الگوی تحلیلی رابطه همذات پنداری برند، ادراک مسئولیت اجتماعی شرکت و اولویت برند دیجی کالا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه پیام نور تهران غرب

10.22051/bmr.2024.45809.2531

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش همذات پنداری در رابطه بین اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و ادراک آن از سوی مشتریان بر اولویت برند دیجی کالا انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش، مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در شهر تهران است که تعداد 384 نفر با روش نمونه‌گیری غیر احتمالی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. داده های مورد نیاز برای سنجش متغیرها با عملیات میدانی و از طریق پرسشنامه استاندارد جمع آوری و آزمون فرضیه‌ها و نیز تحلیل ارتباط متغیرها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزارsmart pls انجام شده است. یافته ها و نتایج نشان می دهد نشان می دهد که درک مسئولیت اجتماعی شرکت بطور مستقیم 1/37 درصد از تغییرات متغیر اولویت برند را تبیین می کند و بطور غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی هم‌ذات‌پنداری برند به میزان 4/42 درصد بر متغیر اولویت برند تاثیر دارد. آگاهی از اینکه مشتریان چگونه ابتکارات مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی یک شرکت را درک نموده و به آنها پاسخ می دهند، هم برای محققان و هم برای مدیران و دست اندرکاران اجرایی برای به دست آوردن مزیت های رقابتی در میان رقبا ارزشمند است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analytical model of relationship between self-brand connection, Perceived corporate social responsibility and Digikala brand preference

نویسندگان [English]

  • Hossein Abbasi Esfanjani 1
  • samira basiri 2
1 Department of Business Administration, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Master of Business Administration, Marketing trends, Payam Noor University, Tehran West
چکیده [English]

This research has been done with the aim of analyzing the role of self-brand connection in the relationship between corporate social responsibility measures and its perception by customers on the priority of Digikala brand. The research is applied in terms of purpose and of nature and method is descriptive-survey. The statistical population of the research is the customers of Digikala online store in Tehran, and 384 people have been selected as a statistical sample using the available non-probability sampling method. The data needed to measure the variables were collected through field operations and through a standard questionnaire and hypothesis testing, as well as analyzing the relationship between the variables using the structural equation modeling method and smart pls software. The findings and results show that the understanding of the company's social responsibility directly explains 37.1 percent of the changes in the brand preference variable and indirectly through the mediating variable of self-brand connection by 42.4 percent. The percentage has an effect on the variable of brand preference. Knowing how customers perceive and respond to a company's social responsibility initiatives is valuable for both researchers and executives to gain competitive advantages among competitors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • perception of corporate social responsibility
  • self-brand connection
  • Brand preference
  • Digikala