بررسی پیشایندها و پیامدهای کلیدی عشق به برندخریداران گوشی تلفن همراه در تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،

2 عضو هیئت علمی گروهMBA دانشکدهمدیریت دانشگاه تهران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی پیشایندها و پیامدهای کلیدی عشق به برند خریداران گوشی تلفن همراه می‌باشد. با توجه به اهمیت ارتباطات مصرف‌کننده با برند، در این مقاله تلاش شده است پیشایند‌ها و پیامد‌های عشق به برند مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری این پژوهش، شامل خریداران گوشی تلفن همراه برند‌های اپل، سامسونگ، سونی، نوکیا، اچ‌تی‌سی، ال‌جی، دیمو و جی‌ال‌ایکس در تهران می‌باشد. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 379 خریدار گوشی می‌باشد. برای گردآوری داده‌ها،از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌هابا تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد احساس سورئالیستی خریدار، برند خودانگاره و تصویر برند از پیشایند‌های کلیدی عشق به برند خریداران گوشی تلفن همراه می‌باشد. هم‌چنین وفاداری به برند، حسادت به دارندگان برند، تعامل فعال خریدار، تبلیغات توصیه‌ای مثبت،وتمایل به پرداخت بیش‌تر، به‌عنوان پیامد‌های عشق به  برند خریداران گوشی تلفن همراه، تایید شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of Key Antecedents and Consequences of the Brand Love Mobile Phone's Buyers

نویسندگان [English]

  • Hashem Aghazadeh 1
  • Mohammad Ali Shah Hosseini 2
  • Fatemeh Parishan 3
1 Faculty Member, Department of Business Administration, Faculty of Management, Tehran University
2 Member of the faculty member of the MBA Department of the University of Tehran
3 Master's degree in Business Administration, Faculty of Management, University of Tehran
چکیده [English]

This study aims to investigate key antecedents and consequences of the brand love mobile phone buyers. In this article, keeping in mind the importance of consumer relation with brand, we have examined antecedents and consequences of brand love. The population of the study includes mobile phone buyers of Apple, Samsung, Sony, Nokia, HTC, LG, LG DIMO and GLX brands in Tehran and is based on a random sample with 379 members. A questionnaire was used as a data collecting tool. Data analysis has been done with structural equation modeling techniques by using Smart-PLS application. The results suggest that surrealistic feelings of buyer, brand image and self-identification with brand, are the antecedents of the brand love mobile phone customers. Also, loyalty, jealousy toward brand owners, active engagement of buyers, and positive word of mouth advertising and willing to pay more are consequences of brand love  of mobile phone buyers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Antecedents of the brand love
  • Consequences of the brand love
  • Mobile buyers
  • Brand Love
امیرشاهی، میراحمد، یزدانی،حمیدرضا،محمدیان، محمود و تقوی فرد،نسیم. (1393). آزمون عشق به برند در میان اعضای شبکه‌هایاجتماعی در ایران، بر اساس مدل آلبرت و همکاران، فصلنامه مدیریت برند، شماره 2، ص 32-11
داوری، علی، رضازاده، آرش. (1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزارپی‌ال‌اس. تهران: جهاد دانشگاهی.
سکاران، اوما، صائبی، محمد، شیرازی، محمود(1381). روش‌هایتحقیق در مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،تهران
علوی، سید مسلم،نجفی سیاهرودی،مهدی.(1393).بررسی نقش وفاداری به برند در رابطه میان عشق به برند و هواداری از برند(مورد مطالعه:برند ورزشی ملوان انزلی)،پژوهش‌هایکاربردی در مدیریت ورزشی، سال سوم،شماره 1،ص 26-23.
 
Aaker,  D. (1996). Measuring brand equity across products and markets.CaliforniaManagement Review,38,102–120.
Ahuvia, C. (1993). I love it! Toward a unifying theory of love across diverse University. love objects. doctoral dissertation, field of marketing, Northwestern
 
 
Albert, N., Merunka, D.(2013). The role of brand love in consumer brandrelationships.Journal of Consumer Marketing, 30 (3) , 258 – 266.
Albert, N., Wesford , F. (2009). The feeling of love toward a brand: concept and measurement. Advances in Consumer Research,36,300-307.
Aron, A., & Aron, E.N. (1985).Love and the expansion of self: Understanding Attraction and Satisfaction.Washington: Hemisphere
Aron, A., Paris, M., & Aron, E.N. (1995).Falling in love: prospective studies of self-concept change.Journal of Personality and Social Psychology, 69, 1102–1112.
Batra, R., Ahuvia, A. & Bagozzi, R. (2012).Brand love. Journal of Marketing, 76(2), 1-16.
Bauer, H., Heinrich, D., & Martin, I. (2004). How to create high emotional consumer- brand relationships? The causalities of brand passion.Psychological Review, 2189-2198.
Belaid, S. and Behi, A.T. (2011). The role of attachment in building consumer-brand relationships: an empirical investigation in the utilitarian consumption context. Journal of Product and Brand Management, 20 (1), 37–47.
Carroll, B. A. & Ahuvia, A. C. (2006).Some antecedents and outcomes of brand love. Marketing Letters, 17(2), 79-89.
Chaudhuri, A. & Holbrook, M. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: The role of brand loyalty. Journal of Marketing,65 ( 2), 81-93.
Fetscherin, M. (2014). What type of relationship do we have with loved brands?.Journal of Consumer Marketing, 31 ,430 – 440.
Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation modeling with unobserved variables and measurement error.Journal of Marking Research,18(1), 39-50
Fournier, S., & Mick, D. G. (1999).rediscovering satisfaction. Journal of Marketing, 63(4), 5-23.
Franzak, F., Makarem, S., Jae, H., (2014). Design benefits, emotional responses, and brand engagement. Journal of Product & Brand Management, 23 (1 ), 16 – 23.
Holbrook, M.B. & Hirschman, E.C. (1982).Hedonic consumptions: emerging concepts, methods & propositions. Journal of Marketing. 46 (3), 92-101.
Ismail, A. R., Spinelli, G.m. (2012). Effects of brand love, personality and image on word of mouth young consumers. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 16 (4), 386 -398.
Jacoby, J. & Chestnut, R. (1978).Brand loyalty measurement and management. New York:Wiley.
Koubaa, Y. (2008). Country of origin, brand image perception, and brand image structure,Asia Pacific. Journal of Marketing and Logistics, 20 (2), 139-55.
Ortiz, M.H., & Harrison, M.P. (2011). Crazy little thing called love: A consumer-retailer relationship.Journal of Marketing Development and Competitiveness, 5 (3), 68-80.
Pang, J., Keh, H. & Peng, S. (2009). Effects of advertising strategy on consumer-brand relationship: A brand love perspective.Journal of Marketing Science, 3(4), 599–620.
Park, C.P., Priester, J., & MacInnis, D.J. (2010). Brand attachment and brand attitude strength: conceptual and empirical differentiation of Two critical brand equity drivers. Journal of Marketing, 74(6). 1–17
Patwardhan, H. and Balasubramanian, S. (2011). Brand romance: a complementary approach to explain emotional attachment toward brands.Journal of Product and Brand Management, 20 (4), 297-308.
Rodrigues, P., Reis, R. (2013). The Influence of "Brand Love" In consumer behavior – The Case of zara and modalfa brands.Proceedings of 22nd International Business Research Conference, MeliaGalgos Hotel, Madrid, Spain, 9 - 10 September 2013, ISBN: 978-1-922069-30-6.
Sarkar, A. (2013). Brand love in emerging market: a qualitative investigation,Qualitative Market Research: An International Journal.17(4), 481 – 494.
Sarkar, A.& Sreejesh,s. (2014). Examination of the roles played by brand love and jealousy in shaping customer engagement. Journal of Product & Brand Management, 23 ,  24 – 32.
Shimp, T.A. & Madden, T.J. (1988). Consumer object relations: A conceptual framework basednanalogously on Sternberg’s triangular theory of love.Advances in Consumer Research, 15, 163-168.
Swaminathan, V., Winterich, P. K. &Gurhan-Canli, Z. (2007). My brand or our brand: The brand relationship dimensions and self-construal on brand evaluations.Journal of Consumer Research,34(2), 248-259.
Thomason, M., MacInnis, D. J. & Park, C. W. (2005). The ties that bind: measuring the strength of consumers emotional attachment to brands.Journal of Consumer Psychology, 15 (1), 77-91.
Unal, S. &Aydon, H. (2013). An investigation on the evaluation of the factors affecting brand love. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 92,76 – 85.
Veloutsou, C. & Moutinho, L. (2009). Brand relationships through brand reputation and brand tribalism.Journal of Business Research,62 (3), 314-322.
Wallace, E., Buil, I.& Cher natony, L. (2014). Consumer engagement with self-expressive brands: brand love and wom outcomes.Journal of Product & Brand Management, 23 (1 ),33 – 42.