HL, editors. Anthropomorphism, anecdotes, and animals. Albany: State University of New York Press; 50–8.

Hem, LE., de Chernatony, L., Iversen, M. ) 2003(Factors influencing successful brand extensions. J Mark Manage;19 (7–8): 781–806.

Henderson, P., Cote, J., Leong, S. Schmitt, B. (2003). Building
strong brands in Asia: Selecting the visual components of image to maximize brand strength. International Journal of Research in Marketing, 20(1), 297–313.

Henderson, P., Cote, JA.) 1998(.Guidelines for selecting or modifying logos. J Mark; 62 (8), 14–30.

Hynes, N. (2008).Colour and meaning in corporate logos: An empirical study, Palgrave Macmillan Brand Management16(8), 545–555.

Kapferer, J-N. (1997). Strategic brand management. Great Britain: Kogan Page

Keller, KL.(1999). Managing brands for the long run. Calif Manage Rev. 41(3), 102–24.

Kohli, C., and R, Suri. (2002). Creating Effective Logos: Insights from Theory and Practice. Business Horizons, 45 (3), 58– 64.

Lehu, J. ) 2004 (.Back to life! Why brands grow old and sometimes die and what managers then do: an exploratory qualitative research put into the French context. J Mark Commun;10 (2), 133–52.

Melewar, TC., Hussey, G., Srivoravilai, N. (2005). Corporate visual identity: the re-branding of France Télécom. Brand Manage,12 (5), 379–94

Mininni, T. (2005). Marketing metrics and package design, available at: www.brandchannel.com/brand_speak.asp? bs_id ¼ 117 (accessed January 17, 2007).

Mitchell, Andrew A., Olson, Jerry C. (1981). Are product attribute beliefs the only mediator of advertising effects on brand attitude? Journal of Marketing Research, 18, 318–332

Mithen, S., & Boyer, P. (1996). Anthropomorphism and the evolution of cognition. Journal of the Royal Anthropological Institute, 4, 717–721

Morgenson ,G .(1992). Is Your Product Your Advocate? Forbes, 150 (6), 468-74.

Peter, T. (1998).The Brand You, Alfred A. Knopf, Inc., New York, NY.

Pittard, N., Ewing, M., Jevons, C. )2007(. Aesthetic theory and logo design: examining consumer response to proportion across culture. Int Mark Rev.24 (4), 457–73.

Robertson, H., Kim, R. (1989). StrategicallyDesirable BrandName Characteristics, Journal of Consumer Marketing, 6 (3), 61-71.

Rubel, A. (1994). Trademarksand the Press: A Year in Review,"Editor& Publisher.

Siegel, B. (1989). Planning for a Long-Life Logo ,"Marketing Communications,14(3),44-49.

Spaeth, T. (2002). The name game”, Across the Board 39(2), 27-32.

Van Grinsven, B., and Das, E. (2014). Logo design in marketing communications: Brand logo complexity moderates exposure effects on brand recognition and brand attitude. Journal of Marketing Communications. 22 (7), 215-228.

Vartorella ,W. (1990). "Doing the Bright Thing with Your Company Logo , Advertising Age, 61(3), 31-50

Waytz, A., Morewedge, C. (2010). Making sense by making sentient: Effectance motivation increases anthropomorphism. Journal of Personality and Social Psychology, 3(8), 410–435.

Yalcin, .M., Erdogmus, E., Demir, S. (2009). Using Associations To Create Positive Brand Attitude For Generation Y Consumers: Application In Fashion Retailing” The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences 14(9), 261-276.