ارائه الگوی مدیریت سردرگمی مشتری در خدمات بیمه پژوهشی مبتنی بر رویکرد نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

4 ، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

با توجه به اهمیت صنعت بیمه در اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه، تعدد و تنوع خدمات بیمه‌ای و میزان سردرگمی مشتریان، این پژوهش درصدد ارائه الگوی مدیریت سردرگمی مشتری است به شکلی که قادر به تأمین و حفظ منافع مشتریان و شرکت‌های بیمه و راهکاری مؤثر برای متولیان امر جهت مدیریت سردرگمی مشتریان در صنعت بیمه عمر کشور باشد. طراحی الگو با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه‌پردازی داده بنیاد انجام و برای انتخاب نمونه‌های پژوهش، از نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 21 نفر از خبرگان سازمانی صنعت بیمه و بازاریابی با توجه به‌کفایت داده‌ها و اشباع نظری طی انجام مراحل کدبندی باز، محوری و انتخابی، الگوی پارادایمی مدیریت سردرگمی مشتری طراحی شد. نتایج کدگذاری داده‌ها به شناسایی17 مقوله اصلی منجر شد که در قالب 6 دسته طبقه‌بندی شدند. در این الگو، مدیریت سردرگمی مشتری به‌عنوان پدیده محوری استخراج شد و در ضمن علل و عواملی که موجب بروز این موضوع می‌گردد نیز مشخص گردیده است، شرایط زمینه‌ای و مداخله‌گر تأثیرگذار در این موضوع نیز شناسایی و در پایان راهبردهایی چون مشتری مداری، استراتژی‌های بازاریابی و ارائه بسته کامل خدماتی باکیفیت بالا در خصوص مدیریت سردرگمی مشتری ارائه و پیامدهای حاصل از آن نیز بیان گردید، ازاین‌رو، نتایج این پژوهش می‌تواند برای شناسایی، برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهایی برای رفع سردرگمی ترغیب مشتریان به استقبال آگاهانه، در کانون توجه پژوهشگران، شرکت‌ها، دولت و مجامع سیاست‌گذار قرار گیرد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presentation a pattern of customer confusion management in insurance services(Research Based on Grounded Theory)

نویسندگان [English]

  • Masumeh Khalilzadeh Talatapeh 1
  • Vahid Nasehifar 2
  • Tohfeh Ghobadi Lamuki 3
  • Ali Asghari Sarem 4
1 Department of management, Hamedan branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
2 Associate Prof, Department of Management, Faculty of Management and Accounting,Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran
3 Department of Management Hamedan branch, Islamic Azad University,Hamedan ,Iran.
4 Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Bu- Ali Sina University,Hamedan,Iran.
چکیده [English]

Given the importance of the insurance industry in the economies of developing countries,the multiplicity and diversity of insurance services and customer confusion,this study seeks to provide a model of customer confusion management that can provide and maintain the interests of customers and insurance companies and effective solution for trustees. It is to manage the confusion of customers in the life insurance industry of the country. Pattern design was performed using a qualitative approach and the data theorizing method of the foundation and purposeful sampling and snowball sampling were used to select research samples.After conducting a semi- structured interview with 21 organizational experts in the insurance and marketing industry, considering the adequacy of data and theoretical saturation during the open,axial and selective coding steps.a paradigm model of customer confusion management was designed.The results of data coding led to the identification of 17 main articles that were classified into 6 categories.In this model, customer confusion management isextracted as a central phenomenon and also causes and factors that cause this issue.Because customer orientation,marketing strategies and providing a complete package of high quality services regarding customer confusion management were presented and the cosequences were also expressed.

Therefore the results of this study can be identified,planned and provide solutions to resolve confusion and encourage customersto consciously welcome the focus of researchers,companies.goverment and policy makers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumer behavior
  • Customer Confusion
  • Life Insurance. Grounded Theory
آسایش، حمید؛ جلیلی کامجو، سید پرویز (1400) بررسی نقش رژیم‌های ریسک سیاسی، اقتصادی و مالی در تقاضای بیمه‌های زندگی    فصل‌نامه علمی پژوهشی  بیمه، سال سی و ششم، شماره 1
ابراهیمی، عبدالحمید؛ عالی، صمد (1395) بررسی تأثیر کیفیت رابطه بر پاسخ‌های رفتاری مشتریان در مراحل مختلف چرخه
    عمر رابطه مشتری، مطالعه موردی: بانک کشاورزی تبریز. مدیریت بازرگانی،8.3، 503-528
استرواس، آن سلم؛ کربین، جولیت (1397). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه‌ی زمینه‌ای، مترجم ابراهیم افشار، چاپ هفتم، تهران، نشر نی.
امیرحسینی، سید احسان؛ روشنی، فاطمه؛ فتحی، فریبرز (۱۳۹۶). تأثیر سردرگمی مصرف‌کننده بر تعویق تصمیم‌گیری و وفاداری به برند پوشاک ورزشی. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی ۳ (۶)، ۸۷-۱۰۰
ایدی، محمد؛ شیری، اردشیر؛ مامی، شکوفه (1399). فهم فرآیند شکل‌گیری برند هراسی در بین مشتریان شرکت‌های بیمه، فصل‌نامه مدیریت برند دوره هفتم، شماره بیست و چهارم، صص 39-1
بختیار نصرآبادی، حسینعلی؛ حسنقلی پوریا سوری، طهمورث؛ میرا، سید ابوالقاسم؛ ودادهیر، ابوعلی (1399) توسعه مدل رفتار          مصرف‌کننده در بیمه‌های زندگی تحقیقی مبتنی بر نظریه داده بنیاد، مطالعات رفتار مصرف‌کننده، دوره 7، شماره 1، صص  244-217
دانایی‌فرد، حسن؛ امامی، سید مجتبی (1386). استراتژی‌های پژوهش کیفی، تأملی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد، اندیشه مدیریت ص 69-97
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1389) روش‌شناسی پژوهش‌های کیفی در پژوهش‌های مدیریت، رویکردی  جامع، تهران، انتشارات صفار
   روشندل اربطانی، طاهر؛ محمود زاده، احد (1396). طراحی مدل تبلیغات از طریق رسانه‌های اجتماعی به‌منظور تأثیر بر تمایل مشتریان، نشریه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 9، شماره 4، ص 763-786
دانیالی ده حوض، محمود؛ علامه، سید محسن؛ صفری، علی.(1397). طراحی الگوی جانشین پروری با رویکرد داده بنیاد، پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دهم، شماره 19.
 سلطانی نژاد، اسماء؛ مروتی شریف‌آبادی، علی؛ زارع احمدآبادی، حبیب؛ جعفر نژاد، احمد (1399). طراحی الگوی مفهومی چابکی راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان، فصلنامه مجلس و راهبرد، سال بیست و هفتم، شماره یکصد و یکم، صص 121-95
 ماهنامه الکترونیکی تازه‌های بیمه‌ ایران و جهان (1400). نشریه علمی، تخصصی و اطلاع‌رسانی، شماره 15
             محمد پور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش، تهران، نشر جامعه شناسان، چاپ دوم
میقانی، سمانه؛ امیرشاهی، میر احمد؛ دانایی، حبیب‌الله، خدیور، آمنه (1399). طراحی الگوی جامع خرید پوشاک دارای برند لوکس در ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد، فصل‌نامه مدیریت برند، دوره هفتم، شماره بیست و چهارم، صص 41-1
 موسوی، میرحسین؛ خضری، اوین (1399). اثر شوک‌های سلامت بر مصرف بیمه عمر و رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، پژوهش‌نامه بیمه، سال سی و پنجم، شماره 4
  نادری، علی؛ متاجی تیموری، فاطمه (1397)، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر تقاضای بیمه عمر بیمه پاسارگاد استان تهران، هفتمین کنفرانس ملی کاربردهای حسابداری و مدیریت در صنایع ایران با رویکرد تدوین و توسعه سنجه‌های کسب‌وکار
Amir Hosseini,S.Roshani,F.Fathi,F.(2017).The Impact of Consumer Confusion on Decision-making and Loyalty to the Sportswear Brand, Applied Research in Sport Management,3(6),pp87-100. (In Persian).
  Asayesh, Hamid; Jalili Kamjoo, Seyed Parviz (2021) A Study of the Role of Political, Economic and Financial Risk Regimes in Applying for Life Insurance Scientific Research Quarterly, Year 36, No. 1. (in Persian).
 Bakhtiar Nasrabadi, Hossein Ali; Hasanqoli Pouria Souri, Tahmourth; Mira, Seyed Abolghasem; Vadahir, Abu
         Ali (2019) Development of Consumer Behavior Model in Research Life Insurance Based on Data Foundation
         Theory, Consumer Behavior Studies, Volume 7, Number 1, pp. 244-217.
Baier Daniel, Frost, Sarah. (2018). Relating brand confusion to ad similarities and brand strengths through image data analysis and classification,Springer – Verlag Berlin.
 Broilo, L. P. Espartel, L. B. & Basso, K. (2016). Pre-purchase information search: too many
             sources to choose. Journal of Research in Interactive Marketing, 10 (3), 193 – 211.       
 Bhattacharya,D & Saha, D. (2013). Consumer involvement profile incorporating the moderating effects of brand loyalty and brand trust, Asia Pacific Journal of Marketing and Management Review,2 (2), pp 23- 45.
Cheng Chieh Lu ,A .& Gursoy .D,(2015).A Conceptual model of consumer’s online tourism confusion
        .International   Journal of Contemporary Hospitality ,27(6): 1320-1342.
Creswell, J.W. (2012). Qualitative inquiry and research design. choosin among five approaches. California: Sage
Coothoopermal.Sachin & Chitoo, Hemant (2017) .The impact of consumer decision–making style on consumer confusion in Mauritius: An empirical analysis.International Journal of Consumer Studies .41.312-324.
Danieli Deh Hoz, Mohamoud;Allameh, Seyed Hasan; Seari,Ali(2018).Designing a Succession Model with data Approach Transformation Management Research Foundation, Year 10.Issue19. (In Persian).
 Danaeifard,H.Alvani,S.Azar,A.(2010).Methodology of Qualitive Research in Management
Research,Tehran,Safar Publication. (In Persian).
Danaeifard, Hassan; Emami, Seyed Mojtaba (2007). Qualitative Research Strategies, Reflections on Foundation Data Theory,
        Management Thought, pp. 69-97. (In Persian).
 De Mooij, M. (2019). Consumer behavior and culture: Consequences for global marketing and advertising: SAGE
               Publications Limited.
Ebrahimi,Abdolhamid;Aali,Samad(2016).The effect of relationship quality on customer behavioral responses at
          different stages of the customer relationship life cycle, case study: Tabriz Agriculture Bank, Business
          Management,pp. 503-528. (In Persian).
Edi, Mohammad; Shiri, Ardeshir; Mami, Shokoofeh (2020). Understanding the process of brand phobia formation
          among customers of insurance companies, Brand Management Quarterly Volume 7, Number 24, pp. 39-1. (In
          Persian).
 Eggert, A., Kleinaltenkamp, M., & Kashyap, V. (2019). Mapping value in business markets: An integrative
          framework. Industrial Marketing Management, 79, 13-2.  Electronic Monthly of Iran and World Insurance
          News (2021). Scientific, Specialized and Information Journal, No.15. (In Persian).
Ermec Sertoglu, Aysegul & Kavak, Bahtisen (2017).A more comprehensive view of consumer confusion: Scale  Development, Journal of international consumer marketing,pp 265-276.
 Hall-Phillips, A. & Shah, P. (2017). Unclarity confusion and expiration date labels in the United   States: A consumer
           perspective. Journal of Retailing and Consumer Services,
Jung Moon , Sun.CostelloJohn P& Mo Koo, Dong .)2017).The Impact of Consumer Confusion from eco-labels on
          negative WOM,distruct,and dissatisfaction, International Journal of Advertising,36:2,246-271.
 Johnson, Richard. Woolridge, W. & bell, Joseph R (2019).The Impact of Consumer Confusion on Mobile Self–Checkout Adoption; Journal of Computer Information Systems,pp:9-11.
Lune, H. & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences (9th edition ed). London: Pearson
            Education.
Kasabov, E, (2015). What we know, don’t know,and should know about confusion marketing. European Journal of
            Marketing,49,pp 1777-1808.
Ming Tsai, Juin. Hung, Shiu-Wan.Yang, Ting-Ting (2020). In pursuit of goodwill? The cross-level effects of social
            enterprise consumer behaviors, Journal of Business Research,pp350_361.
              -Matzler, Kurt. Bidmon, Sonja. Faullant, Rita. Fladnitzer, Marliese. Waiguny ,Martin.(2005),Dimension and
                           consequences of customer e-confusion in online buying behavior,pp1-14
Matzeler, Kurt. Stiger , Daniel. Fuller. Johann (2011).Consumer Confusion in internet-based Mass Customization
            : Testing a Network of Antecedents and Consequences,34: 231-247
Melnychuk, Yuliya . Chvertko, Lyudmila .Tetiana Korniienko,Oksana Vinnytska,Olena Garmatiuk,(2019).Analysis of
             the factors influencing the market of insurance services in life insurance;TEM Journal.Volume 8,Issue 1,pp
              201-206.
 Miqani, Samaneh; Amirshahi, Mirahmad; Danaei, Habibollah, Khadivar, Ameneh (2020). Designing a
             Comprehensive Pattern of Purchasing Luxury Branded Clothing in Iran Using Foundation Data Theory,
             Brand Management Quarterly, Volume 7, Number 24, pp. 41-1. (In Persian).
 Mohammad Pour,A(2013).Anti_Qualitive Qualitative Research Method, Tehran, Publication of Sociologists,
       P2. (In Persian).
 Mousavi, Mir Hossein; Khezri, Evin (2020). The effect of health shocks on life insurance consumption and economic growth in developed and developing countries, Insurance Research Journal, Year 35, Issue 4. (in Persian).
Naderi,Ali;Matagi Taymouri,Fatemeh(2018).Investigation the impact of social Factors on Pasargad life insurance demand in Tehran province,7th national conference on accounting and management applications in Iranian Industries with the approach of developing business criteria. (in Persian).
Roshandel Arbatani,Taher;Mohammadzadeh,Ahmad(2017).Designing an advertising model through social media in
           order to influence customer desire, Journal of Business Management, Faculty of Management, University of
           Tehran, Volume 9, Number4,pp. 763-786. (in Persian).
 Strauss, Anselm; Carbin, Juliet (2018). Fundamentals of Qualitative Research Techniques and Stages of Production of
            Background Theory, translated by Ebrahim Afshar, seventh edition, Tehran, Ney Publishing.(in Persian).
Soltaninejad, Asma; Morvati Sharifabadi, Ali; Zare Ahmadabadi, Habib; Jafarnejad, Ahmad (2020). Designing a
            Conceptual Model of Strategic Agility of Knowledge-Based Companies, Quarterly Journal of Parliament and
            Strategy, Year 27, Issue One Hundred and Twenty, pp. 121-95. (In Persian).   
Walsh,G.& Mitchell,V.W,(2010).The effect of consumer confusion proneness on word of mouth, and consumer satisfaction.European Journal of Marketing,44(6), pp 838-859.
Wobker,I.Eberhardt,T.& Kenning, P.(2015).Consumer confusion in German food retailing: the moderating role of
              trust.International Journal of Retail & Distribution Management,43(8):752-774.
Zhang, T. C. Gu, H. & Jahromi, M. F. (2019). What makes the sharing economy successful? An  empirical examination
              of competitive customer value propositions. Computers in Human Behavior,  95,27  
Yuwen Shiu,Jerry (2017).Investigating consumer confusion in the retailing context: the causes and outcomes.Total
              Quality Management& Business Excelle.