Meta-analysis the antecedents and consequences of Employer brand in Iran

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Economics and Accounting, Payame Noor University (PNU), Iran

Abstract

Today, recruiting and retaining talented and competent human resources has become an important challenge for organizations, and various researchers have pointed to the importance of the human capital as a source of competitive advantage.In this way, This study has been done by using meta-analysis method and survey the results of researches about the affecting factors on Employer brand in Iran.The comprehensive meta-analysis software (CMA) used for data analysis. This research is applied in terms of purpose. The study populations were all research papers on this subject that have been conducted in Iran until 2020. In this study 23 independent and 14 dependent variables were identified. The results of this meta-analysis show that variables such as Organizational Capacities, External Factors, Assessment and Impact, Strategy, Internal Factors, Brand Identity and Adaptation, Work Environment Security and Desirability, Organization Reputation, Collaboration, Distinct and Applied Value, Social Value, Target Group Needs, Logo and Mental Image, Economic and market value, branding and branding, feedback have had the greatest impact on Employer brand. Also, the results of this study showed that Employer brand affects important organizational variables such asExternal Outcome, Internal Outcome, and Willingness to Quit, Employee Satisfaction, Social Capital, Employee Retention, Organizational Identity, Organization Image, Goals Transparency, Employment Intention, Organizational Commitment, and Loyalty.

Keywords


افضل‌آبادی، محمدحسین؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ عبدالهی، بیژن؛ عباسیان، حسین. (1396). طراحی مدل برند سازی کارفرما در
 سازمان‌های عمومی غیردولتی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 9(3)، 72-96.
باباشاهی، جبار؛ حمیدی زاده، علی؛ محمد نژاد فدردی، منصوره؛ سیدامیری، نادر (1397). برند کارفرما؛ راهبردی نوین در جذب
 نیروهای خلاق تداعی معانی، تصویر سازمان و تناسب شخص سازمان در نقش میانجی. اندیشه مدیریت راهبردی، 12(1)،
205-224.
برغمدی، قاسم؛ قلی پور، آرین. (1394). بررسی تأثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه. مدیریت فرهنگ
 سازمانی، 13(1)، 207-227.
حسنقلی پور، طهمورث؛ عزیز محمد، ملایری نوریجانی؛ باباشاهی جبار؛ صادق وزیری، فراز. (1394). تأملی بر جنبه انسانی برند:
بررسی تأثیر شخصیت برند سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران بر رضایت سرمایه‌های انسانی. بهبود مدیریت،9(1)، 76-94.
حسینی، میرزاحسن؛ حلوائیه، وحیدرضا؛ رمضانی، سعید (1398) بررسی تأثیر تصویر ذهنی برند بر وفاداری کارکنان، مدیریت
 توسعه و تحول، 5: 69-75.
حسینی، سید یعقوب؛ موسوی، سید عباس؛ ضیائی بیده، علیرضا (1392) ارائه مدلی برای تبیین ارزش ویژه برند بر مبنای
کارمندان در بیمه‌های بازرگانی استان یزد، تحقیقات بازاریابی نوین، 8:1-16.
حمیدیان‌پور، فخریه؛ ضیایی‌بیده، علیرضا؛ سعیدا اردکانی، محمد (1392). ارائه مدلی جهت بررسی پیامدهای ارزش ویژه برند
 کارفرما با استفاده از رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 5(9)، 1-20.
خدامی، سهیلا؛ اصانلو، بهاره. (1394). تأثیر دلبستگی عاطفی مشتریان بر ارزش ویژه برند با تأکید بر نقش میانجی کیفیت رابطه‌ای
 و رفتار شهروندی برند در بازار صنعتی. مدیریت برند، 2(2)، 97-124.
سالارزهی، حبیب اله، مبارکی، مسلم، مرادزاده، عبدالباسط. (1395). نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه‌ی بین برندسازی
 داخلی و تمایل به ترک خدمت. مدیریت برند،3(1):97-118.
سنگری، نگین؛ علیزاده، ژاله (1397)، نقش ارزش ویژه برند درون‌سازمانی در رضایت مشتری، مطالعه نقش میانجی رفتار
شهروندی برند و رضایت کارکنان، مطالعات رفتار سازمانی، 25: 81-105.
صارمی، علیرضا؛ صادقیان، قراقیه، سعید؛ شکری، صابر؛ حمدی، یحیی (1396). عوامل مؤثر بر جذابیت برند کارفرما، با نقش متغیر
تعدیل گر اجتناب اطمینان برند. مدیریت برند، 4(3)، 143-174.
رحمانی، ناصر؛ ابراهیم پور، حبیب؛ عسگرنژاد نوری، باقر، حسن زاده، محمد (1397) تأثیر ابعاد شخصیت بر احساس، اعتماد و
 جذابیت در برند کارفرما، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 28: 245-280.
رحیمیان، اشرف (1392)، برند کارفرما؛ راهبرد نوین مدیریت سرمایه‌های انسانی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 5(2): 127-
150.
رضادوست، مهدی؛ ایرانی، حمیدرضا؛ حمیدی زاده، علی (1395). تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن
 متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی. مدیریت برند، 3(4)، 65-94.
عسگری، ناصر (1397). نقش میانجی تفاخر سازمانی در تأثیر برند کارفرمایی بر عملکرد فروش. مدیریت بازرگانی، 10(2)، 339
-420.
عزیزی شهریار، جمالی شهرام، صناعی ایمان (1391) ارائه مدل عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در مورد برند در صنعت، مدیریت
بازرگانی، 4(11)، 104-86.
علیزاده ثانی محسن، نجات سهیل (1395) بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعة موردی: شرکت­های زیرمجموعه وزارت نفت) مدیریت بازرگانی، 8(1)، 104-228.
فرج زاده، سولماز؛ الوانی، سیدمهدی؛ عطایی، محمد؛ شاه قلیان، کیوان. (1396). نقش نام‌آوری کارفرما در ایجاد سرمایۀ اجتماعی
. مدیریت سرمایه اجتماعی، 4(1)، 1-26.
قاضی طباطبایی، محمود؛ ودادهیر، ابوعلی (1389). فرا تحلیل در پژوهش‌های اجتماعی و رفتاری. تهران: دفتر مطالعات اجتماعی
 و فرهنگی شهرداری تهران.
قربانی زاده، وجه الله (1396). روش تحقیق فرا تحلیل با نرم­افزار CMA2. انتشارات بازتاب، تهران.
قربانی زاده، وجه اله; رودساز، حبیب; عباس پور، جعفر (1393). فرا تحلیل موانع استقرار دولت الکترونیک در ایران، مطالعات
 مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 8، 1-32.
کردناییج، اسداله؛ نجات، سهیل (1397). تأثیر شهروندی شرکتی بر جذابیت و وفاداری به برند کارفرما (برند دانشگاه مازندران).
پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 2(8)، 114-133.
محمد نژاد فدردی منصوره؛ حمیدی زاده علی؛ باباشاهی جبار (1395). تأثیر نشان کارفرما بر نگهداشت کارکنان: هویت سازمانی،
 رضایت شغلی و تعهد سازمانی در نقش میانجی. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، 29(2)، 47-70.
مرادی، بابک؛ جزنی، نسرین؛ عالم تبریز، اکبر؛ هادیزاده مقدم، اکرم (1394). الگوی برند بنیادین مبتنی بر ارزش پیشنهادی برند به
 مشتریان و کارکنان در سازمان‎های چابک ایرانی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، 24: 30-13.
 
Afjeh, S. A.A. and AlizadehFar, Z. (2017). The Relationship between Employer Brand Perception and Employee Job Attitudes, Improvement and Transformation Management Studies, 84: 73-95. (In Persian)
Afzalabadi, M. H. navee-brahim, A.R. Abdollahi, B. Abbasian, H. (2017). Designing the Employer’s branding model in Public non-governmental organizations. Human Resource Management Research, 9 (3), 72-96. (In Persian)
Aggerholm, Helle K. Andersen, Sophie e. & Thomsen, Christa. (2011). Conceptualising employer branding in sustainable organisations. Corporate communications: An International Journal. Vol. 16, No. 2, 2011. Pp. 105 -123.
Alizadeh-Sani, M. Nejat, S. (2016). Investigating the Effect of Employer Brand Attraction on Elite Employment Tendency (case study: Ministry of Petroleum), Commercial Management, 8 (1), 104-228. (In Persian)
Askari, N. (2018). The mediating role of organizational pride in the impact of the employer brand on sales performance. Business Management, 10 (2), 339-420. (In Persian)
Azizi, Sh. Jamali, Sha. Sanaei, I. (2012). Presenting a model of affecting factors on employee performance about brand in industry, management Business, 4 (11), 104-86. (In Persian)
Babashahi, J. Hamidizadeh, A. Mohammadnejad-Fedardi, M. Seyed-amiri, N. (2018). Employer brand; A new strategy in absorption Creative forces associate meanings, the image of the organization and the fit of the organization in the role of mediator. Strategic Management Thought, 12 (1), 205-224. (In Persian)
Backhaus, K. & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9(5), 501-517.
Barghamdi, Q. Qolipour, A. (2015). Investigating the effect of employer branding on attracting talents in the Welfare Bank. Organizational Culture management, 13 (1), 207-227. (In Persian)
Barrow, S & Mosely, R. (2008). The Employer Brand, Bringing the best of Brand Management to People at Work, John Wiley & Sons, Ltd.
Beigloo, L. Eskandari, K. (2016). Designing an Employer Brand Model for the Social Security Organization with Emphasis on Internal Marketing, Marketing Management, 33: 117-138. (In Persian)
Farajzadeh, S. Alwani, S. M. Ataiee, M. Shah-Qolyan, k. (2017). The role of employer Naming in creating social capital. Social Capital Management, 4 (1), 1-26. (In Persian)
Gazi-Tabatabai, M. Vadadhir, A. A. (2019). Meta-analysis in social and behavioral research. Tehran: Office of Social Studies And culture of Tehran Municipality. (In Persian)
Ghorbanizadeh, v. (2017). Meta-analysis research method with CMA2 software. Baztab Publications, Tehran. (In Persian)
Ghorbanizadeh, v. Rudsaz, H. Abbaspour, J. (2014). Meta-analysis of barriers to the establishment of e-government in Iran, studies Smart Business Management, 8, 1-32. (In Persian)
Hadi, N. & Ahmed, SH. (2018). Role of Employer Branding Dimensions on Employee Retention: Evidence from Educational Sector, Adm. Sci, 8(44), 1-15.
Hamidianpour, F. Ziaee-Bideh, A. Saeed-Ardakani, M. (2013). Provide a model to examine the implications of brand equity Employer using the structural equation modeling approach. Business Management Explorations, 5 (9), 1-20. (In Persian)
Hassan-Gholipour, T. Malayeri-Norijani, A.M. Babashahi, J. Sadegh-Vaziri, F. (2015). Contemplation on the human aspect of the brand: Investigating the effect of brand personality of the Army of the Islamic Republic of Iran on human capital satisfaction. Management Improvement, 9 (1), 76-94. (In Persian)
Hosseini, M.H. Halvaieh, W.R. Ramezani, S. (2019). The effect of brand image on employee loyalty, management Development, 5: 69-75. (In Persian)
Hosseini, S.Y. Mousavi, S. A. Ziaei-Bideh, A. (2013). Presenting a model to explain brand equity based on Employees in Commercial Insurance of Yazd Province, New Marketing Research, 8: 1-16. (In Persian)
Kapferer, J.N. (2008). The new strategic brand management. 4th ed. London: Kogan.
Keller, K.L. & Lehmann, D. R. (2006). Brands and branding: research findings and future priorities. Marketing science, 25 (6), 740-759.
Khoddami, S. Osanloo, B. (2015). The effect of customers' emotional attachment on brand equity with emphasis on the mediating role of relationship quality And brand citizenship behavior in the industrial market. Brand Management, 2 (2), 97-124. (In Persian)
Kordnaich, a. Nejat, S. (2018). The effect of corporate citizenship on attractiveness and loyalty to the employer brand (brand of Mazandaran University). Organizational Resource Management Research, 2 (8), 114-133. (In Persian)
Kunerth, B. & Mosley, R. (2011). Applying employer brand management to employee engagement. Strategic HR Review, 10(3), 19-26.
MajidiNejad, N. Hadi Peykani, M. (2017). The Impact of Organizational Capacities on Employer Commitment to Psychological Contracts. Strategic Management Studies, 29: 93 - 116. (In Persian)
Mičík, M. & Mičudová, K. (2018). Employer Brand Building: Using Social Media and Career Websites to Attract Generation Y. Economics and Sociology, 11(3), 171-189.
Mohammadnejad, F. M. Hamidizadeh, A. Babashahi, J. (2016). The Impact of Employer Badge on Employee Retention: Organizational Identity, Job satisfaction and organizational commitment in the role of mediator. Journal of Management Development Process, 29 (2), 47-70. (In Persian)
Moradi, B. Jazani, N. Alam-Tabriz, A. Hadizadeh-Moghadam, A. (2015). The basic brand pattern based on the proposition value of brand to Customers and employees in agile Iranian organizations, Business Management Perspective, 24: 30-13. (In Persian)
Punjaisri, K. Alan W. & Heiner E. (2009). “Internal branding to influence employees’ brand promise delivery: a case study in Thailand”, Journal of Service Management, 20(5), 561-579.
Rahimian, A. (2013). Employer Brand; New Human Capital Management Strategy, Human Resource Management Research, 5 (2): 127-150. (In Persian)
Rahmani, N. Ebrahimpour, H. Asgarnejad-Nouri, B. Hassanzadeh, M. (2018). The effect of personality dimensions on emotion, trust and Employer Brand Attractiveness, Quarterly Journal of Organizational Behavior Studies, 28: 245-280.
Rezadoust, M. Irani, H. Hamidizadeh, A. (2016). The Impact of the Employer Brand on Employee Retention with Mediating variables of involvement and organizational citizenship behavior. Brand Management, 3 (4), 65-94. (In Persian)
Salarzehi, H. Mubaraki, M. Moradzadeh, A. (2016). The mediating role of organizational identity in the relationship between Internal branding and the desire to leave the service. Brand Management, 3 (1): 97-118. (In Persian)
Sangari, N. Alizadeh, J. (2015), The role of intra-organizational brand equity in customer satisfaction, the study of the mediating role of behavior Brand Citizenship and Employee Satisfaction, Organizational Behavior Studies, 25: 81-105. (In Persian)
Saremi, A. Sadeghian-Qaraqieh, S. Shokri, S. Hamdi, Y. (2017). the affecting Factors on attractiveness of the employer brand, with a moderator variable role of Trust avoidance. Brand Management, 4 (3), 143-174. (In Persian)
Seric, M, Gil-Saura. Ruiz-Molina, M. (2014). How can integrated marketing communications and advanced technology influence the creation of customer-based brand equity? Evidence from the hospitality industry, International Journal of Hospitality Management, 39, 144–156.
Verma, D. & Ahmad, A. (2016). Employer branding: The solution to create talented workforce. The IUP Journal of Brand Management, 13(1), 42-56.
Xie, Ch. Bagozzi R. P. & Meland, K. V. (2015). The impact of reputation and identity congruence on employer brand attractiveness. Marketing Intelligence & Planning, 33(2), 124 -146.