بررسی تأثیر برند کارفرما بر فرهنگ برند با نقش واسط افتخار سازمانی درسازمان تأمین اجتماعی استان همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 دانش‌آموخته مدیریت بازاریابی، موسسه آموزش عالی گنجنامه، همدان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب‌و‌کار، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان تأثیر برند کارفرمایی سازمان تأمین اجتماعی بر فرهنگ توسعه برند با نقش واسط افتخار سازمانی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جزء پژوهش‌های توصیفی و همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان تأمین اجتماعی شهر همدان به تعداد 210 نفر است. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی و با روش تصادفی ساده به تعداد 132 نفر برآورد شد. ابزار سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد است. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار PLS انجام شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که برند کارفرمایی با میانجیگری افتخار سازمانی بر فرهنگ برند تأثیر معناداری دارد. برند کارفرمایی به میزان 44 درصد بر افتخار سازمانی تأثیر گذاشت، افتخار سازمانی به میزان 36 درصد بر فرهنگ برند اثرگذار بود و برند کارفرمایی به میزان 66% فرهنگ برند را تبیین کرد. همچنین افتخار سازمانی توانست به‌عنوان متغیر میانجی رابطه برند کارفرمایی و فرهنگ برند را به میزان 51 درصد تحت تأثیر قرار دهد. به و مدیران سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد می‌شود با هدف توسعه فرهنگ برند در میان کارکنان باید به تقویت برند کارفرمایی خود پرداخته و حس افتخار سازمانی را در آن‌ها تقویت کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Employer Brand on Brand Culture in Hamedan Social Security Organization: The Mediating Role of Organizational Pride

نویسندگان [English]

  • Ali Asghari Sarem 1
  • Masumeh Khodadadi 2
  • Mehdi Saeedi 3
1 Assistant Prof, Faculty of Management and Accounting, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 MSc. in Marketing Management, University College of Ganjnameh, Hamedan, Iran
3 MSc. Student in Business Management, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

 
The main purpose of this research is to investigate the effect of the employer brand of the Social Security Organization on the brand culture by the mediating role of organizational pride. The present research is applied in terms of purpose, descriptive research and correlation in terms of method and structural equations has been used. The statistical population of this study is all social security employees in Hamadan that are totally 210 persons. The statistical sample was estimated to be 132 ones using Morgan table and simple random method. The tool for measuring research variables is standard questionnaires. Data analysis was performed using PLS software. The results of structural equations showed that the employer brand has a significant effect on brand culture through the mediating role of organizational pride. The employer brand affected organizational pride by 44%, organizational pride affected brand culture by 36%, and the employer brand explained brand culture by 66%. Organizational pride also influenced the relationship between the employer brand and the brand culture by 51% as a mediating variable. It is suggested to the managers of the Social Security Organization that in order to develop brand culture among employees, they should strengthen their employer brand and strengthen the sense of organizational pride in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employer Brand
  • Brand Culture
  • Organizational Pride
  • Social Security Organization
  • Hamedan

 

امکانی, پ. (1395). بررسی عناصر اثرگذار در شکل‌گیری فرهنگ برند در میان مصرف‌کنندگان ایرانی : موردمطالعه واحدهای تولیدکننده شکلات صادراتی در تبریز. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد), دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
بیگلو، ل. ‌‌ اسکندری، ک (1395). طراحی مدل برند کارفرما برای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر بازاریابی داخلی. مدیریت بازاریابی، 11(33), 134-117.
حمیدی زاده، ع. باباشاهی، ج. ‌‌ محمدنژاد فدردی، م. (1395). شناسایی، اعتبار یابی و رتبه‌بندی ابعاد جذابیت‌های برند کارفرما (موردمطالعه: جویندگان کار در شهر قم). مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(39), 321-301.
حمیدیان‌پور، ف. ضیایی‌بیده، ع. ‌‌ سعیدا اردکانی، م. (2013). ارائه مدلی جهت بررسی پیامدهای ارزش ویژه برند کارفرما با استفاده از رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری. کاوش‌های مدیریت بازرگانی. 5(9). 20-1
دامغانیان، ح. ‌‌ کشاورز، م. (1397). واکاوی نقش افتخار سازمانی در چرخه‌ی عمر سازمانی. چهارمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری ایران.
رضادوست، م. ایرانی، ح. ‌‌ حمیدی زاده، ع. (1395). تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی. مدیریت برند، 3(4), 65-94.
رضوی زاده، ل. ‌‌ آقازاده، ه. (1390). بررسی تأثیر بازاریابی درونی بر فرهنگ برند در بانک پاسارگاد. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد), دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران.
شوقی لرد، ا. علیزاده ثانی، م. شیر خدایی، م. ‌‌ عرب کلمری، م. (1398). رابطه جذابیت برند کارفرما و گرایش به مهاجرت: مطالعه نقش تعدیل گر امکان مهاجرت. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 14(53), 87-67.
شیرازی، ع. ‌‌ صادقی، ف. (1396). بررسی تأثیر هویت برند خدماتی بر افتخار به برند با میانجی‌گری تعهد به برند و رفتار شهروندی برند (بیمارستان‌های آریا و 22 بهمن شهر مشهد). مدیریت برند، 5(9), 179-106.
صارمی، ع. صادقیان قراقیه، س. شکری، ص. ‌‌ حمدی، ی. (1396). عوامل مؤثر بر جذابیت برند کارفرما، با نقش متغیر تعدیلگر اجتناب اطمینان برند. مدیریت برند، 4(3), 174-143.
طیبی بهروز، ع. (1397). بررسی تأثیر برند کارفرما بر شهرت برند تجاری با میانجیگری تعهد سازمانی موردمطالعه (شرکت صنایع غذایی سحر همدان). (پایان‌نامه کارشناسی ارشد), مؤسسه آموزش عالی گنجنامه.
عسگری، ن. (1397). نقش میانجی تفاخر سازمانی در تأثیر برند کارفرما بر عملکرد فروش. مدیریت بازرگانی، 10(2), 420-339.
علی، ن. حسن دانایی، ف. احمدعلی خائف، ا. ‌‌ لطف‌الله، ف. (1396). واکاوی افتخار سازمانی: طراحی سنجه‌ای پژوهشی و اعتبارسنجی. پژوهش‌های مدیریت عمومی (پژوهش‌های مدیریت سابق), 10(35). 59-35.
فقیهی پور، ج. ‌‌ فقیهی پور، س. (1393). برندینگ کارفرما (تاریخچه، ابعاد و کارکردها). جلد یک، تهران: پارسینه.
قنبریان، ه. ‌‌ فروزان، ا. (1394). استراتژی برند کارفرما در سازمان‌ها در راستای جهت جذب و نگهداری کارکنان با استعداد. دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، استانبول، موسسه سرآمد همایش کارین.
قیومی، ع. عابدی، ا. ‌‌ عباسی ابیانه، ر. (1394). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و ارزش ویژه برند مشتری محور بر مبنای مدل دنیسون و آکر (مطالعه موردی: گروه صنعتی بارز). کنفرانس بین‌المللی جهت‌گیری‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابدار.
کاظمی، ف. ا. ‌‌ بافندکار، ا. (1396). تبیین عوامل مؤثر در برند‌سازی شهری براساس مدل پیشنهادی مارتینز و همکاران، مطالعه موردی شهر شیراز. مدیریت برند، 4(1), 173-190.
مشبکی، ا. ‌‌ تقی زاده، ا. (2019). تأثیر برند کارفرما بر رفتار قهرمان برند: نقش واسطه‌ای هویت‌سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 28(93), 91-63.
میر احمد، ا. حمیدرضا، ی. محمود، م. ‌‌ نسیم تقوی، ف. (1393). آزمون عشق به برند در میان اعضای شبکه‌های اجتماعی در ایران بر اساس مدل آلبرت و همکاران. مدیریت برند، 1(2). 32-11.
نوری، ع. دانایی فرد، ح. خائف الهی، ا. ‌‌ فروزنده، ل. ا. (1396). واکاوی افتخار سازمانی: طراحی سنجه‌ای پژوهشی و اعتبارسنجی آن. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 10(35), 59-35.
Aggerholm, H. K., Andersen, S. E., & Thomsen, C. (2011). Conceptualising employer branding in
      sustainable organisations. Corporate Communications: An International Journal, 16(2), 105-123.
Ajzen, I. (2001). Nature and operation of attitudes. Annual review of psychology, 52(1), 27-58.
Ambler, T. & Barrow, S. (1996). The employer brand. Journal of brand management, 4(3), 185-206.
Amirshahi, M. Yazdani, H. Mohammadian, M. & Taghavifard, N. (2014). Testing Albert et al. Model
      of Brand Love among Social Networks’ Members in Iran. Brand Management, 1(2), 11-32. ‌in
      persian)‌
Appleberg, K. A. (2005). The construction of a nomological network for organizational pride. Chicago:Benedictine University.
Arnett, D. B. Laverie, D. A. & McLane, C. (2002). Using job satisfaction and pride as internal-
      marketing tools. Cornell hotel and restaurant administration quarterly, 43(2), 87-96.
Asgari, N. (2018). Studying the Intermediating Role of Organizational Pride in the Effect of Employer
      Branding on Sale Performance. Journal of Business Management, 10(2), 339-420. ‌(in persian)‌
Backhaus, K. & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career
      development international, 9(5), 501-517.
Beigloo, L. & Esgandari, K. (2017). Designing an Employer Brand Model for Social Security
     Organization with an Emphasis on Internal Marketing. Jounal of Marketing Management, 11(33),
     117-134. ‌(in persian)‌
Berthon, P. Ewing, M. & Hah, L. L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in
      employer branding. International journal of advertising, 24(2), 151-172.
Cable, D. M. & Turban, D. B. (2001). Establishing the dimensions, sources, and value of job
      seekers'employer knowledge during recruitment. Research in personnel and human resources
      management, 20, 115-164.
Collins, C. J. & Stevens, C. K. (2002). The relationship between early recruitment-related activities
      and the application decisions of new labor-market entrants: a brand equity approach to recruitment.Journal of applied psychology, 87(6), 1121-1233.
Damghanian, H. & Keshavarz, M. (2018). Exploring the Role of Organizational Pride in the
      Organizational Life Cycle. Paper presented at the Fourth National Conference on Applied Research in Management Science, Economics and Accounting in Iran. ‌(in persian)‌
Decrop, A. & Derbaix, C. (2010). Pride in contemporary sport consumption: a marketing perspective.
      Journal of the Academy of Marketing Science, 38(5), 586-603.
Dirisu, J. F. Worlu, R. E. Osibanjo, A. O. Borishade, T. Olokundun, A. M. & OBI, J. N. (2018).
      Role of brand culture in influencing the perceived value of offerings to customers in the hospitality industry in Nigeria. Academy of Strategic Management Journal, 17(2), 1-6.
Dong, Y. & Shou-Zhong, H. (2014). The Research of Effecting Model of Brand Culture on Home
      Textile Consuming Behavior. International Journal of Business and Social Science, 5(8), 319-325.
Eagly, A. H. & Chaiken, S. (1998). Attitude structure and function. In The Handbook of Social
      Psychology. 4th ed. Ed. Daniel T. Gilbert, Susan T. Fiske, and Gardner Lindzey. Boston: McGraw-Hill, 269-322.
Edwards, M. R. (2010). An integrative review of employer branding and OB theory. Personnel review, 39(1), 5-23.
Elfenbein, H. (2007). Emotion in organizations: A review and theoretical integration. The Academy of Management Annals, 1 (1), 315-386.
Emkani, P. (2016). A Study of Influential Elements in Forming Brand Culture among Iranian
      Consumers: A Study of Exporting Chocolate Production Units in Tabriz. (Unpublished master's
      thesis), Faculty of Literature and Humanities, Mohaghegh Ardabili University. ‌(in persian)‌ 
Faghihipour, J. & Faghihipour, S. (1393). Employer branding (history, dimensions and functions) (Vol.one). Tehran: Parsineh. (in persian).
Fernandez-Lores, S. Gavilan, D. Avello, M. & Blasco, F. (2016). Affective commitment to the
      employer brand: Development and validation of a scale. BRQ Business Research Quarterly, 19(1),
      40-54.
Fisher, C. D. & Ashkanasy, N. M. (2000). The emerging role of emotions in work life: An introduction Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 21(2), 123-129.
Ghanbarian, H. & Forouzan, I. (1394). Employer brand strategy in organizations in order to attract
     and retain talented employees. Paper presented at the 2nd International Conference on Research in
     Science and Technology, Istanbul, the leading institution of the Karin Conference. ‌(in persian)‌
Goswami, S. & Agarwal, R. (2015). A Study on Employer Branding and Its Impacts on Employee’s
      Attraction and Retention. International Journal of Management and Social Sciences Research
      (IJMSSR), 4, 9-15.
Goudarzi, K. Llosa, S. Orsingher, C. Gouthier, M. H. & Rhein, M. (2011). Organizational pride and
      its positive effects on employee behavior. Journal of Service Management, 22(5), 633-649.
Grandey, A. A. Tam, A. P. & Brauburger, A. L. (2002). Affective states and traits in the workplace:
      Diary and survey data from young workers. Motivation and emotion, 26(1), 31-55.
Hamidianpur, F. Ziaei Bideh, A. & Saeeda Ardakani, M. (2013). Providing a Model for Assessing the
      Consequences of Employer Brand Equity with Use of SEM Approach. Journal of Business
      Administration Researches, 5(9), 1-20. ‌(in persian)‌
Hamidizadeh, A. Babashahi, J. & Mohamadnezhad Fadardi, M. (2016). Identification, Validate and
      Prioritize "Employer Brand Attractiveness" (Case: Job Seekers in the City of Qom). Organizational Culture Management, 14(39), 301-321. ‌(in persian)‌
Hsieh, M.-H. Pan, S.-L. & Setiono, R. (2004). Product-, corporate-, and country-image dimensions
      and purchase behavior: A multicountry analysis. Journal of the Academy of Marketing Science,
      32(3), 251-270.
Jones, P. Comfort, D. & Hillier, D. (2006). Reporting and reflecting on corporate social responsibility
      in the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(4),  329-340.
Katzenbach, J. (2003). Pride: a strategic asset. Strategy & Leadership, 31(3), 34-38.
kazemi, f. & bafandkar, a. (2017). Explaining Articulating the Effective Factors in the Urban Branding:A Case Study of Shiraz City. Brand Management, 4(1), 173-190. ‌(in persian)‌
Lai, C.-S., Chiu, C.-J. Yang, C.-F. & Pai, D.-C. (2010). The effects of corporate social responsibility
      on brand performance: The mediating effect of industrial brand equity and corporate reputation.
      Journal of business ethics, 95(3), 457-469.
Lee, A. L. (2010). Did the Olympics help the nation branding of China? Comparing public perception
      of China with the Olympics before and after the 2008 Beijing Olympics in Hong Kong. Place
      Branding and Public Diplomacy, 6(3), 207-227.
Lelono, A. & Martdianty, F. (2013). The effect of employer brand on voluntary turnover intention    with mediating effect of organizational commitment and job satisfaction. Universitas Indonesia,
     Graduate School of Management Research Paper(13-66).
Maden, D. (2013). The concept of brand culture: A qualitative analysis directed to Turkish airlines.
     Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(10), 42-42.
Maheshkar, S. & Tathawade, P. Employer branding and organizational culture. 1-7.
Merz, M. A. He, Y. & Vargo, S. L. (2009). The evolving brand logic: a service-dominant logic
      perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 37(3), 328-344.
Minchington, B. (2010). Employer brand leadership: A global perspective: Collective Learning
      Australia.
Moshabaki, A. & Taghizadeh, A. (2019). The Impact of the Employer Brand on Brand Champion
     Behavior: The Mediator Role of Organizational Identification. Management Studies in Development and Evolution, 28(93), 63-91. ‌(in persian)
Nouri, A. Danaeefard, H. Khaef-Elahi, A. & Forouzandeh, l. (2017). The Exploration of
     Organizational Pride: Designing and Validating Measure. Management Researches, 10(35), 35-59.
      ‌(in persian)‌
Nozar, R. (1995). Pride pushes HoJo's success. Hotel & Motel Management, 210(3), 3-24.
O'Cass, A. Schlager, T. Bodderas, M. Maas, P. & Cachelin, J. L. (2011). The influence of the
      employer brand on employee attitudes relevant for service branding: an empirical investigation.
      Journal of Services Marketing, 25(7), 497-508.
Qayyumi, A. A. Abedi, E. & Abbasi Abyaneh, R. (1394). Investigating the Relationship between
      Organizational Culture and Customer-Based Brand Value Based on Denison and Acker Model
     (Case Study: Barez Industrial Group). Paper presented at the International Conference on New
     Directions in Management, Economics and Accounting. ‌(in persian)‌
Razavizadeh, L. & Aghazadeh, H. (2011). The effect of internal marketing on brand culture in
      pasargadapos;s bank. (Unpublished master's thesis), Faculty of Management, University of  Tehran. (in persian)‌ 
Rezadoust, M. Irani, H. & Hamidizadeh, A. (2017). Investigating the Effect of Employer Brand on
     Employee Retention with Mediating roles of Employee Engagement and Organizational Citizenship Behavior. Brand Management, 3(4), 65-94. ‌(in persian)‌
Saari, L. M. & Judge, T. A. (2004). Employee attitudes and job satisfaction. Human Resource
      Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 43(4), 395-407.
saremi, a. sadeghian gharaghi, s. shokri, s. & hamdi, y. (2017). The effective factors in employer’s
     brand attractiveness with the role of moderating variable of brand avoiding uncertainty. Brand
     Management, 4(3), 143-174. ‌(in persian)‌
Sartain, L. & Schumann, M. (2008). Brand from the inside: Eight essentials to emotionally connect
     your employees to your business: John Wiley & Sons.
shirazi, a. & sadeghi, f. (2017). Investigating the Effect of Service Brand Identity on Brand Pride with
      the Mediating Role of Brand Citizenship Behavior and Brand Commitment (Case Study: Aria and
      22-Bahman Hospitals in Mashhad City). Brand Management, 4(1), 79-106. ‌(in persian)‌
Shoghi Lord, E. Alizadeh Sani, M. Shirkhodaie, M. & Arab Kalmeri, M. (2019). The relationship
     between employers’ brand attractiveness and elites tendency to emigrate: The moderating role of
     migration possibility. Iranian journal of management sciences, 14(53), 67-87. ‌(in persian)‌
Shott, S. (1979). Emotion and social life: A symbolic interactionist analysis. American journal of
      Sociology, 84(6), 1317-1334.
Slaughter, J. E. Zickar, M. J. Highhouse, S. & Mohr, D. C. (2004). Personality trait inferences about
     organizations: development of a measure and assessment of construct validity. Journal of applied
      psychology, 89(1), 85-103.
Tansky, J. W. & Cohen, D. J. (2001). The relationship between organizational support, employee
      development, and organizational commitment: An empirical study. Human Resource Development
      Quarterly, 12(3), 285-300.
Taybi Behrooz, A. (2018). Investigating the effect of employer brand on brand reputation with the
      mediation of the organizational commitment studied (Sahar Hamedan Food Industries Company).
     (Unpublished master's thesis), University College of Ganjnameh. ‌(in persian)‌ 
Tracy, J. L. Cheng, J. T. Robins, R. W. & Trzesniewski, K. H. (2009). Authentic and hubristic pride:
      The affective core of self-esteem and narcissism. Self and identity, 8(2-3), 196-213.
Tracy, J. L. & Robins, R. W. (2007). The psychological structure of pride: a tale of two facets. Journal of personality and social psychology, 92(3), 506-525.
Verbeke, W. Belschak, F. & Bagozzi, R. P. (2004). The adaptive consequences of pride in personal
      selling. Journal of the Academy of Marketing Science, 32(4), 386-402.
Weathington, B. L. (2008). Income level and the value of non-wage employee benefits. Employee
      Responsibilities and Rights Journal, 20(4), 291-300.
Yang, Y. (2010). The construction of brand culture based on corporate culture. International Journal
     of Business and Management, 5(4), 223-226.